یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 15:17

کد خبر 592812

چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 13:51:03


تاثیرات محدودیت هفتگی سه‌ساعته صفحه نمایش بر رفتار کودکان


خراسان/ دکتر «جاسپر اشمیت پرسون» عضو دانشگاه جنوب دانمارک، سرپرست یک پروژه پژوهشی است که نشان می‌دهد کاهش ساعات استفاده از صفحه نمایش برای کودکان و نوجوانان تاثیرات مثبتی بر سلامت روان و بهبود رفتار آن ها دارد. به گزارش فاکس‌نیوز، دکتر «جاشوا استاین»، روان‌پزشک کودک و نوجوان در همین باره گفت: «شواهد نشان می‌دهد کودکانی که در سنین پایین بیش از حد از صفحه نمایش استفاده می‌کنند یا این که به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند، بیشتر با افسردگی یا اضطراب مواجه‌اند.»
پژوهش روی 89 خانواده با 181 کودک
در این پژوهش ۸۹ خانواده با مجموع ۱۸۱ کودک و نوجوان شرکت کردند و به‌شکل تصادفی در یکی از دو گروه‌های انتخاب‌شده قرار گرفتند. گروه اول مجبور شدند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها را یک دوره دو هفته‌ای کنار بگذارند و همچنین استفاده از سایر صفحات نمایش مانند تلویزیون و رایانه را بدون احتساب وقت کار و مدرسه به سه ساعت یا کمتر در هفته محدود کنند. اما گروه دوم هیچ محدودیتی نداشتند. میانگین سنی کودکان بین ۴ تا ۱۷ سال و به طور متوسط بین ۸ تا ۹ سال متغیر بود. طبق نتایج، کودکانی که زمان تماشای آن‌ها محدود بود از سلامت روانی بهتری برخوردار بودند، به‌خصوص در نحوه مدیریت احساسات‌ و هنگام صحبت با همسالان به شیوه‌های مفید و باملاحظه‌ای واکنش نشان دادند. آن ها همچنین مشکلات رفتاری کمتری داشتند. این نتایج ماه گذشته در نشریه آمریکایی «جاما نتورک اوپن» منتشر شد.
خطرات صفحات نمایش
دکتر «جاشوا استاین»، روان‌پزشک کودک و نوجوان در همین باره گفت: «نوجوانانی که در روز بیش از پنج ساعت را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند ۶۰ درصد بیشتر احتمال دارد که افکار آسیب‌زننده داشته باشند». استاین، که در پژوهش گروه دانمارکی مشارکت نداشت، افزود: «این کودکان ۲.۸ افکار منفی بیشتری درمورد بدنشان دارند، همچنین احتمالا ۳۰درصد بیشتر اندوه عمیق را تجربه می‌کنند». به گفته او، دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، خطر آزار سایبری، افسردگی، نگرانی‌های مربوط به خواب، آسیب‌ زدن به خود و مشکلات مربوط به تصویر بدن را افزایش می‌دهد. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط