جمعه 30 شهریور 1403 - 22:08

کد خبر 61270

جمعه 29 اردیبهشت 1402 - 16:00:00


احمدوند: نمایشگاه کتاب بزرگ‌تر از مدیران و ناشران است 


ایرنا/  رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید بر اینکه این رویداد بزرگ‌تر از مدیران و ناشران است، گفت: این دوره از نمایشگاه کتاب ثابت کرد، خود نمایشگاه اعتبار دارد و آن چیزی که در نمایشگاه کتاب تهران قرار بگیرد، مورد استقبال مردم است.

یاسر احمدوند درباره دستاوردهای دعوت از تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه گفت: انتخاب کشور تاجیکستان به دلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی، صورت گرفت. این کشور حضور خوبی داشت و با علاقه‌مندی و استقبال خوبی همراه شد. زلفیه دولت‌زاده وزیر فرهنگ تاجیکستان در افتتاح نمایشگاه و روزهای اول نمایشگاه در چند نشست فرهنگی شرکت کرد. همچنین گروهی از اهالی فرهنگ تاجیکستان در نمایشگاه حضور دارند و در چند نوبت آمدند.

پیشنهاد شد که کارگروه مشترکی در حوزه چاپ و نشر بین ایران و تاجیکستان و زمینه‌سازی برای همکاری بیشتر شکل بگیرد

رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه بیش از ۵۰ نفر از اهالی فرهنگ و ادب تاجیکستان مهمان نمایشگاه بودند، ادامه داد: گروه متنوعی از نویسندگان، شاعران، مدیران فرهنگی و کارشناسان فرهنگی از تاجیکستان به ایران آمدند و برنامه‌های متنوعی داشتند. آشنایی بیشتری با صنعت نشر، ناشران و نویسندگان ایران و کتاب‌هایی که منتشر شده پیدا کردند و همچنین زمینه حضور بیشتر گروه‌های هر دو کشور فراهم شد.

به گفته رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیشنهاد شد که کارگروه مشترکی در حوزه چاپ و نشر بین ایران و تاجیکستان و زمینه‌سازی برای همکاری بیشتر شکل بگیرد تا فعالان دو کشور به زمینه اجرایی و عملیاتی برسند. این مذاکرات با توافق دو وزیر محترم فرهنگ اینها اجرایی خواهدشد.
 

نمایشگاه کتاب خودش موضوعیت و اعتبار دارد

احمدوند درباره شرکت نکردن تعدادی از ناشران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تاثیر آن بر روند فعالیت نمایشگاه توضیح داد: تعدادی از ناشران در بخش حضوری نیستند، تعدادی فقط در بخش مجازی هستند و تعدادی در حضوری و مجازی نیستند. اتفاقی که رخ داد این بود که نمایشگاه ثابت کرد بزرگتر از مدیران و ناشران است، یعنی نمایشگاه کتاب خودش موضوعیت و اعتبار دارد. آن چیزی که در نمایشگاه کتاب تهران قرار بگیرد مورد اقبال مردم است. فارغ از اینکه مدیرش چه کسی است و چه ناشرانی در آن هستند و چه ناشرانی شرکت نکردند. اعتبار نمایشگاه بیش از اعتبار اجزای تشکیل دهنده آن است. بنابر این همه باید تلاش می‌کردیم که این اعتبار را بیشتر کنیم و به این اعتبار بیافزاییم.

او افزود: امیدوارم رفتارهایی که صورت می‌گیرد در راستای قوت بخشیدن به اعتبار این نهاد فرهنگی باشد. هر کدام از ما سهم و وظیفه‌ای داریم تا نمایشگاه را پر رونق‌تر و باشکوه‌تر برگزار کنیم، تا میزبان قابل و لایقی برای مردم باشیم. مردمی که در شرایط ویژه امروز، در نمایشگاه کتاب حضور گسترده دارند کم نظیر است.

همه تلاش کنیم تا نمایشگاه کتاب به عنوان سرمایه ملی در جایگاه خودش محترم و محفوظ بماند

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه هدف از شرکت در نمایشگاه حضوری فقط خرید کتاب نیست، توضیح داد: اگر مردم بخواهند کتاب بخرند این اقدام را به راحتی از طریق بخش مجازی نمایشگاه می‌توانند انجام بدهند، هزینه و سختی رفت‌وآمد و مشکلات پارکینگ و تردد و گرما را ندارند و حتما هزینه کمتری خواهند داشت زیرا ممکن است در نمایشگاه چیزی بخورند و هزینه رفت‌وآمد بیشتر می‌شود.

پس چه دلیلی دارد که به نمایشگاه بیایند؟ معلوم است که در نمایشگاه چیزی فراتر از خرید و فروش کتاب اتفاق می‌افتد. و مردم وقتی به اینجا می‌آیند و از اینجا خارج می‌شوند چیزی بیشتر از کتابی که می‌خرند عایدشان می‌شود، آن چیز، نشاط و غرور فرهنگی است که مردم را به اینجا می‌آورد و با خود می‌برند. علاقه‌مندی مردم به اینکه در کنار هم باشند، چندصدهزار نفر برای اینکه در یک محیط فرهنگی دور هم جمع باشند، به نمایشگاه کتاب می‌آیند. مردم به این نیاز دارند و از آن استقبال می‌کنند.

او افزود: اینجا به کسی پولی داده نمی‌شود و مردم می‌آیند و هزینه می‌کنند برای اینکه در یک اجتماع فرهنگی کنار هم باشند. و این مهم‌تر، بزرگ‌تر و فراتر از فروش کتاب است.

احمدوند با اشاره به برنامه‌های متعدد فرهنگی که در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شده است، افزود: همه تاثیر داشته تا مردم علاقه‌مند در اینجا به شکل خانوادگی حاضر شوند. مردم با سلیقه‌ها و علایق مختلف از نقاط مختلف کشور به نمایشگاه کتاب آمدند، این ارزشمند است و امیدواریم همه تلاش کنیم تا این سرمایه ملی در جایگاه خودش محترم و محفوظ بماند.


حجم برخوردها و تخلفات نسبت به دوره‌های قبل کمتر بود

احمدوند درباره دیدار مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب بیان کرد: ایشان فرصت مناسبی را به بازدید از نمایشگاه کتاب اختصاص دادند با اشتیاق و علاقه حدود ۴۰ غرفه را بازدید و با مسئولان آن گفت‌وگو کردند. نکات این دیدار بسیار است، زیرا درباره خیلی از افراد و موضوع‌ها گفت‌وگو شد.

او در خصوص حضور رئیس جمهور در سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز بیان کرد: شخص رئیس جمهور وقت گذاشتند و برای نخستین بار از بخش کودک و نوجوان بازدید کردند که نشان دهنده تاکید دولت به اهمیت این بخش بود. همچنین به حل مشکلات ناشران در بخش‌های مختلف از کاغذ تا مواد اولیه تاکید داشتند، این مسائل در دولت پیگیری خواهد شد.

برخوردهای فرهنگی و تذکر در اکثریت بود؛ اگر ناشر همکاری کند، برخوردهای جدی‌تر انجام نمی‌شود

به گفته رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، معاون اول ریاست جمهوری در نهمین روز در نمایشگاه حاضر شدند و نشستی با ناشران داشتند، نکات را شنیدند و برای پیگیری یادداشت کردند، مباحثی مانند مالیات، بیمه موضوع تسهیلات بهره‌مندی از حمایت‌های بیشتر و مساله کاغذ از مسائل مهم جلسه بود و قرار شد با بحث و جلسات کارشناسی موضوع را بررسی کنند و به مسائل کمک شود.

احمدوند درباره تخلفاتی که در این دوره از نمایشگاه کتاب انجام شد و نحوه رسیدگی به آنها نیز توضیح داد: رسیدگی به تخلفات ساز و کاری دارد و کمیته رسیدگی به تخلفات در این حوزه فعال است. طبق گزارش‌ها، برخی در نمایشگاه، کتاب‌های غیرقابل عرضه و برخی نیز محصولات غیر از کتاب می فروشند یا از دستگاه‌های کارتخوان که به شبکه متصل نیست استفاده می شود.

وی افزود: کمیته در جلسه بدوی اسناد و مدارک را بررسی می‌کند و رای می‌دهد، رای به ناشران ابلاغ می‌شود و اگر نیاز به تجدید نظر باشد، انجام می‌شود. حجم برخوردها و تخلفات نسبت به دوره‌های قبل کمتر بوده و برخوردهای فرهنگی و تذکر در اکثریت بود؛ اگر ناشر همکاری کند، برخوردهای جدی‌تر انجام نمی‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط