دوشنبه 02 مهر 1403 - 16:50

کد خبر 578514

جمعه 12 مرداد 1403 - 19:00:00


روش ها و تکنیک های پس انداز برای خانم های خانه‌دار


مدرسه نشا/ بهترین روش برای پس‌انداز خانم خانه‌دار که درآمدی ندارد چیست و اصلا آیا امکان پس‌انداز برای این قشر از زنان وجود دارد؟
بسیاری از خانم‌های خانه‌دار همیشه نگران نداشتن پس‌انداز مالی هستند؛ زیرا این افراد درآمد ثابت و مستقیمی ندارند و تصور می‌کنند امکان پس‌انداز پول را با این شرایط نخواهند داشت.
اما این یک تصور غلط است و با بکارگیری چندین تکنیک ساده می‌توانید بخشی از پول خود را پس‌انداز کنید و حتی با آن کسب‌وکارهای کوچک و پر‌درآمد راه بیاندازید.
راه‌های مختلفی برای پس‌انداز پول وجود دارد. خانم‌های خانه‌دار با یاد گرفتن این را‌ه‌ها می‌توانند برای خود پس‌انداز داشته باشند.

تکنیک‌‌های پس‌انداز خانم خانه‌دار
در دنیای مدرن نداشتن سرمایه و پس‌انداز حس عدم امنیت و نگرانی‌های فراوانی را برای تمام افراد جامعه به خصوص زنان خانه‌دار به وجود می‌آورد.
این روزها بسیاری از بانوان معتقدند که زن باید پس‌انداز داشته باشد تا هم استقلال مالی به دست آورد و هم اینکه در مواقع اضطراری این پس‌انداز گره‌گشای زندگی‌اش شود.
اگر هر میزان درآمد دارید چه کم یا زیاد یا اگر هیچ‌گونه درآمدی ندارید، می‌توانید با تکنیک‌های مختلفی میزانی از پولی که در اختیار دارید را پس‌انداز کنید و استقلال مالی خود را حفظ کنید.
با اجرای یکی از روش‌های زیر مبلغی از موجودی خود را برای آینده کنار بگذارید.

 10 درصد از درآمد ماهانه خود را ذخیره کنید
سعی کنید 10درصد از درآمد ماهانه خود را ذخیره کنید. شاید با گفتن این موضوع تعجب کنید که یک درصد آنقدر ناچیز است که پس اندازش هیچ تاثیری در حال‌تان ندارد.
اما همین 10 درصد اگر در طول مدت زمان طولانی ذخیره شود در طی یک سال مبلغ چشمگیری می‌شود و حتی شما را تشویق می‌کند که میزان بیشتری پس‌انداز کنید. هر زمان که پول ماهیانه خود را دریافت کردید، نخست 10درصد آن را جدا کنید و مابقی آن را برای خرج و مخارج‌تان کنار بگذارید.

به طور مستمر صندوق پس ‌انداز خود را شارژ کنید
بهترین راه پس‌انداز خانم خانه‌دار شارژ کردن مداوم صندوق پس‌انداز است.
هر زمانی که پولی به دست می‌اورید، چند درصد از آن را درون صندوق پس‌اندازتان بریزید و تا روز مبادا به سراغ آن نروید.
برای بسیاری از ما پیش می‌آید که ناگهانی یکی از وسایل خانه از کار می‌افتد یا مجبور می‌شویم به یک مسافرت برنامه‌ریزی نشده برویم، در چنین شرایطی به سراغ صندوق پس‌انداز‌تان که مداوم آن را شارژ کرده‌اید بروید.
این صندوق شاید تمام هزینه مورد نیاز شما را تامین نکند، اما کمک هزینه بسیار لذت‌بخشی است که در شرایط بحرانی به کمک شما می‌آید.
طبق این تکنیک هیچ‌گاه نباید صندوق پس‌اندازتان خالی بماند و همیشه باید آن را حتی با مبلغی کم شارژ کنید.‌

پس‌ انداز کردن را سرلوحه زندگی خود قرار دهید
اصولا خانم‌هایی که شاغل هستند، راحت‌تر می‌توانند یک پس‌انداز مخفی برای خود داشته باشند؛ چرا که اغلب درآمد آنها به طور کامل در خانه خرج نمی‌شود.
برای خانم‌های خانه‌دار اوضاع فرق می‌کند و میزان مبلغ ماهیانه دریافتی آنها همیشه ثابت نیست و گاهی اوقات هم این مبلغ بسیار ناچیز است، اما امیدتان را از دست ندهید. اگر پس‌انداز را سرلوحه زندگی خود قرار دهید، حتی با میزان دریافتی کم هم می‌توانید برای روز مبادا مقداری پول ذخیره کنید.‌

طلا بخرید
 محبوب‌ترین و بهترین پس‌انداز برای خانم‌ها خرید طلا است. در واقع شما حتی با میزان کمی سرمایه هم می‌توانید سکه‌های گرمی یا طلاهای کم‌اجرت و کم‌وزن را خریداری کنید و در زمان نیاز بدون آنکه از ارزش آن کاسته شود، با قیمت روز بفروشید.
سرمایه‌گذاری با پول کم باعث می‌شود که هم ارزش پول موجودتان کم نشود و هم اینکه این سرمایه‌گذاری‌های کم در آینده می‌تواند در کنار هم زیاد شود.
خرید طلا منطقی‌ترین و بهترین کار برای پس‌انداز است. البته به شرطی که تمام پول‌تان را خرج نکنید و بخشی از آن را برای پس‌انداز کنار بگذارید.

مسئولیت پذیری مالی را به فرزندان خود یاد دهید
 برای پس‌انداز نیازی نیست که خانم‌ها همیشه از خود گذشتگی کنند و این مسئولیت را به تنهایی به دوش بکشند. این افراد برای اینکه در این مسیر موفق شوند باید از مزایای پس‌انداز با فرزندان خود صحبت کنند و راه‌های پس‌انداز کردن را به آنها نیز آموزش دهند.
با این کار علاوه بر اینکه فرزندان‌تان در این راه با شما همراه می‌شود، بلکه امنیت مالی او را هم در آینده تامین می‌کنید.

هزینه ‌های اضافی را کاهش دهید
برای اینکه پس انداز داشته باشید، باید از خرید بسیاری از وسایل غیر‌ضروری اجتناب کنید. برای این کار کافی است خریدتان را مدیریت کنید.
مدیریت این کار بسیار ساده بوده لیستی از خریدهای ماهیانه یا سالیانه خود تهیه کرده و با گشتی در کمد و کابینت‌های خانه متوجه می‌شوید که کدام یک از این وسایل کارآمد بوده و کدام یک هیچ وقت به کارتان نیامده و یک خرید غیر‌ضروری بوده است.
هزینه این خرید‌های غیرضروری را پس‌انداز کنید، پی از مدتی در کمال تعجب از مبلغی که پس‌انداز کرده‌اید شگفت‌زده می‌شوید‌، این تکنیک یکی از بهترین راه‌های پس‌انداز برای خانم‌های خانه‌دار است‌.‌
این را هم در نظر بگیرید که ما یک سری نیاز و یک سری خواسته داریم، با مطالعه درباره تفاوت نیاز و خواسته می‌توانیم دید بهتری درباره آن داشته باشیم تا خریدمان را بهتر مدیریت کنیم.

ولخرجی ‌های خود را جبران کنید
بسیاری اوقات پیش می‌آید که یک روتین کاری سخت ما را خسته و افسرده می‌کند که حتی انگیزه خود را برای رسیدن به هدف هم از دست می‌دهیم، پس‌انداز با چشم‌پوشی از خریدهای اضافی اغلب یک کار سخت است که گاهی در میانه راه شما را از هدف دور می‌کند. در چنین شرایطی اگر اضافه‌تر از برنامه خود خرج کردید اصلا خود را سرزنش نکنید، بهتر است به دنبال راهی برای جبران آن باشید.
می‌توانید در خانه خود کارهای فریلنسری انجام دهید تا از این طریق درآمد بیشتری برای خرید لوازم مورد ‌نیاز‌تان و پس‌انداز داشته باشید.
با این کار نیازی به سختی کشیدن هم ندارید و با درآمد از راه فریلنسری هزینه بخشی از نیازهای خود را تامین می‌کنید، حتی در صورت امکان می‌توانید در خارج از خانه یک کار پاره‌وقت داشته باشید.

روش‌های پس ‌انداز برای خانم‌های خانه‌‌دار
اگر یک خانم خانه‌دار هستید و سرمایه کافی برای کارآفرینی یا شرایط لازم را برای انجام کار بیرون از خانه ندارید، نگران نباشید؛ می‌توانید از طریق یکی از روش‌های زیر مبلغی را برای خود پس‌انداز کنید و نگرانی بابت آینده خود و اتفاقات پیش‌بینی نشده داشته باشید.

1- ایجاد یک سپرده بانکی: برای این کار بخشی از موجودی ماهیانه خود را در این سپرده بریزید و کارت آن را هیچ‌گاه برای خرید با خود بیرون نبرید، به مرور این مبلغ‌های کم، زیاد می‌شود و می‌توانید در مواقع لزوم از این پس‌انداز خود بهره ببرید. انواع حساب بانکی داریم که با بررسی نوع آن می‌توانیم بهترین نوع حساب متناسب با نیازمان انتخاب کنیم.

2- خرید با برنامه و هوشمندانه: برای این کار یک لیست را قبل از خرید برای خود تهیه کنید و مطابق با آن لیست خرید کرده تا از خرید هیجانی و غیر ضروری اجتناب شود.

3- فروش وسایل سالم و قابل بازیافت: هر ساله پس از خانه تکانی متوجه می‌شوید بسیاری از وسایل دیگر به کارتان نمی‌آید و بلا استفاده مانده است؛ شما می‌توانید این وسایل را به آشناهای‌تان بفروشید یا در اپلیکیشن‌های فروش لوازم دست دوم مثل دیوار عرضه کنید. با این کار علاوه بر سامان‌دهی کمد و کابینت‌ها به سود خوبی هم می‌رسید.

 
4- از پول خود هوشمندانه استفاده کنید: برای اینکار مبلغی را برای خریدهای کوچک در یک کارت دیگر بریزید، با این کار نیازی نیست وقتی برای خرید‌های جزیی بیرون می‌روید، کارتی پر از پول ببرید و با دیدن اجناس فروشگاه وسوسه شوید.

5- چالش پس‌انداز 52 هفته‌ای: یکی از راه‌های جالب و مدرن همراهی با چالش پس‌انداز ۵۲ هفته‌ای بوده؛ این چالش بر مبنای دلار است که باید هر هفته حداقل یک دلار معادل 50 هزار تومان را کنار بگذارید، که پس از طی این زمان حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان را ذخیره کرده‌اید. البته در صورتی که توان مالی بالاتری دارید، می‌توانید مبلغ بیشتری را مثلا 10 دلار هفته‌ای پس‌انداز کنید تا در پایان چالش 520 دلار پس‌انداز داشته باشید.

6- تعیین هدف مالی: برای این کار اهداف خود را معین کنید و مطابق با آن ماهیانه یا هفتگی پول پس‌انداز کنید. البته این اهداف باید مطابق با بودجه‌بندی و شرایط مالی‌تان برنامه‌ریزی شود تا در میانه راه به سختی نیفیتد و از ادامه راه منصرف نشوی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط