پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 12:45

کد خبر 60394

پنج‌شنبه 28 اردیبهشت 1402 - 14:57:41


مبارزه با کنه گردآلود خرما در شهرستان تنگستان آغاز شد


ایرنا/ مدیر جهاد کشاورزی تنگستان گفت: مبارزه با کنه گردآلود (تارتن) خرما با توجه به شرایط اقلیمی، گرم شدن هوا و بروز ریزگردها در این شهرستان آغاز شد.

اسلام رضایی، مدیر جهاد کشاورزی تنگستان اظهار کرد: مبارزه با آفت کنه گردآلود خرما تا نیمه خرداد در باغ‌های تنگستان ادامه دارد.
وی افزود: شرایط نامساعد آب وهوایی، وزش بادهای گرم و بروز ریزگردها در زمان آغاز فعالیت کنه گردآلود در منطقه تنگستان تاثیر گذار است، به گونه‌ای که در برخی سال‌ها، به علت شرایط نامساعد آب و هوایی علایم شروع فعالیت این کنه در اردیبهشت ماه روی میوه‌های خرما در مرحله حبابوک مشاهده شده است.
مدیر جهاد کشاورزی تنگستان تصریح کرد: بیشتر باغ‌دران منطقه به زمان شروع فعالیت آفت آشنایی دارند و با دیدن علائم اولیه آفت با استفاده از سموم تترادیفون، آبامکتین، ارتوس، دانیتول اقدام به سمپاشی می‌کنند.
وی افزود: در برخی سال‌ها پدیده مکرر گردوغبار در ماه‌های خرداد و تیر تاثیر زیادی بر روند افزایش فعالیت مجدد آفت داشته و این موارد در سال‌هایی که فعالیت آفت بالاست کار سمپاشی باید تکرار شود.
رضایی به باغداران توصیه کرد: با تکریب به موقع و هرس درختان، مبارزه با علف‌های هرز و آبیاری منظم و افزایش رطوبت نسبی محیط شرایط لازم برای افزایش جمعیت و خسارت آفت را نامساعد کنند و در نتیجه مصرف سموم را کاهش دهند و در صورت لزوم از سموم کنه کش مناسب و سمپاش‌های مناسب استفاده کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط