یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 12:53

کد خبر 593868

پنج‌شنبه 25 مرداد 1403 - 11:18:59


چیزهایی که باید درباره هدف‌مان بدانیم


خراسان/ هدف شما چیست؟  اصلا هدف یعنی چه؟! این‌ها سوال‌های ساده اما مهمی هستند. اگر معنی هدف را ندانیم و اهمیت آن را درک نکنیم ممکن است هر چیزی را به عنوان هدف روی کاغذ بنویسیم و اگر به آن نرسیم ناامید شویم. خوب است بدانید هدف باید وسیله پیشرفت ما باشد نه خط‌کشی برای اندازه‌گیری شکست و موفقیت. خیلی خلاصه و خودمانی هدف یعنی ایده‌ای از آینده یا نتیجه‌ خوبی که برای آن زمان تصور و برنامه‌ریزی می‌کنیم تا آن را به دست بیاوریم. در این شماره اطلاعات عمومی می‌خواهیم از شما بپرسیم هدف‌تان چیست و چرا هدف‌گذاری اهمیت دارد.
  
 چرا هدف‌گذاری مهم است؟
وقتی بتوانیم هدف‌مان را درست انتخاب کنیم می‌توانیم بر مبنای آن تصمیم بگیریم و برنامه‌ریزی کنیم. داشتن هدف در زندگی، ما را با انگیزه می‌کند، به ما جرئت می‌دهد تا بعضی عادت‌های بد را ترک کنیم و عادت‌های مفید را که با هدف‌مان هم‌خوانی دارند،جایگزین‌ کنیم. برای مثال ساعت خواب‌مان را تغییر دهیم و تصمیم بگیریم شب‌ها زودتر بخوابیم یا در طول روز، ساعات مشخصی از گوشی تلفن همراه استفاده کنیم. اهداف زندگی می‌تواند درسی، کسب‌وکار، ورزشی، بهداشتی، معنوی یا حتی خانوادگی باشد. تحقیقات می‌گوید هدف‌ها می‌تواند به ما در بهبود عملکرد مغزمان کمک کند و روی زندگی‌مان تاثیرگذار باشد.
 چطور درست هدف انتخاب کنیم؟
وقتی هدف‌‌مان را درست مشخص نکنیم ممکن است وسط راه، جا بزنیم و از دنبال کردن آن خسته شویم. واقعیت این است که بیشتر ما به جای هدف‌های فرایند محور هدف‌های نتیجه‌ محور را انتخاب می‌کنیم. هدف‌های نتیجه ‌محور فقط بر اساس نتایج هستند اما هدف فرایندمحور بر اساس فعالیت‌های مناسبی‌ هستند که در نهایت باعث نتیجه‌ای عالی خواهد شد. برای مثال فرض کنید، در حال حاضر هر هفته 4ساعت برای ورزش حرفه‌ای وقت می‌گذارید و هدف خود را برای 6 ساعت در هفته تعیین کرده‌اید اما بعد از انجام همه برنامه‌ریزی‌ها فقط توانستید نیم‌ساعت به آن اضافه کنید. اگر بخواهیم به آن، نتیجه محور نگاه کنیم حتما از عملکردتان ناراضی هستید اما اگر فرایندمحور باشید از این که توانستید ساعت تمرین خود را بیشتر کنید راضی خواهید بود و انگیزه بیشتری می‌گیرید. ما باید هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را جدا کنیم و اهداف کوتاه‌مدت را جوری برنامه‌ریزی کنیم که وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف بلندمدت‌مان باشد.
 6 سوالی که باید از خود بپرسیم!
یکی از بهترین کارها برای رسیدن به اهداف خود این است که وقت بگذاریم و سوالاتی از خودمان بپرسیم تا بدانیم در مسیر رسیدن به هدف با چه چیزهایی مواجه خواهیم بود. می‌توانیم قبل از هدف‌گذاری این سوالات را از خودمان بپرسیم:
1.من چه می‌خواهم؟
2.رسیدن به این هدف چه فایده‌ای برایم دارد؟
3.چطور بفهمم در مسیر درست هستم؟
4.این هدف به چه اشخاصی مربوط می‌شود؟
5.چه چیزی مرا از دست‌یابی به هدفم باز می‌دارد؟
6.برای رسیدن به هدفم به چه چیزی نیاز دارم؟
بهتر است بعد از شناسایی اهداف‌مان، آن‌ها را روی کاغذ بیاوریم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. این‌طور راحت‌تر متوجه خواهیم شد که هدف واقعی‌مان چیست و شاید برای آن، اول باید اتفاق دیگری بیفتد و باید برای آن تلاش کنیم. مثلا برای رسیدن به یک شغل خاص باید مدرک تحصیلی مربوط به آن را داشته باشیم، درباره آن مطالعه کنیم و اطلاعات‌مان را درباره آن به ‌روز نگه داریم. اگر می‌خواهیم سخنران خوبی باشیم و در آن پیشرفت کنیم باید بارها تمرین کنیم و روی حرکات و زبان بدن‌مان کار کنیم. حالا که اهداف‌مان مشخص است و برای آن برنامه‌ریزی کردیم باید دست به کار شویم. یادمان باشد ممکن است روزهای سختی داشته باشیم اما پشتکار و تلاش رمز موفقیت و رسیدن به هدف‌مان است.منبع: virgool


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط