شنبه 24 شهریور 1403 - 21:51

کد خبر 613163

شنبه 10 شهریور 1403 - 13:20:00


لزوم کنترل آفات با تکنیک های هسته ای


ایسنا/سنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با تاکید بر استفاده هرچه بیشتر از فناوری ها و تکنولوژی های هسته ای در افزایش تولید محصولات کشاورزی، گفت: بسیاری از آفات و بیماری ها بر اثر پدیده تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین به وجود آماده است.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با سازمان انرژی هسته ای کشور، اظهار کرد: سایت پرتودهی انرژی اتمی گیلان در راستای استفاده از فناوری های هسته ای در حوزه های مختلف کشاورزی در مرحله تکمیل قرار دارد.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با سازمان انرژی هسته ای کشور، اظهار کرد: سایت پرتودهی انرژی اتمی گیلان در راستای استفاده از فناوری های هسته ای در حوزه های مختلف کشاورزی در مرحله تکمیل قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم کنترل آفات و بیماری ها با استفاده از تکنیک های هسته ای، افزود: بسیاری از آفات و حشرات از جمله مگس میوه مدیترانه ای، مگس زیتون، ملخ مراکشی، ملخ صحرایی، کرم ساقه خوار برنج و... با تغییر اقلیم خودشان را نمایان کرده و مشکل ساز شده اند؛ اخیرا نیز پروانه سفید اشجار به جان جنگل های هیرکانی افتاده و با استفاده از تاج گیاهان در یک بازه زمانی کوتاه، درختان را بدمنظر می کند و متاسفانه دشمن طبیعی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه طغیان آفات و بیماری ها خسارت هایی را در بخش کشاورزی ایجاد می کند، گفت: به دنبال استفاده از ظرفیت مجموعه سازمان انرژی اتمی برای خشک کردن محصولات کشاورزی هستیم؛ متاسفانه همزمان با فصل برداشت محصول، بارش باران را داریم که هم به کیفیت آسیب می زند و هم زمان برداشت را با تاخیر مواجه می کند.

محمدی کاهش اثرات تغییر اقلیم را نیازمند بهره گیری از ظرفیت های مدیریتی و تکنولوژی دانست و ادامه داد: به دنبال توسعه کشت دوم در اراضی شالیزاری در قالب علوفه هستیم و لذا برای خشک کردن علوفه باید از روش های مایکروویو استفاده کنیم؛ استفاده از تکنیک «SIT» نیز به کاهش جمعیت برخی از آفات کمک می کند.

وی اضافه کرد: تنها راه مقابله با طغیان آفات، نر عمیقی است، زیرا کاربرد سموم مشکلات دیگری را به دنبال دارد؛ آب و هوای گیلان مرطوب بوده و بارش های زیاد، موجب برجا ماندن اثرات مبارزه شیمیایی در آب و خاک و هوا می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر لزوم پرتودهی محصولات کشاورزی با هدف افزایش انبارمانی و حفظ کیفیت و صادرات محصول، یادآور شد: متاسفانه ضایعات محصولات کشاورزی به ویژه در حوزه آفات انباری افزایش پیدا کرده؛ این در حالی است که گیلان پیشانی ورود به اوراسیا بوده و با نگاه نظام و دولت، ظرفیت های حمل و نقل ریلی و دریایی و زمینی و هوایی در گیلان برای حمل کالا به اتحادیه اوراسیا ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد محصولات گیاهی و کشاورزی کشور از دو بندر آستارا و انزلی به روسیه و کشورهای اوراسیا صادر می شود، خاطرنشان کرد: به دنبال راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی هستیم و لذا استانداردسازی محصولات با رویکرد سازمان انرژی اتمی می تواند به تجار اطمینان خاطر دهد.

محمدی با تاکید بر لزوم افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات هم در مرحله انبار و هم در مرحله صادرات، گفت: فناوری هسته ای در کشور ما بومی شده و باید با استفاده از این تکنیک، کشاورزی استان و کشور را تقویت کنیم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط