شنبه 24 شهریور 1403 - 19:13

کد خبر 612653

شنبه 10 شهریور 1403 - 12:10:00


ایالت‌های کلیدی به دست هریس افتاد


اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که برتری دموکرات‌ها به پایان نرسیده و کاندیدای این حزب در مسائل کلیدی اقتصادی از نامزد جمهوری‌‌خواهان پیشی گرفته است؛ اگرچه کمپین ترامپ انتظار تغییر موازنه را دارد.
 
 کامالا هریس روند رو به رشدی که با ورود به رقابت‌های ریاست‌جمهوری همراه خود آورده بود را حفظ کرده و در هر هفت ایالتی که احتمالاً نتیجه انتخابات را تعیین می‌کنند، پیشرو بوده یا با دونالد ترامپ مساوی است. 

نظرسنجی بلومبرگ‌نیوز/مورنینگ کانسالت که پس از کنوانسیون ملی دموکرات در ایالت‌های کلیدی انجام گرفت، نشان داد کامالا هریس برتری ترامپ در مسائل کلیدی اقتصادی را کاهش داده یا معکوس کرده و از نظر رأی‌دهندگان، فردی قابل‌اعتمادتر از رقیب خود برای محافظت از آزادی‌های شخصی است.

اکنون هریس در بین رأی‌دهندگان سراسر هفت ایالت با اختلاف دو درصدی پیشتاز است. او در بین رأی‌دهندگان احتمالی، گروهی که کمپین‌ها و نظرسنجی‌ها با نزدیک‌شدن روز انتخابات تمرکز خود را به آن‌ها معطوف می‌کنند، برتری یک درصدی دارد. حاشیه خطای آماری در سراسر هفت ایالت یک درصد است.

در مقایسه با جو بایدن، هریس با بازگرداندن ایالت‌های کلیدی «کمربند آفتاب» مانند جورجیا و نوادا به آغوش دموکرات‌ها، شانس پیروزی خود در کالج انتخاباتی را افزایش داد.

این برتری در هیچ ایالتی بیشتر از کارولینای شمالی برجسته نیست؛ جایی که هریس اکنون با اختلاف ۲ درصد پیشتاز است. از زمان باراک اوباما در سال ۲۰۰۸، هیچ نامزد دموکراتی پیروز این ایالت نشده و تا همین اواخر، ترامپ با اختلاف ۱۰ درصد جلو بود. بخت رو به رشد هریس در کارولینای شمالی جمهوری‌خواهان را مجبور کرده تا در پنج هفته گذشته بیش از ۱۶ میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی برای از حمایت از ترامپ هزینه کنند.

تنگاتنگ‌ترین در رقابت برای ایالت آریزونا رقم می‌خورد؛ جایی که دو نامزد کاملاً برابر هستند. در ویسکانسین، هریس اکنون دارای مزیت قابل‌توجه ۸ درصدی است.

اعتماد اقتصادی
نظرسنجی نشان می‌دهد از زمان نامزدی هریس، درک رأی‌دهندگان ایالت‌های کلیدی از اقتصاد بهبود چشمگیری نداشته است. اکثریت پاسخ‌دهندگان همچنان می‌گویند که وضع اقتصادی در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ بهتر بود. اما به نظر می‌رسد کمتر احتمال دارد تا رأی‌دهندگان هریس را مسئول ناامنی‌های اقتصادی دوران بایدن بدانند. با اختلاف ۷ درصد، رأی‌دهندگان ایالت‌های کلیدی به هریس بیش از ترامپ برای کمک به طبقه متوسط اعتماد دارند. در چندین دغدغه اقتصادی، هریس فاصله خود با ترامپ را کاهش داده یا حتی او را پشت سر گذاشته است.

در مورد اینکه رأی‌دهندگان به چه کسی برای مدیریت قیمت مسکن اعتماد بیشتری دارند، هریس دارای برتری ۴ درصدی نسبت به ترامپ است. در این موضع، بایدن با تفاضل ۶ درصدی نسبت به نامزد جمهوری‌خواه عقب بود. هریس همچنین بر مسائلی مانند خدمات دولتی، افزایش حقوق و بدهی شخصی بر ترامپ پیشی گرفته است.

در مورد مهم‌ترین عامل اقتصادی انتخابات، یعنی افزایش هزینه کالاهای روزمره، هریس برتری ترامپ را ۱۱ درصد کاهش داده است. با این حال، رأی‌دهندگان همچنان به رئیس‌جمهور در مسائل مربوط به قیمت بنزین و عملکرد بازار سهام بسیار اعتماد دارند.

حتی در حوزه‌هایی مانند مهاجرت و جرم و جنایت (دو موضوعی که ترامپ و متحدانش در ایالت‌های نوسانی بر آن‌ها مانور داده‌اند) هریس توانسته برتری ترامپ را کاهش دهد.

سقط جنین همچنان برای رأی‌دهندگان هریس انگیزه‌بخش است؛ تقریباً سه نفر از چهار دموکرات ایالت‌های کلیدی می‌گویند که این موضوع برایشان «بسیار مهم» است. هریس برتری خود بر ترامپ در این موضوع را گسترش داده و حالا ۵۵ درصد از رای‌دهندگان ایالت‌های نوسانی می‌گویند در این موضوع به او اعتماد دارند. این رقم برای ترامپ ۳۴ درصد است.

هریس همچنین تلاش دارد مفاهیمی مانند آزادی و میهن‌پرستی که مدت‌ها با حزب جمهوری‌خواه مرتبط بوده‌اند را به نفع دموکرات‌ها مصادره کند.

با اختلاف ۵ درصد، رأی‌دهندگان ایالت‌های کلیدی به او نسبت به ترامپ اعتماد بیشتری دارند که از آزادی شخصی محافظت کند. با این حال، با همین حاشیه، بیشتر احتمال داشت رأی‌دهندگان ایالت‌های نوسانی ترامپ را میهن‌پرست بدانند.

ماه‌عسل ادامه دارد
معمولاً پس از برگزاری کنوانسیون‌های احزاب، نامزدهای ریاست‌جمهوری شاهد کمی افزایش حمایت‌ها هستند؛ اما وقایع خارق‌العاده تابستان امسال ریتم طبیعی کمپین‌های مدرن را مختل ساخته است.

اولین مناظره ریاست‌جمهوری در ماه ژوئن شاهد عملکرد بسیار ضعیف بایدن بود که کمتر از یک ماه بعد، تحت فشارها از انتخابات کناره‌گیری کرد. پیش از کنوانسیون جمهوری‌خواهان، ترامپ از ترور جان سالم به در برد و بزرگترین برتری خود را در نظرسنجی‌های ملی تجربه کرد. اما پس از ورود هریس به رقابت‌ها، شور و شوق جدید و سیل کمک‌ها مالی روانه اردوگاه دموکرات‌ها شد.

الی یوکلی، تحلیلگر سیاست ایالات متحده در مورنینگ کانسالت گفت: «کامالا هریس افزایش محبوبیت پس از کنوانسیون را تجربه نکرد زیرا این اتفاق در ابتدای کمپینش افتاد. آنچه ما از زمان ورود او به رقابت‌ها دیده‌ایم، پوشش مثبت قابل‌توجهی از اوست. سر و صدای پیرامون کمپین او بسیار مثبت است».

یکی از نشانه‌های این هیجان خوش‌بینی دموکرات‌ها در مورد پیروزی هریس است. این نظرسنجی نشان داد که ۸۴ درصد از حامیان هریس می‌گویند انتظار دارند او پیروز شود؛ در مقایسه با ۷۹ درصد از رأی‌دهندگان ترامپ که پیش‌بینی مشابهی برای نامزد خود دارند.

حتی با تغییر روند در نظرسنجی‌های ملی، ترامپ بارها ادعا کرده که در همه یا اکثر نظرسنجی‌ها پیشتاز است. اما کمپین او به طور فزاینده‌ای استدلال کرده که نظرسنجی‌های گذشته در مورد ترامپ اشتباه بوده‌اند و دوباره اشتباه خواهند بود.

با پایان‌یافتن کنوانسیون دموکرات‌ها در هفته گذشته، تونی فابریزیو، نظرسنج ترامپ پیش‌بینی کرد که هریس به طور موقت شاهد «افزایش» در نظرسنجی‌ها خواهد بود که عمدتاً به دلیل پوشش چاپلوسانه رسانه‌ها از هریس و پوشش منفی از ترامپ است. فابریزیو در یک یادداشت نوشت: «ما قطعاً شاهد «ماه‌عسل» بودیم. در واقع، رسانه‌ها تصمیم گرفتند این ماه‌عسل را بیش از چهار هفته تمدید کنند».

در نظرسنجی بلومبرگ و مورنینگ کانسالت، رأی‌دهندگان ایالت‌های نوسانی بیشتر احتمال داشت بگویند که اخبار مثبت در مورد هریس را در طول کنوانسیون دموکرات‌ها شنیده‌اند. حدود ۵۰ درصد از رأی‌دهندگان گفتند که هفته گذشته، بیشتر اخبار مثبت در مورد هریس را شنیده‌اند؛ اما ۳۹ درصد نیز خبر دادند که اخبار عمدتاً منفی بوده است. این تفاضل برای هریس ۱۱ درصد مثبت است. اکثریت همان رأی‌دهندگان گفتند که بیشتر اخبار شنیده‌شده در مورد ترامپ منفی بوده که تفاضلی ۲۲ درصدی است.

در حالی که کمپین‌ها پس از تعطیلات آخر هفته «روز کار» وارد آخرین مرحله خود می‌شوند، چالش هریس این خواهد بود که چگونه این برتری را در برابر حملات شدید ترامپ و متحدانش حفظ کند. تصمیم رابرت اف. کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات برای تعلیق کمپینش و حمایت از ترامپ تأثیر آشکاری بر این رقابت نداشت. کندی در نظرسنجی ماه گذشته بلومبرگ از حمایت ۵ درصدی پاسخ‌دهندگان برخوردار بود که نسبت به بالاترین سطح ۱۰ درصد در نوامبر گذشته کاهش یافته بود. تعداد رأی‌دهندگان ایالت‌های نوسانی که گفتند مردد هستند یا رأی نمی‌دهند، این ماه افزایش یافته که نشان می‌دهد ممکن است بسیاری از رأی‌دهندگان کندی پای صندوق‌ها نروند.

نبرد معاون‌اول‌ها
به نظر می‌رسد دموکرات‌ها در گزینه معاون‌اولی نیز برتری دارند. حدود ۳۰ درصد از رأی‌دهندگان ایالت‌های نوسانی می‌گویند انتخاب تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا به عنوان معاون‌اول هریس احتمال رأی‌دادن به او را افزایش داده است. در حالی که تنها ۲۳ درصد همین را ماه گذشته در مورد سناتور جی‌دی ونس، پس از گزینشش به عنوان معاون‌اول ترامپ گفته بودند.

رأی‌دهندگان ایالت‌های نوسانی بیشتر احتمال داشت والز را از نظر ذهنی سالم، دلسوز، صادق و باتجربه ببینند. همین افراد ونس را خطرناک ارزیابی کرده‌اند.

تطابق نظرسنجی‌ها
وبگاه رویترز نیز در نظرسنجی اختصاصی خود نتایج مشابهی را گزارش داد.

در نظرسنجی رویترز/ایپسوس که روز پنجشنبه منتشر شد، کامالا هریس دموکرات، از دونالد ترامپ جمهوری‌خواه پیشی گرفته است. آماری که نشان می‌دهد معاون رئیس‌جمهور شور و شوق جدیدی را در میان رای‌دهندگان ایجاد کرده و رقابت را پیش از انتخابات 5 نوامبر دستخوش تغییر کرده است.

امتیاز 4 درصدی در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام شده بیشتر از برتری 1 امتیازی هریس نسبت به رئیس جمهور سابق در نظرسنجی اواخر ژوئیه رویترز/ایپسوس بود. نظرسنجی جدید که در هشت روز منتهی به چهارشنبه انجام شد و دارای 2 درصد خطا بود، نشان داد که هریس در میان زنان و اسپانیایی‌ها بیشتر حمایت می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط