جمعه 13 مهر 1403 - 09:01

کد خبر 60139

پنج‌شنبه 28 اردیبهشت 1402 - 11:36:00


سخنگوی علوم‌پزشکی اصفهان: شیوع وبا در استان نداشته‌ایم


ایرنا/ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بیماری به نام کلرا (وبا) یا التور در استان و کشور شیوع نیافته است، گفت: هرساله با شروع فصل گرما درصدی از کودکان دچار علائمی مانند دل‌درد، اسهال و استفراغ می‌شوند که عامل اصلی این بیماری روتاویروس است.

پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره شیوع اسهال و استفراغ، اظهار کرد: در حال حاضر بیماری به نام کلرا (وبا) یا التور (یک بیماری حاد اسهالی است که عامل آن میکروب وبا است) که تمام مردم گرفتار آن شوند در استان اصفهان و کشور وجود ندارد؛ آنچه اکنون درباره آن صحبت می‌شود "روتاویروس" است.
وی افزود: روتاویروس نوعی از ویروس است که با شروع فصل گرما به دلیل رعایت نکردن افراد در شست‌وشوی دست‌ها، میوه و سبزیجات افزایش پیدا می‌کند و ممکن است باعث انتقال و انتشار این ویروس بین افراد جامعه شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در این استان روتاویروس مانند سال گذشته شیوع پیدا نکرده و کمتر از سال گذشته کودکان را درگیر کرده است، تصریح کرد: اسهال و استفراغ به ویژه در کودکان به دلیل روتاویروس بوده که به صورت مختصر نسبت به فروردین‌ماه بیشتر شده که این امر طبیعی است.
وی گفت: هرساله با شروع فصل گرما درصدی از کودکان دچار علائمی مانند دل درد، اسهال و استفراغ می‌شوند، این بیماری ویروسی تحت عنوان روتاویروس بوده که ممکن است در فصل تابستان بیشتر شود.
عقدک ادامه داد: مهم‌ترین روش انتقال روتاویروس از طریق دهان و دست است؛ افرادی که دست‌های آلوده داشته باشند و در دهان خود فرو ببرند به این ویروس مبتلا می‌شوند و همین ویروس دوباره از روده فرد خارج می‌شود، این در حالی است که اگر دفع فضولات به خوبی صورت نگیرد؛ می‌تواند باعث آلوده شدن بسیاری از موارد دیگر شود و این چرخه دوباره ادامه پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر خوراکی‌هایی که مردم مصرف می‌کنند به خوبی شست‌وشو و گندزدایی شود و دست‌ها به صورت مرتب شست‌وشو داده شود، احتمال ابتلاء به روتاویروس بسیار کمتر خواهد شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط