جمعه 27 مهر 1403 - 10:10

کد خبر 569925

شنبه 06 مرداد 1403 - 10:01:00


نگاهی به عملکرد ضعیف نسل جدید «داچیا داستر» در تست تصادف


/ داچیا داستر به دلیل قیمت پایینی که دارد، از محبوبیت زیادی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، برخوردار است. اما نتایج نشان می‌دهد نسل جدید این کراس اوور اقتصادی، کماکان در زمینه ایمنی حرف‌ زیادی برای گفتن ندارد. از این رو کسی که محافظت از جان خود را اولویت اصلی می‌داند، نباید به سراغ داستر برود! این خودرو توانسته از ۵ ستاره ممکن تنها ۳ ستاره را دریافت کند.

به گزارش ، یکی از عواملی که باعث می‌شود داستر با قیمتی کمتر از رقبا به دست مشتریان برسد، عدم استفاده از سیستم‌های پیشرفته و سامانه‌های کمک راننده مدرن است. این امر در تست تصادف  آثار منفی خود را نمایان می‌کند، جایی که امتیازهای از دست رفته باعث ناکامی در کسب تمامی ستاره‌ها می‌شود.

نکته تامل برانگیز اینکه طبق قوانین جدید تمامی خودروها باید به سامانه‌های پیشرفته‌ای مثل ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار خروج از خط، محدودکننده‌ هوشمند سرعت و سیستم تشخیص عدم هوشیاری راننده تجهیز شوند. داچیا داستر در تیپ‌های بالارده و لیست آپشن‌های خود این تجهیزات را ارائه می‌کند. اما به گفته کمپانی، مشتریان علاقه‌ای به پرداخت هزینه‌های اضافی و خرید این سامانه‌ها ندارند.

احتمال صدمه شدید به سینه راننده در صورت تصادف با داچیا داستر
نگاهی به نتایج داچیا داستر استاندارد در تست تصادف یورو انکپ نشان می‌دهد هنگام برخورد با یک مانع مچاله شونده، راننده از ناحیه سینه دچار صدمات شدیدی می‌شود. به همین خاطر این کراس اوور اقتصادی در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال امتیاز ۷۰ درصد را کسب کرده که رقم درخشانی نیست. جهت مقایسه، اشکودا کودیاک به عنوان یک خودروی ۵ ستاره امتیاز ۹۳ درصد را در این بخش دریافت کرده است. اما در بخش محافظت از سرنشینان خردسال عملکرد داستر مناسب بوده و موفق به کسب امتیاز ۸۴ شده است. نماینده اشکودا در این بخش امتیازی برابر با ۸۳ درصد دارد.

در دو بخش محافظت از عابرین پیاده و سامانه‌های کمکی عملکرد داچیا داستر تعریفی ندارد و این خودرو به ترتیب امتیازهای ۶۰ و ۵۷ درصد را کسب کرده است. برای مقایسه در این دو بخش امتیازهای ۸۲ و ۷۸ درصد به کودیاک اعطا شده است.

مدل‌های پنج ستاره یورو انکپ در سال ۲۰۲۴
به غیر از داچیا داستر، یورو انکپ مدل‌های دیگری را بررسی کرده که اکثر آنها موفق به کسب امتیاز کامل شده‌اند. از بین مدل‌های ۵ ستاره باید به خودروهایی مثل مرسدس بنز E کلاس، فولکس واگن پاسات و تیگوان، اشکودا سوپرب و کودیاک و همچنین تویوتا C-HR اشاره کرد. تمامی این مدل‌ها در حالت استاندارد و بدون پکیج‌های آپشنال موفق به دریافت امتیاز کامل شده‌اند.

درخشش چینی‌ها در تست تصادف یورو انکپ
نکته جالب اینکه خودروهای چینی هم خوش درخشیده و توانسته‌اند ۵ ستاره کامل را از یورو انکپ دریافت کنند. مینی ون مکسوس میفا ۷، زیکر ۰۰۱ و X و نیو EL6 از جمله این خودروها هستند. شایان ذکر است هوندا CR-V در نسخه استاندارد ۴ ستاره ایمنی را از یورو انکپ دریافت نموده، اما در صورت تجهیز به پکیج ایمنی و اضافه شدن سامانه‌های کمکی، این کراس اوور ژاپنی به امتیاز کامل یعنی ۵ ستاره می‌رسد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط