جمعه 30 شهریور 1403 - 10:31

کد خبر 56901

دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 - 09:53:00


سرمقاله آفرینش/ جامعه به ریزه خواری افتاده است


آفرینش/ « جامعه به ریزه خواری افتاده است » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

اوضاع و احوال زندگی مردم به شدت در تنگنا قرار دارد و از اجاره مسکن گرفته تا تأمین مایحتاج خوراکی خانواده ها به چالشی بزرگ و حتی حل نشدنی مبدل شده است. چرا که درآمد افراد ثابت است و قیمت ها هر لحظه درحال افزایش و گرانی. هیچ ثباتی برای فردا روز وجود ندارد و تمام تقلای افراد برای به پایان بردن امروز است.
وقتی درآمد افراد در یک بازه زمانی یکساله ثابت است،اما مخارجشان به صورت روزانه و حتی لحظه ای محاسبه می گردد، طبیعی است که جامعه برای جبران این کاستی منابع مالی دست و پا بزند و برای تأمین نیازهای خود به هر طریقی متوسل شود.
خواسته یا ناخواسته این قبیل رانت ریزه ها در کشورمان بسیار است و متأسفانه افراد برای رسیدن به این ریزه خواری ها مجبور به پذیرش شرایط مختلف هستند. رانت هایی که سهم بزرگ آن در لایه های پنهان سیاست های دستوری و اقتصاد مریض ما پنهان و تقسیم می شود و خورده ریزهای آن به طبقات پایین جامعه ریخته می شود و درنهایت سود اصلی همین ریزه رانت ها به جیب دیگران می رود.
بازار خودرو را تبدیل به مسابقه بخت آزمایی کرده ایم و برای شرکت دادن مردم به این رقابت شرایط تحمیلی گذاشته ایم و افراد را مجبور (نه مخیر) به پذیرش کرده ایم. چرا که اگر این شرایط را نپذیرند و رانت نهفته در ثبت نام و برنده شدن یک خودرو بسنده نکنند همین مقدار را هم از دست خواهند داد و اوضاع مالی و وضعیت معیشتی بدتری خواهند داشت. مسلماً این شرایط برای اکثریت مردم مهیا نیست و افراد نمی توانند شروط ثبت نام را مهیا کنند، اما باز به ریزه خواری محدود تر بسنده می کنند و در ازای دریافت 10 تا 20 میلیون کارت ملی خود را به دلالان یا افرادی می دهند که قادر به تأمین مالی شرایط ثبت نام و پرداخت هزینه خودرو هستند.

در بازار ارز هم شرایط به همین منوال است. ارز را در کانال 50 هزارتومان نگه داشته ایم و انگار نه انگار که این نرخ درحال آتش زدن به زندگی و معاش مردم است. در عوض برای مردم راه ریزه خواری رانت ارز را باز گذاشته ایم که هرکس که می خواهد می تواند با کارت ملی و داشتن حساب ارزی 2100 دلار به نرخ دولتی بگیرد و با اختلاف قیمت آن با بازار چیزی بین 10 تا 15 میلیون تومان سود ببرد. اما باز تأمین پول این سهمیه برای اکثر مردم امکان پذیر نیست و باز افراد کارت ملی خود را به دیگرانی می دهند که از وضع مالی بهتری برخوردارند و در ازای آن چند میلیون تومان به جیب می زنند و بخش اعظم سود این اختلاف قیمت به جیب دیگران می رود.
اینها ساخته و پرداخته رسانه ها نیست، واقعیت هایی است که به صورت علنی در سایت های مختلف آگهی تبلیغاتی آن دست به دست می شود. آگهی های که کار رانت و ریزه خواری را به طرح جوانی سازی جمعیت و فرزندآوری کشیده است!. در برخی سایت ها و فضاهای تبلیغات عمومی آگهی ثبت نام حواله خودروی مادران، واگذاری امتیاز وام فرزند سوم، واگذاری حساب یارانه برای ضمانت وام و از این دست موارد به وفور دیده می شود.
تمام این مسائل که موجب تلخ کامی هر بیننده و شنونده ای می شود چیزی نیست جز نداشتن برنامه ریزی و سیاست گذاری منطقی در راستای کنترل و مدیریت اقتصاد کشور که در هر دوره خود را به نحوی نشان  می دهد. توزیع این ریزه رانت ها مردم را مجبور به ریزه خواری و دست و پا زدن برای پیدا کردن درآمدی کاذب و مقطعی نموده است. دلالی و سفته بازی و فرصت طلبی به بطن اقتصاد ما رسوخ کرده و نفسی برای تجارت و تولید سالم باقی نگذاشته است.
ختم کلام اینکه اگر مردم ولی نعمت این کشورند حقشان این نیست...


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط