پنج‌شنبه 22 شهریور 1403 - 19:21

کد خبر 602539

پنج‌شنبه 01 شهریور 1403 - 09:13:16


سرمقاله تعادل/ بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور


تعادل/ « بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور » عنوان سرمقاله روزنامه تعادل به قلم نوید رجایی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

بورس هر کشور آینه تمام قد از اقتصاد است و تمام سیاست‌ها بر بازار سهام تاثیر دارد. در حال حاضر اگر نگاهی به قیمت‌های سهام داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که واقعا قیمت‌ها در نقطه بسیار جذابی هستند، اما سیاست‌های انقباضی شدید اقتصاد را در یک رکود فرو برده که نه تنها در بازار سهام بلکه طلا، مسکن و خودرو هم چنین شرایطی را تجربه می‌کنند. در حال حاضر مشخص شدن وزرا برای بازار سهام بسیار مهم است، چراکه می‌توان از صحبت‌ها متوجه شد که وزرای احتمالی چه ذهنیتی نسبت به بازار دارند و آیا ما باید منتظر شروع روند صعودی باشیم یا خیر، اما اگر ریسکی مانند تنش بین ایران و اسراییل نداشته باشیم -که البته با قاطعیت هم نمی‌توان بیان کرد، نخواهیم داشت- می‌توان به آینده بازار سهام خوشبین بود و منتظر رشد این بازار باشیم. در حال حاظر بانک مرکزی از تنها ابزار موجود یعنی افزایش نرخ بهره استفاده کرده که البته این استراتژی در مرحله اشباع رسیده و از این به بعد جوابگو نیست، پس ما در نیمه دوم سال در همه بازارها می‌توانیم منتظر رشد قیمتی باشیم که قطعا بر بازار سهام اثرگذار خواهد بود و می‌تواند باعث نوسانات مثبت در این بازار باشد. متاسفانه یکی از دخالت‌هایی که درخصوص آقای همتی شد، دخالت مستقیم در بازار سهام بود که البته این وضع موجود ناشی از همان تصمیم‌گیری‌هاست و اگر ایشان مجدد قدرت اقتصادی را در دست بگیرد و همان رویه قبلی را داشته باشد، مجدد می‌توان شاهد نوسانات عجیب و غریب در سهام باشیم و همواره بیان شده بهترین وضعیت در بازار عدم یا کاهش دخالت دولت است، چراکه هر دخالتی می‌تواند باعث جداسازی کندل‌های مصنوعی از طبیعی باشد و این گزینه مطلوبی نیست که سرمایه‌گذاران به دنبال آن باشد. از طرفی دیگر حمایت‌های تزریقی اگرچه خوب است اما اگر دولت قصد حمایت از بازار سهام را دارد باید هزینه خوراک و تعرفه‌های صادراتی را کاهش دهد و به‌طور قطع اگر قیمت برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد خود به خود تقاضا شکل می‌گیرد. 

یکی از مشکلات بزرگ که با آن مواجه هستیم عدم تصمیم‌گیری به‌موقع است. وضعیت سیاسی کشورمان ما را با ریسک‌های زیادی مواجه کرده است. به عنوان مثال حوادثی که در هفته‌های قبل رخ داد و سازمان بعد از تاخیری مرگبار اقدام به اتخاذ تصمیم و سیاست‌هایی در جهت حمایت از بازار کرد که واقعا مطلوب نیست و تصمیمات فوری باید. در لحظه گرفته شود تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید. به هر حال اگر بخواهیم وضعیت بازار سهام را به ‌طور خلاصه بگوییم قیمت‌ها واقعا جذاب است به شرطی که ریسک سیستماتیک نباشد و دخالت دولت در پایین‌ترین سطح ممکن باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط