جمعه 30 شهریور 1403 - 04:35

کد خبر 56409

یک‌شنبه 24 اردیبهشت 1402 - 21:20:00


آینده‌ کاملا نامعلوم و غیرواضح برجام


فرارو/متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست

سید جلال ساداتیان نیز در ارتباط با ابعاد و اهداف احتمالی سفر پادشاه عمان به ایران به فرارو گفت: «عمان از گذشته تا زمان حال، همیشه سعی کرده نقش میانجی میان ایران و غرب را ایفا کند و تا این‌جا این کار را به خوبی نیز انجام داده است.»

این دیپلمات سابق افزود: «در حال حاضر ایران که از به نتیجه‌رسیدن برجام صرف نظر کرده در حال پیش‌بردن برنامه‌هایی جهت توافق منطقه‌ای است و سعی دارد از این راه برای برون‌رفت از مسائل و مشکلاتش چاره‌ای بیاندیشد؛ لذا ارتباط‌گیری با همسایگان در منطقه می‌تواند در راستای همین چارچوب، دنبال می‌شود. رفتن افراد نظامی هم به عمان جهت رایزنی احتمالا با هدف میانجی‌گری عمان میان ایران و غرب بوده که سعی کنند موانع سر راه را بردارند.»

وی همچنین تاکید کرد: «با توجه به این که آمریکا در حال حاضر با چندین کشور منطقه دچار مشکل است، احتمالا تمایل دارد که با ایران به توافق برسد. چرا که علاوه بر ایران، درگیر جنگ روسیه و اوکراین و در شرق نیز با چین درگیر است و ترجیح می‌دهد کمی وضعیت‌اش در این منطقه به ثبات برسد.»

ساداتیان در رابطه با ارتباط مستقیم این سفر با آینده برجام اظهار داشت: «اگر نتوانیم بگوییم که دیگر هیچ امیدی به برجام نیست و کاملا پرونده‌اش بسته شده، می‌توانیم بگوییم که برجام آینده‌ای کاملا نامعلوم و غیرواضح دارد. به همین روی نمی‌توان زیاد به این موضوع پرداخت. موضوعی که به نظر می‌رسد این است که آمریکا قصد دارد به صورت نیابتی اهدافش در ایران را پیاده‌سازی کرده و به شیوه‌ی نیابتی ایران را مهار کند. این از طریق توافق ایران با همسایگانش در منطقه امکان‌پذیر است و دیگر نیازی نیست آمریکا خود وارد توافق شود. اگر چنین اتفاقی صورت بگیرد و ایران توسط کشور‌های اطراف مهار شود احتمالا آمریکا نیز سیاست‌های خود را تعدیل خواهد کرد و اوضاع به ثباتی نسبی‌ می‌رسد.»

او در پایان تاکید کرد: «نمی‌توانیم خوش‌بینانه به این سفر در جهت رفع انسداد‌های سر راه برجام بنگریم.»

 
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط