جمعه 13 مهر 1403 - 05:03

کد خبر 565533

سه‌شنبه 02 مرداد 1403 - 09:44:56


پکن: گروه‌های فلسطینی با تشکیل دولت آشتی موافقت کردند


ایرنا/ وزیر امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) از توافق گروه‌های فلسطینی با تشکیل دولت آشتی خبر داد.

به گزارش تلویزیون ملی چین، وانگ یی اوایل روز سه‌شنبه از توافقنامه منعقد شده توسط ۱۴ گروه فلسطینی بر سر ایجاد «دولت موقت آشتی ملی» در نوار غزه پس از جنگ خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد که در پایان این نشست دو روزه، گروه حماس نیز توافقنامه وحدت ملی را امضا کرده است.

به این ترتیب گروه‌های فلسطینی همچون جنبش آزادی‌بخش ملی فلسطین (فتح)، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، جنبش مردمی برای آزادی فلسطین، جنبش دموکراتیک برای آزادی فلسطین، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، حزب خلق فلسطین، جنبش نبرد خلق فلسطین، جنبش ابتکار ملی فلسطین، جنبش اتحاد دموکراتیک فلسطین (فدا)، جبهه آزادسازی فلسطینیان، جبهه آزادی‌سازی عربی، جبهه عربی فلسطین، پیشتازان جنگ آزادیبخش خلق (نیروهای صاعقه) در چین بر دست‌یابی به یکپارچگی ملی فراگیر در چارچوب سازمان آزادی بخش فلسطین و پایبندی به تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و تضمین حق بازگشت به خانه های خود به توافق رسیدند.

تلویزیون ملی چین با پخش تصاویری از نشست گروه‌های فلسطینی گزارش داد، رهبران گروه‌های فلسطینی در  بیانیه پایانی نشست پایان دادن به دودستگی و تفرقه و نیز تقویت وحدت بین گروه‌های فلسطینی را خواستار شده و بر ضرورت انجسام و هماهنگی بیشتر تأکید کردند.

پیشتر حماس بدران عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تایید کرد که این جنبش و دیگر گروه‌های فلسطینی دعوتنامه‌ای از چین برای برگزاری نشستی در پکن در روزهای ۲۱ و ۲۲ ماه جاری میلادی (۳۰ و ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳) دریافت کرده‌ بودند.

وی افزود: ما در این نشست فراگیر مشارکت خواهیم کرد و جنبش حماس با توجه به پافشاری بر تحقق وحدت ملی شایسته ملت فلسطین و متناسب با فداکاری‌ها و جانفشانی‌های این ملت به ویژه در نبرد عملیات طوفان الاقصی، به شیوه‌ای مثبت و با مسئولیت‌پذیری ملی این دعوت را پذیرفته است.

پکن در ماه آوریل گذشته (اردیبهشت)، میزبان دور اول دیدارهای مقامات فتح و حماس برای دستیابی به توافق بود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط