یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 17:01

کد خبر 591078

سه‌شنبه 23 مرداد 1403 - 09:15:00


تاثیر بارداری بر زنان؛ از استخوان‌های قوی تا تغییرات خونی


خراسان/ بارداری تاثیرات گسترده و چندجانبه‌ای بر زنان دارد؛ تاثیراتی مانند تغییرات فیزیولوژیک، تغییرات سیستم ایمنی و همچنین تغییرات روحی و عاطفی. علاوه بر این ها، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در طول بارداری مغز، خون، هورمون‌ها و استخوان‌های زنان نیز به‌شدت تغییر می‌کنند.
استخوان‌‌‌ها| محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو و «یو‌سی دیویس» (UC Davis‌) کشف کرده‌اند که هورمونی به نام «سی‌سی‌ان۳‌» (CCN3) از تراکم استخوان‌ها در دوران شیردهی محافظت می‌کند. به گفته پروفسور هالی اینگرام،‌ این هورمون با مسدودکردن برخی گیرنده‌های استروژن در مغز باعث افزایش قابل توجه توده استخوانی می‌شود. همچنین زمانی‌که هورمون‌های «سی‌سی‌ان‌۳‌» به شکل چسب (patch) استفاده می‌شود،‌ استخوان‌های سالخورده را سریع‌تر التیام می‌بخشد که نشان می‌دهد این هورمون می‌تواند به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، که زنان به‌ویژه پس از دوره یائسگی در معرض ابتلا به آن قرار دارند، کمک کند.
مغز | مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مغز زنان در طول بارداری دچار تغییرات قابل توجهی می‌شود و هرگز به طور کامل به حالت پیش از بارداری برنمی‌گردد. محققان دریافته‌اند که شکل مغز زنان می‌تواند حاملگی را در صددرصد موارد به‌دقت نشان دهد. دکتر سوزانا کارمونا که سرپرستی این تحقیق را در بیمارستان عمومی دانشگاه گریگوری مارانون در اسپانیا برعهده داشت، گفت که این تغییرات قدرتمندترین تغییراتی است که او در حرفه‌اش در زمینه علوم اعصاب دیده است. او می‌گوید که مغز خودش را برای مرحله ورود به مادرشدن آماده می‌‌کند و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که غریزه تمرکز کامل بر نوزاد را فعال می‌کند. برخی از قسمت‌های مغز که با اجتماعی‌‌ شدن و درک خویشتن مرتبط است، کوچک‌تر و نازک‌تر می‌شوند و پس از زایمان به‌کندی به حالت قبل برمی‌گردند.
خون| نوزادان علاوه بر تغییر شدید مغز و استخوان، خون مادران را هم تغییر می‌دهند. دکتر دیانا بیانچی برای اولین بار این پدیده را در سال ۱۹۹۶ مشاهده کرد. طبق مشاهدات او، سلول‌های خونی نوزاد در رگ‌های خونی مادر جاری می‌شود. او دریافت که سلول‌های پسر در رگ‌های خونی زنانی که ۲۷ سال قبل نوزاد پسر به دنیا آورده بودند همچنان وجود داشت. طبق این تحقیقات، حتی اگر زنی جنینش را سقط کند، باز هم سال‌ها خون او را با خود حمل می‌کند. این نشان می‌دهد که سلول‌های خونی می‌توانند به روند بهبود هم در مادران و هم در فرزندانشان کمک کنند.  


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط