یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 03:08

کد خبر 600742

سه‌شنبه 30 مرداد 1403 - 18:13:42


نکات مهم درباره مراقبت از نوزاد


خراسان/ مهم ترین موضوع پس از به دنیا آمدن نوزاد، مراقبت از اوست. مراقبت کردن از کودک تازه متولد شده روش های خاصی دارد که باید حتما رعایت شود. در این مطلب به نکاتی درباره شست وشو و بهداشت پوست سر کودک می پردازیم.
پوسته ریزی پوست سر اگرچه منظره زیبایی ندارد، اختلالی شایع و بی خطر است. ممکن است کودک شما مختصری پوسته خشک شبیه شوره سر داشته باشد یا ممکن است در مواردی این پوسته ریزی شدید باشد و پوسته‏ها کاملا ضخیم، چرب و زرد رنگ باشد یا حالت کبره داشته باشد. این اختلال ممکن است بین دو هفتگی تا سه ماهگی دیده شود که معمولا بعد از چندین ماه خود به خود بر طرف می‏شود. علت ایجاد این پوسته‏ها آن است که غدد سباسه موجود در پوست سر بیش از حد چربی ترشح می‏کند و این چربی‏ها به پوسته ‏هایی خشک تبدیل می‏شود و می ریزد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که ترشح بیش از حد هورمون ها در مادر و رسیدن آن به جنین هنگام تولد موجب فعال شدن بیش از حد غدد سباسه می شود. وقتی پس از چند ماه میزان هورمون ها در بدن کودک پایین می آید، این اختلال هم از بین می‏رود.
برای برداشتن پوسته ها بهترین راه این است که دوبار در هفته روغن های مخصوص کودک یا روغن‏های گیاهی مانند روغن زیتون را روی سر کودک بمالید و 15 دقیقه صبر کنید؛ سپس موهای او را شانه کنید تا پوسته‏ها بریزد. سپس سر او را با یک شامپو ملایم مخصوص بچه بشویید. بعضی از پزشکان توصیه می‏کنند که شامپو را به مدت 20 دقیقه روی سر کودک نگه دارید (یا تا وقتی که بچه می‏تواند تحمل کند) و سپس سر او را با یک پارچه یا حوله نرم ماساژ دهید.
این اختلال رفته رفته از بین می‏ رود ولی اگر این حالت تا چندین ماه ادامه یافت یا شدت پیدا کرد و به دیگر قسمت های بدن انتشار یافت با یک متخصص اطفال مشورت کنید. ممکن است پزشک یک شامپوی دارویی تجویز کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط