دوشنبه 02 مهر 1403 - 20:51

کد خبر 575730

چهارشنبه 10 مرداد 1403 - 09:44:33


چرایی مضطرب‌شدن کودکان از یادگیری یک زبان جدید


خراسان/ یادگیری زبان جدید برای کودکان می‌تواند مملو از اضطراب باشد و بر توانایی آن ها برای یادگیری و لذت بردن از این فرایند تأثیر بگذارد. زبان آموز کم سن و سالی را تصور کنید که در کلاس زبان نشسته، قلبش می‌تپد و کف دستش عرق کرده است. ترس از اشتباه کردن یا درک نکردن دستورهای معلم مشارکت آن‌ها را به صفر می‌رساند. این سناریو، متأسفانه برای بسیاری از زبان آموزان یک واقعیت است. به گزارش «فرارو» اضطراب یک تجربه رایج برای کودکانی است که زبان جدید را یاد می‌گیرند و درک اشکال مختلف آن و این که چگونه می‌تواند مانع یادگیری شود، بسیار مهم است.
درک اضطراب در زبان‌آموزان کم سن‌و‌سال
اضطراب به زبان ساده احساس نگرانی یا عصبی بودن است و در کودکانی که زبان انگلیسی را به عنوان زبانی غیر از زبان مادری یاد می‌گیرند، می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر شود. اضطراب عملکرد و ترس از اشتباه کردن در مقابل دیگران، می‌تواند منجر به بی‌میلی به صحبت یا شرکت در کلاس شود. اضطراب اجتماعی، ترس از قضاوت شدن توسط همسالان، می‌تواند مانع دوستی کودکان با همکلاسی‌هایی شود که به راحتی زبان جدید را صحبت می‌کنند. علایم فیزیکی مانند سردرد، معده درد و مشکل در تمرکز مردم از علایم رایج اضطراب در کودکان هستند.
 
اما چرا بچه‌ها از یادگیری زبان جدید مضطرب می‌شوند؟
دلایل اضطراب در زبان آموزان چند وجهی است. ترس از اشتباه کردن یک نگرانی عمده است، زیرا کودکان نگران تمسخر یا قضاوت شدن توسط همسالان یا معلمان خود هستند. احساس متفاوت بودن با همکلاسی‌هایی که ممکن است زبان جدید را روان صحبت کنند می‌تواند به احساس انزوا و اضطراب کمک کند. دشواری درک مفاهیم دستوری و واژگان جدید می‌تواند منجر به ناامیدی و احساس نارسایی شود. در نهایت، فشار برای عملکرد خوب، چه از جانب خود یا انتظارات بیرونی، می‌تواند اضطراب را تشدید کند و مانع یادگیری شود.
 
سخنی با والدین و معلمان
ابزارهای خاصی وجود دارد که والدین و مربیان می‌توانند کودکان را برای مدیریت اضطراب مربوط به یادگیری زبان جدید به آن‌ها مجهز کنند. جملات تاکیدی مثبت مانند «تو می‌توانی» و «اشتباه کردن در فرایند یادگیری طبیعی است» می تواند به کودکان کمک کند تا افکار منفی را به چالش بکشند و اعتماد به نفس پیدا کنند. تقسیم تمرین‌ها به مراحل کوچک تر و قابل مدیریت می‌تواند باعث شود که فرایند یادگیری کمتر استرس‌زا به نظر برسد. مهم تر از همه، جشن گرفتن پیشرفت و بردهای کوچک است، هر چقدر هم که بی‌اهمیت به نظر برسد، این کار رفتارهای یادگیری مثبت را تقویت می‌کند و به کودکان انگیزه می‌دهد تا به مسیر خود ادامه دهند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط