جمعه 01 آذر 1404 - 09:37

کد خبر 599169

چهارشنبه 31 مرداد 1403 - 10:01:00


خودروهای برقی در بازار جهانی ارزان‌ تر می‌ شوند


/ بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دفتر فناوری‌های وسایل نقلیه وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) انجام شده، هزینه ساخت باتری خودروهای برقی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ به میزان قابل ملاحظه ۹۰ درصد کاهش یافته است. طبیعتاً این امر به خودروسازان کمک می‌کند تا فاصله قیمتی میان خودروهای برقی و مدل‌های مجهز به موتور احتراق داخلی را کمتر کنند.

فاکتوری کلیدی در تولید خودروهای برقی
به گزارش ، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تولید خودروهای برقی حجم، وزن و هزینه پک باتری است. خوشبختانه، هزینه ساخت باتری طی دهه‌های گذشته به دلیل بهبود فناوری‌ها مربوطه، ترکیبات شیمیایی جدید، فرآیندهای نوین تولید و افزایش چشمگیر تیراژ تولید روندی نزولی داشته است.

بر اساس اطلاعات DOE، هزینه پک باتری لیتیوم-یونی از مبلغ ۱,۴۱۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۰۸ به ۱۳۹ دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۳ پایین آمده است. در صورت لحاظ کردن تورم طی ۱۵ سال گذشته، قیمت اولیه با ارزش فعلی معادل ۱,۰۰۰ دلار می‌شود که باز هم کاهش چشمگیری به حساب می‌آید. این کاهش قیمت به ویژه بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ بیشتر بوده است.

خودروهای برقی ارزان‌تر می‌شوند
برآوردهای DOE برای خودروهای سبک با تیراژ تولید سالانه حداقل ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه محاسبه شده است. به عنوان مثال، باتری ۸۱ کیلووات ساعتی تسلا مدل Y اگر در سال ۲۰۰۸ تولید می‌شد، حدود ۱۱۴,۶۱۵ دلار هزینه داشت؛ در حالی که در سال ۲۰۲۳ قیمت تمام شده این باتری ۱۱,۲۵۹ دلار بوده است.

خودروسازان پیش‌بینی می‌کنند که هزینه ساخت باتری طی سال‌های آینده همچنان کمتر و کمتر شود. در نتیجه، امکان تولید خودروهای برقی با قیمت پایین‌تر فراهم خواهد شد. بر اساس مطالعه‌ای که توسط شرکت تحلیل بازار گارتنر انجام شده، تولید خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۷ ارزان‌تر از خودروهای درون‌سوز (بنزینی و دیزلی) خواهد بود. همچنین، بسیاری از شرکت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت خودروهای برقی و درون‌ سوز تا پایان دهه کنونی برابر خواهد شد.

صرفه‌جویی برای مصرف‌کنندگان
کاهش هزینه تولید و قیمت‌های پایین‌ترِ درب کارخانه به معنای صرفه‌ جویی قابل توجه برای خریداران خودروهای برقی خواهد بود، به ویژه اگر سایر هزینه‌های مالکیت را در نظر بگیریم. بر اساس مطالعه اخیر جی دی پاور، هزینه کل مالکیت خودروهای برقی در یک دوره پنج ‌ساله در ۴۸ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا کمتر از خودروهای درون‌سوز است. با این حال، باید منتظر ماند و دید که آیا کاهش جهانی استقبال از خودروهای برقی تأثیر منفی بر تولید آنها و کاهش هزینه ساخت باتری خواهد گذاشت یا خیر.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط