شنبه 24 شهریور 1403 - 21:56

کد خبر 613131

شنبه 10 شهریور 1403 - 12:17:27


دادگاه‌های صلح در حوزه‌های قضایی فارس تاسیس می‌شود


صدا و سیما/ معاون قضایی رییس کل دادگستری فارس گفت: دادگاه‌های صلح درهمه حوزه‌های قضایی استان در ۲ ماه آینده تاسیس می‌شود.

حجت الاسلام مصطفی توانی، معاون قضایی رییس کل دادگستری فارس اظهار کرد: دادگاه‌های صلح به لحاظ تشکیلات به مانند دادگاه‌های عمومی و شامل دادگاه‌های حقوقی و کیفری و رتبه‌بندی خواهد بود.
معاون توسعه حل اختلاف فارس با اشاره به اجرای سند تحول قوه قضائیه در استان گفت: زمان اجرای این سند به گونه‌ای پیش‌بینی شده که از ابتدای امسال آغاز شده و تا پایان اسفندماه ۱۴۰۵ باید اجرایی شود.
حجت الاسلام توانی اجرای کامل سند تحول و تعالی قوه قضائیه را موجب کارآمدی، اعتلا و پیشرفت دستگاه قضا دانست و افزود: تا کنون در هیچ نهاد و دستگاهی همانند قوه قضائیه سندی به این جامعیت وجود نداشته و همه ما مسوولان قضایی و قضات موظفیم این سند پیش رو را به طور کامل اجرائی کنیم، زیرا هدف از اجرای سند تحول قوه قضائیه تسهیل کار‌ها و دسترسی آسان و راحت‌تر مردم به خدمات قضایی است که این اقدامات موجبات افزایش رضایتمندی مردم نسبت به قوه قضائیه را فراهم خواهد کرد.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه تعامل با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی ضمن حفظ استقلال دستگاه قضایی هیچ گونه منافاتی ندارد گفت: در اجرای سند تحول‌قوه قضائیه، تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی شده که لازم است روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی ضمن حفظ استقلال دستگاه قضا با سایر دستگاه‌های اجرایی به خصوص شورای تامین شهرستان در چارچوب قانون تعامل و همکاری لازم را داشته باشند.
حجت الاسلام توانی به روسا و دادستان‌ها توصیه کرد تا در موضوعاتی از جمله کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با استفاده از تأسیسات ارفاقی و مجازات‌های جایگزین حبس، کاهش پرونده‌های مسن قضایی، کاهش اطاله دادرسی، پیشگیری از وقوع جرم، استفاده از ظرفیت صلح و سازش که در سند تحول وتعالی قوه قضائیه نهفته شده جدیت لازم را داشته باشند.
وی به استفاده از ظرفیت صلح و سازش در حوزه‌های قضایی جنوب استان فارس اشاره کرد و گفت: به سبب بافت عشیره‌ای مناطق مختلف فارس و با بهره‌گیری از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات، بزرگان، ریش سفیدان موجبات اولیه کاهش اختلافات و وقوع جرایم فراهم است بنابراین در رفع خصومت‌ها تا سد حد امکان میانجیگری و صلح و سازش در دستور کار قرار گیرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط