پنج‌شنبه 22 شهریور 1403 - 19:50

کد خبر 602838

پنج‌شنبه 01 شهریور 1403 - 12:49:35


آغاز برداشت بادام زمینی در آستانه اشرفیه


صدا و سیما/ برداشت بادام زمینی از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع آستانه اشرفیه آغاز شد.

مهرداد محمدی، مدیر جهادکشاورزی آستانه اشرفیه اظهار کرد: آقای هوشنگ اکبری کشاورز بادام کار روستای دهسر ۱۵ فروردین بادام زمینی را در یک هکتار از مزارع خود کشت کرده بود و نخستین بادام کاری است که برداشت این محصول را آغاز کرده است.
مهرداد محمدی افزود: این شهرستان ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار مزرعه بادام زمینی دارد که کار برداشت بادام زمینی از این مزارع آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از بادام زمینی کشت شده در آستانه اشرفیه به صورت مکانیزه است، افزود: بطور متوسط از هر هکتار مزرعه بادام زمینی ۶ تن پیله‌تر برداشت می‌شود که پس از خشک شدن و پوست گیری ۳ تن دانه خوراکی بادام زمینی از آن استحصال می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه با اشاره به بارندگی‌های تیرماه و مساعد بودن هوا اضافه کرد: پیش بینی می‌شود محصول بادام زمینی در آستانه اشرفیه امسال ۱۰ درصد افزایش داشته باشد.
البته کشاورزان بادام کار آستانه‌ای این روز‌ها از مشکلات بادام کاری گله‌مند هستند.
خانم اکبری یکی از بادام کاران دهسر می‌گوید: پس از ۵ ماه تلاش و سختی کاشت، داشت و برداشت، این روز‌ها که محصول ما آماده ورود به بازار است شنیده می‌شود که بادام‌های خارجی از تاجیکستان و افغانستان وارد بازار شده و همین باعث کاهش قیمت بادام زمینی و خسارت به بادامکاران شده است.
مهرداد محمدی مدیر جهادکشاورزی آستانه اشرفیه هم در پاسخ به ورود بادام‌های خارجی گفت: تا کنون چند گزارش مبنی بر ورود بادام‌های خارجی اعلام شده که با بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی، هنوزخارجی بودن بادام‌ها اثبات نشده است.
وی افزود: ورود بادام‌های خارجی که از مبادی غیرقانونی انجام می‌شود علاوه بر کاهش قیمت و خسارت به کشاورزان می‌تواند منشأ ورود انواع بیماری‌ها و آفت‌های گیاهی به کشور باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط