شنبه 31 شهریور 1403 - 03:36

کد خبر 59565

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 - 20:20:00


واقعیت های ری را ایران خودرو لو رفت!


آخرین خودرو/ «ری را» نام اولین کراس اوور ملی گروه صنعتی ایران خودرو است که سال گذشته رونمایی شد و قرار است تا در نیمه دوم سال 1402 به بازار بیاید. اما بر اساس تصاویری که در اختیار رسانه «آخرین خودرو» قرار گرفته است، مشخص می شود که ری را، آنچنان هم یک خودروی ملی نیست و بسیاری از اجزای آن کاملاً با خودرویی دیگر برابر است.

در مراسم رونمایی از ری را در سال 1401، به خبرنگاران اجازه داده نشد که از کابین این محصول ایران خودرو تصاویری تهیه کنند و عملاً درهای خودرو برای عکاسی و یا فیلمبرداری باز نبود. همچنین در نمایشگاه تحول صنعت خودروی سال 1401 هم با وجود حضور ری را در این رویداد، مجدداً اجازه تصویربرداری دقیق از نمونه اولیه این کراس اوور ملی داده نشد. اما عکاس آخرین خودرو در آرشیو تصاویر خود، به جزئیاتی از ری را پی برده است که نشان می دهد، اولین کراس اوور ملی ایران خودرو تنها نمونه ای فیس لیفت از یک خودروی اروپایی است. با نگاهی به تصاویر موجود مشخص است که ری را یا همان پروژه K125، نمونه ای فیس لیفت از پژو 2008 نسل دوم و بر اساس پلتفرم CMP گروه PSA است. 

با وجود اینکه بارها مدیران ایران خودرو، کراس اوور ری را را یک خودروی ملی معرفی می کردند، اما با وجود تصاویر کابین نسخه اولیه این خودرو مشخص می شود که پروژه K125 یک فیس لیفت از نسل دوم پژو 2008 است. سال گذشته هم تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد نمونه هایی از پژو 2008 جدید به کارخانه ایران خودرو آمده اند و حال این احتمال وجود دارد که نمونه اولیه ری را، با اجزا و اتاق این کراس اوور فرانسوی تولید شده باشد.

در تصاویر زیر مشخص است که حتی شیشه های ری را، همان شیشه های پژو 2008 نسل دوم است. زاویه درها، الگوی سقف، نسبت اجزای بدنه و... ری را کاملا با پژو 2008 برابر بوده و در تصاویر مشخص است. همچنین از غربیلک فرمان پژو در نمونه اولیه ری را استفاده شده و عجیب تر اینکه داشبورد پژو 2008 نسل دوم به طور کامل بر روی این خودرو نصب گردیده و صرفاً با روکشی کرم رنگ و کلاستر یک پارچه، طرح بالای داشبورد ری را نسبت به نسخه فرانسوی متفاوت شده است. البته ایران خودرو در مراسم های معرفی ری را، تصاویر گرافیکی متفاوتی از داشبورد و کابین این خودرو نشان می دهد و احتمال دارد که در نسخه نهایی، داشبورد ری را متفاوت از پژو 2008 باشد. اما با توجه به اینکه در نمونه اولیه، تفاوتی در ساختار داشبورد کراس اوور ایران خودرو و 2008 نسل دوم وجود ندارد، می توان نتیجه گرفت که ابعاد اتاق، اتصالات پشت داشبورد، قالب های زیرین و... ری را کاملاً با نسخه فرانسوی برابر است و در اصل مهندسان ایران خودرو، با استفاده از نقشه های پژو 2008، کراس اووری اروپایی را فیس لیفت کرده اند.

در پروژه تارا هم بارها مدیران ایران خودرو سعی داشتند تا این محصول را متفاوت از پژو 301 معرفی کنند. اما به خاطر اینکه نسل دوم پژو 2008 در ایران حضور نداشت، مدیران ایران خودرو سعی کردند تا هیچگاه ارتباطی میان ری را و نمونه فرانسوی در ذهن مردم نقش نبندد. ولی با انتشار این تصاویر و جزئیات مشخص است که بار دیگر ایران خودرو به شکل کامل محصولی را طراحی نکرده و حتی در دوران تحریم، به استفاده از پلتفرم های پژو روی آورده است. 

نویسنده و عکاس: علیرضا پاداش


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط