سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 07:45

کد خبر 61310

جمعه 29 اردیبهشت 1402 - 15:11:07


رکوردزنی تاریخی خرید تضمینی گندم در خوزستان


باشگاه خبرنگاران/  دستیابی خوزستان به رکورد تاریخی در خرید تضمینی گندم نشان از قرار گرفتن کشاورزی این استان بر ریل رشد تولید و ارتقای بهره‌وری دارد.

توجه به بخش کشاورزی در استان خوزستان به عنوان یکی از استان‌های مهم در این حوزه از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم و سفر‌های متعدد رئیس جمهور بوده است. خوشبختانه با سیاست‌های دولت در این زمینه، استان خوزستان با خرید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم موفق به رکوردی جدید در زمینه خرید و تولید گندم شده که حاکی از برنامه‌ریزی درست و همراهی کشاورزان در این مسیر بوده است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده استان خوزستان با دارا بودن یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی به عنوان قطب کشاورزی کشور مطرح است از این میزان اراضی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار استان اراضی آبی و حدود ۳۰۰ هزار هکتار نیز در دسته اراضی دیم به شمار می‌روند.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری ۷۱۴ هزار و ۳۹۲ هکتار اراضی استان به زیر کشت محصولات پاییزی رفته که از این میزان ۴۲۱هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۲هزار هکتار گندم دیم بود.

اجرای الگوی کشت، مکانیزه کردن کشاورزی و تاکید بر قیمت تمام شده کاشت و برداشت برای کشاورزان، ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، تامین کود، تامین بذر، تامین سموم و کود‌های شیمایی، تامین سوخت مورد نیاز و دیگر عوامل موجب شده تا در سال مهار تورم و افزایش تولید، افزایش تولید گندم در استان نیز رقم بخورد.

بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی نرخ تضمینی هرکیلوگرم گندم امسال از ۱۳ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت و اکنون در ۱۰۶ مرکز، عملیات خرید تضمینی گندم از گندم‌کاران خوزستانی در حال انجام است.

سید رحمت الله پریچهر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به رکورد تولید و خرید تضمینی گندم استان در کشور اظهار کرد: تاکنون خرید تضمینی یک میلیون و ۵۴۸ هزار تن گندم از سوی کشاورزان خوزستانی انجام شده که بیش از ۹ هزار میلیارد تومان از سوی شرکت غله بابت خرید گندم به کشاورزان پرداخته شده است؛ این رقم در مدت مشابه پارسال  حدود پنج هزار میلیارد تومان بوده است.

او با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال زراعی جاری به منظور اقتصادی کردن تولید و ارتقای بهره‌وری بیان کرد: تامین نهاده‌های کشاورزی و در راس آن کود‌های شیمیایی از جمله مباحث مهم در برنامه‌ریز کشت بود. بیش از ۳۹۷ هزار تن کود برای کشاورزان تامین و در قالب سامانه به آن‌ها داده شد. همچنین به منظور حمایت بیشتر از کشاورزان، قراردادی با آن‌ها بسته شد که براساس این قرارداد هزینه ۵۰ درصد قیمت کود، پتاسه و بیمه محصول برعهده شرکت بازرگانی دولتی قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش کیفیت گندم استان را بهره‌گیری از بذر‌های اصلاح شده عنوان کرد و افزود: ۲ نمونه بذر به همراه توصیه‌های کودی که از سوی موسسات تحقیقاتی و آموزشی تهیه شده بود در اختیار کشاورزان هر شهرستان، متناسب با اقلیم خاص آن منطقه قرار گرفت و در کنار آن نشست‌های هفتگی ستاد کاشت نیز برگزار شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط