پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 06:03

کد خبر 60665

پنج‌شنبه 28 اردیبهشت 1402 - 19:01:29


افزایش ۲.۵ درصدی تولد فرزندان سوم در استان قزوین


تسنیم/ آمار تولد فرزند سوم در استان قزوین به خاطر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۲.۵ درصد افزایش یافت.

کبری علیخانی، مدیرکل زنان و خانواده استانداری قزوین اظهار کرد:‌ نقش اصلی در کاهش نرخ فرزندآوری را موضوعات فرهنگی دارد و به همین خاطر طرح‌های فرهنگی اولویت نخست ما در ستاد استانی جمعیت محسوب می‌شود.

علیخانی با اشاره به اجرای برنامه‌های گفتگومحور در حوزه ازدواج و فرزندآوری در مراکز مختلف عمومی و دانشگاهی استان اضافه کرد: عوامل اصلی کاهش جمعیت در 6 شهرستان استان قزوین شناسایی شده و بر این مبنا هم شناسنامه جمعیتی برای هر کدام از شهرستان‌های استان قزوین تدوین و تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه در استان قزوین فاصله زمانی از ازدواج تا فرزند اول بسیار بالاست، ادامه داد: بنابراین برای رشد نرخ فرزندآوری در استان قزوین بنا داریم تا با کارهای فرهنگی و اعطای بسته‌های تشویقی و حمایتی این فاصله زمانی را به حداقل ممکن برسانیم.

حجت‌الاسلام ولی‌الله مصائبی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان قزوین هم با اشاره به تلاش‌های تبلیغاتی رسانه‌های معاند برای بی‌ارزش نشان دادن پدیده مادری و همسری اظهار کرد:‌ همسر شدن و مادر بودن یک ارزش اجتماعی و دینی بزرگ است و غربی‌ها تلاش می‌کنند تا الگوی زن مجرد و بدون پشتوانه را به بهانه آزادی زن تبلیغ کنند.

 مصائبی جمعیت را یکی از ارکان اصلی قدرت ملی در دنیای امروز توصیف کرد و افزود: کشورهایی مانند آمریکا با وجود اینکه یکی از ارکان قدرت آنها جمعیت است، اما با حماقت عجیب و غریب به دنبال تخریب نهاد مقدس خانواده هستند و با همین حماقت جمعیت آنها روز به روز در حال پیر شدن و کاهش یافتن است.

وی با بیان اینکه ریشه بحران جمعیتی را باید در تضعیف باورهای دینی و اعتقادی جست‌وجو کنیم، ادامه داد: باید نگاه خانواده‌ها به موضوعات اعتقادی حوزه جمعیت مورد بازنگری قرار گیرد و با تبلیغ باورهای اسلامی می‌توانیم دوباره امید به فرزندآوری را در بین خانواده‌ها نشر و گسترش دهیم.

لزوم اعطای تسهیلات زیاد به زنان کارمند برای فرزندآوری

فاطمه قاسمی، مشاور زنان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین هم در این همایش با بیان اینکه نرخ منفی رشد جمعیت خطرات زیادی برای کشور و امنیت ملی و اقتصادی کشور دارد، اظهار کرد: باید بحران نرخ رشد جمعیت را با برنامه‌ریزی‌های راهبردی و کلان‌نگر مدیریت کرد و برای موفقیت اجرای چنین برنامه‌هایی باید از نگاه بخشی فراتر رفته و نگاه ملی داشت.

قاسمی با اشاره به نرخ بالای اشتغال زنان در دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی تصریح کرد: چون جمعیت زنان شاغل ما بعد از انقلاب اسلامی به شدت افزایش یافته است، باید تسهیلات قابل توجهی برای فرزندآوری زنان شاغل ایجاد کنیم که خوشبختانه قانون جوانی جمعیت بخش زیادی از این تسهیلات را محقق کرده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط