جمعه 30 شهریور 1403 - 01:29

کد خبر 57069

دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 - 11:44:18


سی ان ان: آمریکا نمی‌تواند اردوغان را نادیده بگیرد


ایرنا/ تارنمای شبکه خبری سی ان ان امروز در تحلیلی به گمانه‌زنی در مورد رویکرد آمریکا به پیروزی احتمالی رئیس جمهوری کنونی ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت که منافع راهبردی واشنگتن مانع از نادیده گرفتن اردوغان می‌شود.

در تحلیل سی ان ان آمده است: پیروزی احتمالی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نه تنها بر دموکراسی در ترکیه که آن را تضعیف کرده تاثیر خواهد گذاشت، بلکه سیاست خارجی آمریکا نیز از پیامدهای آن بی نصیب نخواهد بود. گر چه آنکارا متحد واشنگتن در ناتو به شمار می رود، اردوغان در مواردی همچون روابط گرم با روسیه و نزدیکی با سوریه آمریکا را بارها مستاصل کرده است.

وی نه تنها سران آمریکا را سردرگم ساخته، بلکه در سال های اخیر و با روابط نزدیک با همتای روس خود، واشنگتن را که در پی حمله بی دلیل روسیه، به دنبال حفظ حق حاکمیت اوکراین بوده، خشمگین ساخته است.

اگر اردوغان شکست بخورد، یکی از سران جهان که دو دهه کمر به تضعیف نهادهای دموکراتیک ترکیه مانند قوه قضائیه، رسانه ها و نهادهای اقتصادی بسته بود، کنار خواهد رفت. در صورت پیروزی نیز احتمالاً در دوره جدید آزادی های بیشتری را از بین خواهد برد و به مانع تراشی در برنامه های سران کشورهای غربی ادامه خواهد داد.

به عنوان مثال، اردوغان در ماه های اخیر جلوی عضویت سوئد و فنلاند را در ناتو گرفته و خواهان برخورد با اکراد "تروریست" مقیم این دو کشور شده است. وی گر چه بالاخره با عضویت فنلاند موافقت کرد ولی کماکان جلوی عضویت سوئد را گرفته است. این حرکت نمونه ای متعارف از نحوه پیشبرد منافع اردوغان - و به ظاهر ترکیه - بدون توجه به ساختارهای موجود ناتو بوده و نشان می دهد که چرا وی مدتهاست که فردی دردسرساز برای غرب بوده است.

تلاش بایدن برای حفظ کشورهای دموکراتیک باعث شده تا دوراهی انتخاب میان ارزش های دموکراتیک و منافع راهبردی که مدتهاست سیاست خارجی آمریکا را بغرنج کرده، دوباره مطرح شود.

چنین محاسباتی نشان می دهند که حمایت از دموکراسی گرچه در خون آمریکاست ولی زمانی که دورنمای ژئوپلتیک گسترده ای مطرح باشد، پیچیده می شود. به همین دلیل است که آمریکا نمی تواند به آسانی فردی مانند اردوغان را حتی اگر پیروز یک انتخابات نه چندان سالم باشد، نادیده گرفته و یا طرد کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط