یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 18:47

کد خبر 591066

سه‌شنبه 23 مرداد 1403 - 09:06:19


چه غذاهایی بر هوش ما اثر منفی دارند؟


خراسان/ در رژیم غذایی معمولاً خوراکی‌های گوناگونی وجود دارند که برخی از آن ها با تحریک عملکرد شناختی، حافظه را بهبود می‌بخشند و برخی دیگر تأثیر مخربی بر عملکرد مغز دارند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که دسته دوم را کمتر مصرف کنیم تا اثر منفی آن ها بر بدن و مغز محدود شود. چند مورد از خوراکی‌هایی را که هوش ما را پایین می‌آورند و به واسطه اثرات منفی، سلامت‌مان را کاهش می‌دهند، در ادامه معرفی شده است.
  
1غذاهای شیرین| محصولات قندی نه تنها در زمینه چاقی، بلکه برای عملکرد مغز نیز مضر هستند. مصرف قند و شکر در طولانی مدت می‌تواند انواع مشکلات عصبی را ایجاد کند، توانایی یادگیری را کاهش دهد و به تضعیف حافظه بینجامد.
2 فست فود| مطالعات نشان می‌دهد که غذاهای ناسالم، به‌ویژه فست فودها، می‌توانند آنزیم‌های شیمیایی مغز را تغییر دهند و منجر به علائم افسردگی و اضطراب شوند. این غذاها بر تولید دوپامین (هورمون شادی) تأثیر می‌گذارند و چرخه تولید آن را با مشکل مواجه می‌سازند. دوپامین، عملکرد شناختی، ظرفیت یادگیری، هوشیاری، انگیزه و حافظه را تقویت می‌کند. 
۳ غذاهای سرخ‌شده| بد نیست بدانید برخی از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردن، مضرتر و خطرناک‌تر از بقیه هستند؛ مانند روغن آفتابگردان که یکی از سمی‌ترین روغن‌ها محسوب می‌شود.
4 غذاهای بسیار شور| بدیهی است که غذاهای شور بر فشار خون و سلامت قلب اثر منفی می‌گذارد. غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی نمک (سدیم) هستند، می‌توانند بر عملکرد شناختی نیز تأثیر بگذارند و توانایی تفکر را مختل کنند و سبب کاهش بهره هوشی شوند.
۵ غذاهای فراوری‌شده| درست مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای فراوری شده (فریزری، کنسروی، خشک‌شده، پخته یا پاستوریزه) نیز روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر منفی می‌گذارند و خطر ابتلا به بیماری دژنراتیو مغزی مانند آلزایمر را در سنین بالاتر افزایش می‌دهند.
۶ چربی‌های ترانس| چربی‌های ترانس باعث مشکلات متعددی می‌شوند؛ آن ها تهدیدی برای سیستم قلبی عروقی و علت اصلی کلسترول بالا و چاقی هستند. این چربی‌ها برای مغز نیز مضرند، زیرا باعث کندی در عملکرد مغز می‌شوند و خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند.
۷ پروتئین‌های فراوری‌شده| پروتئین‌ها بلوک‌های سازنده عضلات و برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. پروتئین‌های فراوری‌شده عمدتاً در محصولات گوشتی مانند سوسیس و کالباس یافت می‌شوند و برخلاف پروتئین‌های طبیعی که به سلامت سیستم عصبی کمک می‌کنند، پروتئین‌های فراوری شده برعکس عمل می‌کنند و سبب تخریب ساختار مغز می‌شوند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط