سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 12:46

کد خبر 574890

سه‌شنبه 09 مرداد 1403 - 15:11:49


اتفاقات عجیبی که با افزایش سن برای پوست شما می افتد


آخرین خبر/ با افزایش سن، همه چی شروع به تغییر می کند. مخصوصا پوست شما. باید تلاش کنید تا بتوانید با مشکلات پوستی مقابله و بتوانید از آن پیشگیری کنید. 


اشعه ماوراء بنفش خورشید یا مواد برنزه کننده باعث ایجاد زائده های برجسته و پوسته شدن می شود. در زمان پیری به این مشکلا دچار خواهید شد. رنگ آنها قرمز یا مایل به قهوه ای یا صورتی هستند. اگر آنها را درمان نکنید، ممکن است تبدیل به سرطان شوند. پزشک برای درمان آن ممکن است کرم تجویز کند یا با جراحی آن را بردارد و یا آنها را منجمد کند یا بسوزاند. 

کراتوز سبورئیک 
لکه های برنزه یا قهوه ای بعد از میانسالی ممکن است در هر نقطه ای از بدن شما ظاهر شوند. این لکه ها بی ضرر هستند اما می توانند شبیه غده های پیش سرطانی یا سرطان پوست باشند. پس باید از پزشک خود بخواهید آنها را بررسی کند. اکثر افراد نیازی به درمان این مشکل ندارند. 

لکه های پیری پوست
این لکه های تیره کوچک بیشتر در صورت، دست ها، شانه و بازوها که بیشتر در معرض آفتاب هستند ظاهر می شوند. از سن 50 سال به بالا این لکه ها شایع تر هستند اما اگر سن بالایی ندارید و زیاد در معرض آفتاب هستید ممکن است دچار این لکه ها بشوید. این لکه ها نیز نیاز به درمان ندارند اما پزشک شما می تواند از آنها نمونه برداری کند تا مطمئن شود که مبتلا به سرطان نشده اید. برای پیشگیری از این لکه ها، از ضد آفتاب استفاده کنید و زیاد در معرض آفتاب قرار نگیرید. 

آنژیوم گیلاسی
این برجستگی ها یا زائده های کوچک قرمز می توانند هر قسمتی از بدن شما ظاهر شوند اما بیشتر روی سینه، شکم و پشت شما دیده می شوند. این برجستگی ها بدون درد هستند و در صورت ضرب یا خراشیده شدن ممکن است خونریزی کنند. معمولا نیازی به درمان ندارند اما اگر از ظاهر آنها خوشتان نمی آید، پزشک شما می تواند آنها را با لیزر حذف کند. 

منگوله های پوستی
این منگوله ها مانند یک بافت کوچک از که پوست آویزان هستند. معمولا روی سینه، پشت، گردن، زیر بغل یا اطراف کشاله ران دیده می شوند. این منگوله ها خطرناک نیستند اما اگر لباس یا جواهرات شما به آنها ساییده شوند باعث تحریک آنها شده و ممکن است دردناک باشد. پزشک می تواند این منگوله ها را منجمد کند یا با لیزر بسوزاند. پس نگران نباشید. 

الاستوز خورشیدی
آسیب طولانی مدت خورشید روی پوست ممکن است باعث زردی پوست یا برآمدگی و برجستگی های عمیق شود و روی افراد با هر رنگ پوستی تاثیر می گذارد اما تاثیر آن در پوست های روشن بیشتر است. آفتاب فقط بر لایه بالایی پوست تاثیر می گذارد اما دود باعث آسیب بیشتر به پوست شما می شود. اگر به این وضعیت دچار شده اید، سیگار نکشید و از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. 

رگهای وارسی
وقتی رگهای خونی نازک شروع به متورم شدن و پیچ خوردن می کنند. این رگ ها بیشتر روی پاها قرار دارند. این مساله نشان دهنده مشکلات جدی نیست اما می توانند به وریدهای ملتهب مرتبط شده که منجر به لخته شدن خون سطحی می شود. پزشک شما ممکن است به شما یک جفت جوراب مخصوص دهد که این جورابها با فشار بیشتر، مشکل شما را برطرف کنند. اگر مشکل برطرف نشد، ممکن است مجبور به جراحی شوید. 

رگهای عنکبوتی
این دسته از رگ های خونی اغلب روی پا، مچ پا و حتی صورت شما ظاهر شوند. علت این مشکل ممکن است از ذخیره خون، تغییرات هورمونی یا آسیب دیدگی باشد. جوراب تنگ ممکن است به برطرف کردن این مشکل به شما کمک کند. البته ممکن است پزشک هم یک جراحی جزئی را به شما پیشنهاد کند. 

خارش پوست 
با افزایش سن، پوست خشک‌تر می شود که همین مساله می تواند باعث خارش شود. اگر این مشکل بیشتر از 2 هفته طول کشید، یا کل بدن شما درگیر این خارش شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است این خارج نشانه بیماری های جدی تر مانند بیماری کلیوی، کمبود آهن، تیروئید یا مشکلات کبدی باشد. 

زخم های پا
مشکلات جریان خون باعث می شود که پوست ساق پا به راحتی آسیب ببیند. اگر باکتری وارد این پوست آسیب دیده شود، ممکن است باعث عفونی شدن کل این ناحیه شود. اگر دیابت دارید که باعث کندتر شدن بهبودی شما شود، ممکن است با یک زخم باز مواجه شوید. پزشک قسمت زخم را تمیز نگه می دارد و به این ناحیه فشار وارد می کند اما اگر بهبود نیافت ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. 

درماتیت تماسی (التهاب پوستی)
این حالت به همراه خارش و دردناک به دو شکل ظاهر می شود:
آلرژی: پس از دست زدن به چیزی مانند برگ پیچک سمی یا استفاده از یک محصول لباسشویی معطره
محرک: ناشی از چیزهایی است که پوست شما را آزار می دهد، مانند: رطوبت یا ضایعه های پوستی روی پای نوزاد ناشی از محل مرطوب پوشک
افزایش سن: این بیماری ممکن است به درمان های معمولی پاسخ ندهد. کرم های دارویی که برای مشکلات پوسطی مرتبط با افزایش سن استفاده می کنید نیز ممکن است باعث واکنش منفی روی پوست شما شوند و احتمالا پزشک شما برای تسکین خارش، داروهایی تجویز خواهد کرد. 

کبودی
هنگامی که رگهای خونی ریز نزدیک سطح پوست می شکند، کبودی ایجاد می شود. با افزایش سن، پوست نازک تر می شود و چربی بیشتری از دست می دهد که می تواند باعث کبودی شود. معمولا جای نگرانی نیست اما ممکن است نشانه مشکل جدی تر باشد. مثلا برخی داروهای رقیق کننده خون نیز می تواند باعث کبودی بیشتر یا بزرگتر شود. در مورد داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. 

چین و چروک 
با بالا رفتن سن، چین و چروک کم کم در پوست پدیدار می شود اما ممکن است بتوانید با غذای سالم، خواب مناسب و ورزش منظم این روند را کاهش دهید. از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید و مراقب صابون های قوی که روغن های طبیعی را از پوست شما پاک می کند باشد. سیگار نکشید. چین و چروک با بالارفتن سن بد نیست اما برخی از مردم روی ظاهر خود حساس هستند. لایه برداری شیمیایی، تزریق، لیزر درمانی و جراحی می تواند برخی از این مشکلات را برطرف کند. 

افتادگی پوست
اولین جایی که متوجه افتادگی پوست خود می شوید، خط فک و گردن شماست. کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده می تواند از افتادگی پوست شما جلوگیری کند/ تمرینات مربوط به عضلات گردن، فک و گلو نیز ممکن است کمک کننده باشد. 

سرطان پوست
سلول های آسیب دیده پوست می توانند خارج از کنترل رشد کرده و سرطانی شودند. یکی از دلایل اصلی سرطان پوست اشعه ماوراء بنفش است. قرار گرفتن مداوم و طی سالهای طولانی در معرض آفتاب یا تخت های برنزه می تواند به سرطانی شدن پوست شدت بخشد. البته ممکن است حتی در جاهایی که خورشید نمی تابد نیز ممکن است به سرطان مبتلا شوید. پزشک ممکن است ضایعات سرطانی را با کرم، تزریق، قرص، جراحی، لیزر درمانی یا پرتودرمانی درمان کند. بسته به نوع سرطان پوست، ممکن است به شیمی درمانی یا انواع دیگر درمان نیاز داشته باشید. 

مترجم: سعیده السادات کمالیان


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط