دوشنبه 02 مهر 1403 - 04:58

کد خبر 583239

سه‌شنبه 16 مرداد 1403 - 11:55:00


واکاوی ایموجی‌های در مرحله انقراض  


 خراسان/استفاده از برخی صورتک‌های موسوم به «ایموجی» توسط کاربران در جریان برقراری ارتباطات جهانی به‌طور قابل توجهی رو به کاهش است. به گزارش «یورونیوز»، مطالعات نشان داده که برخی از آن ها در معرض انقراض هستند که در ادامه شرح داده می‌شوند.
کاهش استفاده از 14 ایموجی در جهان
ایموجی های «دودو»، «بز کوهی» و «امید» از جمله ایموجی‌هایی هستند که استفاده از آن ها تقریبا در جهان متوقف شده و به عبارت دیگر منقرض شده‌اند. اکنون بررسی‌های یک شرکت آمریکایی نشان داده که چند ایموجی دیگر نیز به‌زودی به این جمع می‌پیوندند. در واقع در جریان تحقیقات این شرکت، میزان استفاده از ۱۰۰ ایموجی برتر در سراسر جهان به کمک یک نرم‌افزار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این تحقیقات نشان داد که میزان استفاده از ۱۴ ایموجی در سراسر جهان رو به کاهش است و در صدر آن ها نیز ایموجی «اوکی»وجود دارد. رتبه استفاده از این ایموجی از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون ۶۶ پله کاهش یافته است. ایموجی  که نماد شرمندگی و خجالت است، در جایگاه دوم قرار دارد و ایموجی که در واقع شخصی هر دو دستش را به نشانه شادی بالا می‌برد، در جایگاه سوم کمترین میزان استفاده است. ایموجی که برای پوزخند است در ایالات‌متحده، بریتانیا و اسلواکی کمتر از دیگر کشورها استفاده می‌شود و رتبه اول در معرض خطرترین ایموجی‌ها را در این کشورها به خود اختصاص داده است. 
دلیل کاهش استفاده از این ایموجی‌ها
اولین دلیل، طراحی ایموجی‌های جدیدتر است و دیگر این که برخی از گروه‌هایی که اقدام به نفرت‌پراکنی در شبکه‌های مجازی می‌کردند، برخی از ایموجی‌ها را هم ضمیمه محتواهای خود می‌کردند و به این ترتیب استفاده از آن ایموجی‌ها به‌تدریج کاهش یافت. به طور مثال ایموجی‌های کیسه پول را با محتواهای یهودستیزی و ایموجی «اوکی» را با محتواهایی درباره برتری سفیدپوستان منتشر می‌کردند. پیش از این نظرسنجی موسسه آنلاین آلمانی Statista در سال ۲۰۲۳ میلادی نشان داده بود که از هر ۱۰ مرد یک نفر و از هر بیست زن یک نفر گفتند که هرگز از ایموجی‌ها استفاده نمی‌کنند. نظرسنجی YouGov هم نشان داده که با افزایش سن، استفاده از ایموجی‌ها کاهش می‌یابد؛ به طوری که ۱۵ درصد از افراد ۶۵ سال به بالا اعلام کردند هرگز از ایموجی‌ها استفاده نکردند. این رقم در میان پاسخ‌دهندگان در سنین ۱۸ تا ۴۴ سال تنها ۳ درصد بوده است. نسل «زد» هم برخی ایموجی‌ها را بسیار قدیمی می‌داند یا عمدتا به سمت ایموجی‌های جدیدتر جذب می‌شود یا کلاً از آن ها اجتناب می‌کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط