شنبه 17 شهریور 1403 - 17:07

کد خبر 568235

پنج‌شنبه 04 مرداد 1403 - 12:01:18


۹۰ واحد پرواربندی راکد در خراسان جنوبی فعال شد


ایرنا/ مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: فعال سازی واحدهای پرواربندی استان در دستور کار قرارگاه امنیت غذایی قرار گرفت و در مرحله اول ۲۶۶ واحدهای غیر فعال شناسایی که امسال پس از بررسی و پیگیری تعداد ۹۰ واحد فعال شد.

محمدعلی مهرجو، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به پرورش ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار دام سبک و سنگین در استان خراسان جنوبی اظهار کرد: از این تعداد ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار دام سبک، ۵۹ هزار راس گاو و گوساله، ۳۶ هزار و ۷۰۰ نفر شتر است.
وی بیان کرد: رتبه دوم کشور در پرورش شتر متعلق به استان خراسان جنوبی است و ۸۲۲ واحد دارای پروانه‌ بهره‌برداری دام در استان وجود دارد که اغلب آنها فعال هستند.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به ۲۳ مجتمع فعال دامپروری در سطح استان گفت: از این تعداد ۱۳ مجتمع گاو شیری، هفت مجتمع بره‌ پرواری، ۲ مجتمع شترداری و یک واحد بز داشتی است.
وی با بیان اینکه ۱۲ کارخانه و صنایع وابسته به دام در خراسان جنوبی فعال است که ماهانه بین چهار تا پنج هزار تن تولید کنسانتره دارند افزود: همچنین ۹ کارخانه تولید شیر وجود دارد که اکنون ۲ واحد فعال است.
مهرجو اظهار کرد: ۳۲ مرکز جمع آوری شیر در خراسان جنوبی فعال است که روزانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن شیر در این مراکز جمع آوری و به کارخانه‌های فرآوری ارسال می‌شود.
وی گفت: غیرفعال بودن هفت کارخانه فرآوری شیر از جمله مشکلات استان است که باعث شده شیر تولیدی به سایر استان‌ها برای فرآوری ارسال شود از طرفی کارخانه‌های خارج از استان مطالبات تولیدکنندگان شیر را دیر پرداخت می‌کنند.
این مسئول در سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به تولید سالانه ۱۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۲۳ هزار لیتر شیر، ۲۰۴ تن کرک و مو، هزار و ۵۷۰ تن پشم در استان گفت: از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۲۰۳ هزار راس دام تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته‌ و خراسان جنوبی در زمینه بیمه دام سبک جزو استان‌های پیش‌رو است.
وی عنوان کرد: در زمینه تامین اعتبار به بخش دام استان نیز ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبارات استانی در سال جاری به این بخش اختصاص یافته همچنین از محل اعتبار ملی ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای اصلاح نژاد دام روستایی تخصیص یافته است.


 
  
  
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط