جمعه 30 شهریور 1403 - 18:00

کد خبر 59995

پنج‌شنبه 28 اردیبهشت 1402 - 13:00:00


معرفی بهترین رمان های سبک تاریخی اساطیری و رئالیسم جادویی


آخرین خبر/ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلی تهران و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود. 
این نمایشگاه بهترین فرصت برای خرید کتاب های مورد علاقه شما در ژانر کتاب های اساطیری و رئالیسم جادویی است. اگر از علاقه مندان این سبک کتاب ها هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین و پرفروش ترین کتاب‌های این ژانر آشنا شوید و این کتاب‌ها را تهیه کنید.

داستان تاریخی اساطیری(Historical Fiction)
ژانر اساطیری سبک مشابه ای به تاریخی دارد، یعنی مخاطب با خواندن یک کتاب یا فیلم اساطیری به دوردست ها و گذشته کشیده میشود. نقطه تمایز ژانر اساطیری با تاریخ در این هست که برای ارائه یک کتاب با سبک اساطیری ما نیاز به یک منبع علمی وموثق نداره ایم، بلکه میتوانیم به آن رنگ و بوی تخیل هم بدهیم.

نکته ی حائز اهمیت دیگر این است که داستان اساطیر با افسانه های ما و زندگی خدایان گره خورده است، با این حال رمان های اساطیری بخشی از کتاب را به رنگ و بوی تاریخ نیز آغشته میکنند.

اسطوره‌شناسی اثر ادیت همیلتون 
کتاب «اسطوره‌شناسی» نوشته‌ی «ادیت همیلتون» که احتمالاً مشهورترین کتاب اسطوره‌شناسی موجود است، خوانندگان را با اساطیر یونانی، رومی و اسکاندیناوی که سنگ بنای فرهنگ غرب هستند و داستان‌های خدایان و قهرمانانی که در طول تاریخ الهام‌بخش خلاقیت بشر بوده‌اند، آشنا می‌کند. این کتاب طی هفت دهه پس از معرفی به جهان میلیون‌ها نسخه در سراسر جهان فروخته است و در دبیرستان‌ها و کالج‌ها نیز به عنوان متنی مقدماتی برای آموزش اساطیر و باورهای باستانی مورد توجه بوده است. این کتاب شامل تفسیری درباره شاعران اصلی کلاسیک است که به عنوان منابع کتاب مورد استفاده قرار گرفتند و همچنین در مورد اینکه چگونه تغییر فرهنگ‌ها منجر به تغییر خصوصیات خدایان و اسطوره‌های آن‌ها شده است، بحث می‌کند.
هر یک از این پنج کتاب برای خودشان شاهکاری محسوب میشوند علاوه بر این کتاب ها شما میتوانید از کتابهای دیگری نیز در شناخت اساطیر استفاده کنید. 

کتاب شاهنامه اثر ابوالقاسم فردوسی 

فردوسی بزرگ ترین شاعر تاریخ ایران است که بزرگ ترین داستان های به هم پیوسته افسانه ای و اساطیری ایران را به نظم درآورده است. فردوسی قطع نظر از نظم داستان که برای تجدید روح ایرانی و نمایاندن عظمت و شهامت پهلوانان و سلاطین ایران متصدی آن شده بود، درضمن می خواست زبان پارسی را از تنگنایی که در آن قرار گرفته بود بیرون آورده و به این منظور در مقابل کلمات عربی و معانی و مضامین پسندیده عرب، کلمات و عبارات و کنایات و معانی ایجاد کرد و بدین کار گفتن شعر پارسی برای دیگران آسان شد.
برخی داستان های شاهنامه احساسی، برخی فیلسوفانه، بعضی پهلوانی و حماسی و تعدادی هم خیال گونه و خواب گونه است. شاهنامه تنها قصه و داستان نیست و فردوسی را تنها نمی توان قصه پردازی ماهر دانست. تسلط او بر زبان های عربی و فارسی، توانایی او در مثل سازی، دست چیره اش در فصاحت و بلاغت کلام، آگاهیبه علوم زمانه و درک کامل از خلقیات تاریخی ایرانیان به وضوح در این اثر نشسته است.

رمان ایلیاد (the iliad)
تجربه خواندن آثار هومر به دلیل دانش ژرفی که پیرامون اساطیر یونانی به دست خواهید آورد، ارزشمند است. «هومر» به دلایل محکمی به عنوان یکی از بزرگترین شاعران تمام دوران شناخته می‌شود. شعر او بدون تکلف و اغراق‌آمیز بودن به طرز خیره‌کننده‌ای زیباست، ریتم تند متون او صحنه‌های اکشن بی‌نظیری خلق می‌کند و داستان‌هایی که او روایت می‌کند دارای بسیاری از مهم‌ترین پارادایم‌های شخصیتی ادبیات جهان است.
«ایلیاد» داستان فتح شهر تروا توسط ارتش یونانی به رهبری افرادی مانند آشیل، آگاممنون و اودیسه را بیان می‌کند. ایلیاد جنگی برای هلن، دختر زئوس که یکی از زیباترین زنانی است که تا به حال روی زمین راه رفته است و توسط یکی از تروجان‌ها ربوده می‌شود را روایت می‌کند. این کتاب داستانی درخشان از روان پیچیده‌ی شخصیت‌ها، سرنوشت و دخالت‌های خدایگانی است.

سایر آثار این سبک:
کتاب حماسه گیلگمش اثر "ن ک ساندرز"
کتاب خدایان و الهه‌های مصر باستان اثر ریچارد اچ. ویلکینسون
کتاب اودیسه اثر هومر

ژانر رئالیسم جادویی
رئالیسم جادویی در واقع شاخه‌ای از سبک رئالیسم است و بسیاری از شاخصه‌های آن را دارد. در رئالیسم جادویی، شخصیت‌ها و رویدادها همه بر اساس واقعیت هستند اما می‌توانند توانایی‌های جادویی یا فراانسانی هم داشته باشند. به همین خاطر در داستان‌های این سبک گاهی رویدادهایی رخ می‌دهند که ماهیت جادویی دارند و در دنیای واقعی وجود ندارند. جادو و خرق عادت مانند چاشنی به شخصیت‌ها و اتفاق‌ها اضافه می‌شوند و به داستان شکل متفاوتی می‌دهند.

صد سال تنهایی، نوشته‌ی گابریل گارسیا مارکز
بی‌شک گابریل گارسیا مارکز از تأثیرگذارترین نویسنده‌های رئالیسم جادویی و «صد سال تنهایی» از شاخص‌ترین آثار این سبک است. ماجرای این کتاب درباره شش نسل از خانواده بوئندیا است. نویسنده سعی دارد در قالب داستانی جادویی، باورها و سنت‌ها، جغرافیا و در یک کلام زندگی بومیان و سرخپوستان آمریکای لاتین را به‌ تصویر بکشد. اتفاقات غیرمعمول و شخصیت‌هایی با توانایی‌های ماورایی جذابیت کتاب را دوچندان کرده است. همان‌طور که از عنوان کتاب پیداست، تنهایی انسان موضوع اصلی کتاب است و مارکز به‌زیبایی آن را در همه شخصیت‌های داستان و با استفاده از عنصر تکرار نشان می‌دهد.

مرشد و مارگاریتا نوشته ی میخائیل بولگاکف
«مرشد و مارگاریتا» مشهورترین و خاص ترین اثر میخائیل بولگاکف است که در قالب ژانرهای گروتسک و ماجراجویی نوشته شده است. بولگاکف این رمان را تحت تاثیر مستقیم نمایشنامه بزرگ «فاوست» اثر گوته به نگارش درآورده است. این اثر به یاد ماندنی، به دلیل عقاید ضد کمونیستی نویسنده، برای اولین بار به صورت سانسور شده در سال 1966 منتشر شد و سپس در سال 1969 بود که نسخه بدون سانسور آن اجازه انتشار پیدا کرد. رمان مرشد و مارگاریتا درون مایه ای فلسفی دارد و اتفاقات فراطبیعی، طنز سیاه و تغییر زوایای دید در داستان، آن را بسیار خاص کرده است.
 
سایر آثار این سبک:
کافکا در کرانه اثر هاروکی موراکامی
توقف زمان اثر مت هیگ
آئورا نوشته ی کارلوس فوئنتس
شهرهای بی نشان (نامرئی) نوشته ی ایتالو کالوینو
شازده احتجاب نوشته ی هوشنگ گلشیری
کتاب در ستایش مرگ اثر ژوزه ساراماگو

اگر شما هم کتابی در این ژانر مطالعه کردید که برایتان جذاب بوده معرفی کنید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط