شنبه 31 شهریور 1403 - 00:06

کد خبر 610029

پنج‌شنبه 08 شهریور 1403 - 16:00:00


سوئیسی‌ها رقیب نیورالینک را ساختند


فارس/محققان سوئیسی تراشه مغزی کوچکی ساخته‌اند که ضمن مصرف انرژی کم‌تر افکار را به متن تبدیل می‌کند.
 
  به نقل از نیواطلس، تراشه تبدیل افکار به متن توسط محققان در موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان توسعه یافته است.این تراشه‌ها دستگاه‌هایی هستند که قادر به خواندن فعالیت مغز و ترجمه آن به خروجی دنیای واقعی مانند متن هستند.این دستگاه خاص بسیار کوچک است و از دو تراشه نازک با اندازه کل ۸ میلی‌متر مربع تشکیل شده است. برای مقایسه، اندازه تراشه شرکت نیورالینک ایلان ماسک نسبتاً بزرگ و حدود ۲۳ در ۸ میلی‌متر است.
این تراشه از انرژی بسیار کمی استفاده می‌کند و گزارش شده که کم تهاجمی است و از یک سیستم کاملاً یکپارچه تشکیل شده که داده‌ها را در زمان واقعی پردازش می‌کند.این تراشه با دستگاه ساخته شده توسط نیورالینک متفاوت است که نیاز به وارد کردن ۶۴ الکترود به مغز دارد و پردازش خود را از طریق یک برنامه واقع شده در یک دستگاه خارج از مغز انجام می‌دهد.
محسا شوران، که ریاست آزمایشگاه فناوری‌های عصبی یکپارچه را بر عهده دارد، گفت: این تراشه به ما امکان می‌دهد فعالیت پیچیده عصبی را با دقت بالا و مصرف انرژی کم به متن قابل خواندن تبدیل کنیم. این پیشرفت ما را به راه حل‌های عملی و قابل کاشت نزدیک‌تر می‌کند که می‌تواند توانایی‌های ارتباطی افراد دارای اختلالات حرکتی شدید را به طور قابل توجهی افزایش دهد.تراشه جدید فعالیت الکتریکی در مغز را نظارت می‌کند و با استفاده از مجموعه داده‌های قبلی نظارت بر مغز، آن فعالیت را به یک خروجی تبدیل می‌کند. در این مورد، این تراشه قادر است سیگنال‌های مغزی را که در هنگام تصور کشیدن یک حرف تشکیل می‌شوند، بخواند و آن سیگنال‌ها را به عنوان متن خروجی دهد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط