شنبه 31 شهریور 1403 - 17:14

کد خبر 608159

سه‌شنبه 06 شهریور 1403 - 08:30:09


بهترین خوراکی‌ها برای بعد از سقط جنین


خراسان/  خوراکی‌های سرشار از آهن| سقط جنین باعث خون‌ریزی شدید و کمبود آهن در بدن مادر می‌شود. مادر در این شرایط، کم‌خونی و نشانه‌های مرتبط با آن مثل خستگی مفرط، ضعف و... را تجربه می‌کند. بهترین نوع آهن که باید بعد از سقط‌ مصرف کرد، heme-iron است که در گوشت قرمز فراوان است و به‌راحتی توسط بدن جذب می‌شود. فراموش نشود که گوشت قرمز به صورت کاملا پخته مصرف شود. دیگر خوراکی‌های مملو از آهن شامل لوبیا، عدس، روغن کنجد، سبوس برنج، سویا، سبزیجات برگ‌دار، تخمه کدو، کشمش و ... است. در کنار  این نوع مواد غذایی، مواد حاوی ویتامین C مثل توت‌فرنگی و گریپ‌فروت نیز توصیه می‌شود، چون باعث جذب بهتر آهن می شود.
مواد غذایی کلسیم‌دار| در طول بارداری، کلسیم ذخیره شده در بدن کم می‌شود. پس کلسیم از دست رفته را با خوردن شیر، محصولات لبنی، غذاهای دریایی، میوه‌های خشک‌شده، سویا و سبزیجات برگ‌دار تیره جایگزین کنید.
 میوه‌ها و سبزیجات| این دسته از خوراکی‌ها باید به مقدار زیاد مصرف شود تا به تامین مواد مغذی از دست رفته بدن در طول بارداری کمک کند.
 نوشیدن آب زیاد|  اگر مادر عادت به نوشیدن آب ساده ندارد آن را با برش‌های تازه از لیمو، خیار یا توت‌فرنگی طعم‌دار کند.
 خوراکی‌هایی که نباید خورد| حبوبات و نشاسته کم فیبر برخلاف کربوهیدرات که تامین‌کننده سوخت و کنترل‌کننده قند بدن است، باعث تغییرات آنی قند در بدن می‌شود. به همین دلیل مصرف نشاسته کم‌فیبر را باید کاهش داد مثل برنج، تخم مرغ، چوب‌شور، شیرینی‌جات و... در ضمن از مواد غذایی شیرین که قند خون را افزایش می‌دهد، مثل آب نبات، نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار پرهیز شود.بعد از سقط، باید از التهاب دردناک  بدن کم کرد. چربی گوشت و محصولات لبنی باعث تورم و التهاب می‌شود، بنابراین از خوردن گوشت گاو و گوسفند، کره، پنیر و شیر پرچرب خودداری شود.  


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط