سه‌شنبه 04 دی 1403 - 04:28

کد خبر 5864

سه‌شنبه 08 فروردین 1402 - 11:01:00


«هیوندای سوناتا ۲۰۲۴» رسما رونمایی شد


پدال/ مدل جدید سوناتا چهره مدرن و آینده‌نگر دارد؛ اما در طراحی داخلی، تحت تاثیر بی‌ام‌و خواهد بود. این سدا کره‌ای از سال ۲۰۲۴ وارد بازار جهانی خواهد شد.

سوناتا یکی از قدیمی‌ترین خودروهای خارجی است که با آزادسازی واردات به ایران در سال ۱۳۸۴، به بازار کشورمان رسید. این مدل در تاریخ خودروسازی کره جنوبی نیز، به جهت قدمت و فروش جهانی، جایگاه ویژه دارد.


هیوندای سوناتا ۱۹۸۵

نسل اول سوناتا سال ۱۹۸۵ معرفی شد. این خودرو، پیشرانه متیسوبیشی و طراحی الهام‌گرفته از تویوتا داشت. درواقع نخستین سوناتا، سدان ساخت دوو بود که توسط هیوندای مونتاژ می‌شد. با پیشرفت سریع خودروسازی کره جنوبی و خصوصا برند هیوندای، نسل‌های دوم و سوم سوناتا به موفقیت چشمگیر در بازار جهانی رسیدند.


هیوندای سوناتا ۲۰۰۴

تولید نسل چهارم (NF) و پنجم سوناتا (YF) بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ منجر به حضور گسترده‌ی سدان هیوندای در کشورهای مختلف، مثل ایران و امریکا شد. نسل هفتم (LF) نیز با پیشرانه‌های تمام بنزینی و هیبرید در بازار کشورمان حضور داشت.


هیوندای سوناتا ۲۰۱۹

سوناتا نسل هشتم با طراحی کاملا متفاوت از گذشته، سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. این خودرو نتوانست مثل مدل‌های قبل، موفق ظاهر شود و به دلیل ظاهر عجیب، مخاطب جذب نکرد. احتمالا به همین دلیل مدیران و مهندسان هیوندای، تغییر چهره اساسی را در اوایل سال ۲۰۲۳ اعمال کرده‌اند.


هیوندای سوناتا ۲۰۲۴

از دیدگاه فنی، سوناتا ۲۰۲۴ یک فیس‌لیفت (تغییر چهره) از نسل هشتم محسوب می‌شود و خودروی کاملا جدیدی نیست. از سویی دیگر، سبک طراحی چراغ‌ها، جلوپنجره و خصوصا نمای داخلی، آنچنان متحول شده است که محصولی کاملا متفاوت را به نمایش می‌گذارد.

استفاده از LED پیوسته و سرتاسری برای نمای روبرو، مهم‌ترین تغییر برای سوناتا ۲۰۲۴ است. این سبک، قبلا در سدان گرنجور (آزرا)، کراس‌اور کنا و مینی‌ون استاریا دیده شده بود.  نمای پشت، اگزوزهای دوقلو و سپر جدید خواهد داشت. فرم کلی درپوش صندوق و چراغ‌های عقب، مشابه سوناتا ۲۰۱۹ است؛ اما حالت تهاجمی‌تر دارد. چرخ‌های ۱۹ اینچ با طراحی جدید نیز به این خودرو اضافه خواهند شد.

در کابین، فضایی کاملا مشابه خودروهای مدرن بی‌ام‌و دیده می‌شود. نمایشگرهای ۱۲/۳ اینچ با طرح خمیده و پیوسته روی داشبورد هستند. ظاهرا نرم‌افزار گرافیکی مرتبط با مانیتورها نیز با همکاری بی‌ام‌و تهیه شده و مشابه iDrive 8 است؛ اما متفاوت از آنچه در کابین بی‌ام‌و دیده‌ایم، سوناتا ۲۰۲۴ دارای کلیدهای گردان فیزیکی و دکمه‌های معمولی نیز خواهد بود.

علاوه‌بر تحول در سبک طراحی، ظاهرا کیفیت ساخت و مواد کابین سوناتا جدید هم نسبت به مدل ۲۰۲۲ تغییر اساسی خواهد داشت. فرمان کلاسیک، خرجی هوای باریک زیر داشبورد، بازطراحی تودری‌ها و نصب کلیدهای لمسی که عمدتا برای تنظیم امکانات رفاهی هستند، حس یک خودروهای مدرن را برای سوناتا ۲۰۲۴ فراهم می‌کند.

از دیدگاه فنی، هنوز اطلاعات دقیق برای سوناتا ۲۰۲۴ منتشر نشده است. این خودروی سدان، احتمالا تولید با پیشرانه هیبرید ۱۹۲ اسب بخار و ۱۸۸ نیوتن‌متر مجهز به موتور ۲ لیتر را ادامه خواهد داد. سوناتا هیبرید ۲۰۲۲ در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسید و میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در صد کیلومتر داشت. مدیران هیوندای، تولید سوناتا توربو دو دیفرانسیل با قدرتی حدود ۳۰۰ اسب بخار را وعده داده‌اند.

عرضه‌ی سوناتا جدید، تابستان امسال در کره جنوبی آغاز می‌شود و اواخر پاییز به بازارهای جهانی مثل امریکا خواهد رسید. هم‌اکنون سوناتا هیبرید با مشخصات ذکر شده، ۲۸ هزار دلار قیمت دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط