شنبه 24 شهریور 1403 - 22:25

کد خبر 613376

شنبه 10 شهریور 1403 - 16:01:00


بررسی هوندا CFR L1100 آفریقا تویین مدل ۲۰۲۴


/ جدیدترین به‌روزرسانی قهرمان سرسخت هوندا، ظاهر آن را آپدیت کرده و گشتاور و واکنش‌ دهی خوشایندی به آن افزوده است. در ادامه به بررسی هوندا آفریقا تویین میپردازیم.

بررسی طراحی
با توجه به تنوع تنظیمات موتور، خروجی‌های قدرت، گزینه‌های تعلیق و اندازه چرخ‌ها، در بازار جهانی موتورهای ماجراجویی کمبودی از لحاظ گزینه‌های انتخابی نخواهید داشت. در حالی که آفریقا تویین همیشه از حضور قدرتمندی برخوردار بوده، هوندا برای مدل سال ۲۰۲۴ با اضافه کردن گشتاور بیشتر به انجین، اصلاحات در سیستم الکترونیکی پیشرفته کنترل تعلیق و تغییراتی در جعبه دنده DCT که تقریباً نیمی از خریداران آفریقا تویین آن را انتخاب می‌کنند، جذابیت بیشتری به آن بخشیده است.

طراحی جدید سپر، چرخ‌های بدون تیوب و صفحه نمایش قابل تنظیم نیز از جمله دیگر به‌ روزرسانی‌ ها برای مدل ۲۰۲۴ هستند. مدل Adventure Sports نیز با چرخ جلوی ۱۹ اینچی برای حس جاده‌ای بهتر عرضه شده است. اگر همچنان علاقه‌مند به جعبه دنده دستی و تعلیق غیرفعال هستید، می‌توانید آفریقا تویین را با این مشخصات خریداری کنید، اما مدلی که در اینجا بررسی شده و دارای چرخ جلوی ۲۱ اینچی، تعلیق الکترونیکی و جعبه دنده DCT است که مناسب علاقه‌مندان به تکنولوژی و دارای اهداف واضح آفرودی خواهد بود.

بررسی وضعیت رانندگی
شاید هوندا به انتقادات قبلی درباره عدم قابلیت تنظیم صفحه نمایش گوش داده باشد، چرا که مدل جدید دارای صفحه کلاستر قابل تنظیم پنج مرحله ای است. به غیر از این، آفریقا تویین همچنان همان حس قبلی را دارد، با ارتفاع زیاد از سطح زمین و تعلیق بلند که احساس نسبتاً سنگین و ترسناکی به شما می‌دهد، حتی اگر راننده قدبلند باشد. البته، ارتفاع صندلی ۸۵۰ میلی‌متری در پایین‌ترین تنظیمات، نسبت به موتورهایی همچون Suzuki V-Strom 1050DE یا KTM 1290 Super Adventure که ممکن است در نظر داشته باشید، بهتر است و اگر بخواهید، گزینه‌ای با ارتفاع پایین‌تر ۸۲۵ میلی‌متر نیز وجود دارد.

اما همچنان در سرعت‌های پایین یک وسیله نقلیه سنگین محسوب می‌شود. با این حال، هنگامی که پای شما روی رکاب‌ها قرار می‌گیرد، رانندگی راحت‌تر می‌شود و وضعیت ایستاده و استوار موتورسیکلت باعث می‌شود که دید عالی به اطراف خود داشته باشید. به لطف ناحیه جلوی بلند، هنگام رانندگی در مسیرهای خارج از جاده احساس راحتی زیادی دارید، اگرچه ممکن است بخواهید به یک موتور کوچکتر و سبک‌تر مانند برادر کوچکترش XL750 Transalp یا رقبای میانه آن توجه کنید.

بررسی کاربردی بودن
با اینکه اندازه بزرگ ممکن است شما را در ترافیک به چالش بکشد، اما این موتورسیکلت برای بردن شما به هر جا که بخواهید آماده است؛ چه در جاده‌های صاف و چه در مسیرهای خاکی. چرخ‌های بدون تیوب در مدل ۲۰۲۴ یک آپشن خوشایند هستند و یک قفسه آلومینیومی بزرگ و محکم برای بستن لوازم یا اتصال کیف‌های جانبی به آن از پیش آماده است. یک صفحه نمایش دوم برای سرعت و دنده نیز وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تلفن همراه خود را در جیبتان نگه دارید و آن را به صفحه نمایش اصلی متصل کنید تا از به‌هم‌ریختگی روی فرمان جلوگیری کرده و همچنان به تمامی نرم‌افزارهای ناوبری و دیگر برنامه‌ها دسترسی داشته باشید.

وقتی مسافر شما از ارتفاع سرگیجه‌آور بالا رفته و روی صندلی عقب قرار گرفت، زین راحت و بزرگ از او پذیرایی می‌کند. تعلیق پیشرفته نیز به شما امکان می‌دهد تا از روی دکمه‌های کنترل فرمان پیش‌ تنظیمات مختلفی برای تنظیم فشار انتخاب کنید، چه به صورت دو نفره سواری کنید و چه با یا بدون بار، می‌توان سیستم تعلیق را مطابق با شرایط تنظیم کرد که این ویژگی واقعاً کاربردی است.

بررسی عملکرد فنی و ترمزها
بر اساس ارقام، آفریقا تویین ظاهراً بین موتورهای ماجراجویی میان وزن و مدل‌های پیشرفته‌تری همچون Multistradas، KTM Super Adventures و Triumph 1200 Tigers قرار دارد. اگرچه از نظر قدرت اسب بخار کمی عقب‌ تر از Suzuki V-Strom 1050DE دو سیلندر است، اما همانطور که همیشه می‌گویند، آمار تنها بخشی از داستان را بیان می‌کند و ۱۰۲ به شکلی پرتوان و قابل توجه ظاهر می‌شود. بهبودهای تنفسی برای واکنش بهتر در سرعت‌های پایین و افزایش گشتاور از ۱۰۵ نیوتن متر به ۱۱۲ نیوتن متر در مدل 2024 نیز کاملا احساس می‌شود. همچنین، صدای موتور بهتر شده و تپش بم آن نشان‌ دهنده‌ی قدرت غیرمنتظره و بالای آن است.

جعبه دنده DCT یک گزینه جالب بوده و به طور اجتناب‌ ناپذیر دارای حالت‌های مختلفی است. در حالت D استاندارد، دنده‌ها در حدود 2000 دور در دقیقه تعویض می‌شوند، به طوری که قبل از اینکه متوجه شوید در دنده ششم خواهید بود. همچنین، این جعبه دنده در مواجهه با پیچ‌ها دنده‌های سبک را نگه می‌دارد و تنها در میانه پیچ یا هنگام گردش در میدان به ضرایب پایین‌تر تغییر می‌دهد.

این رفتار ممکن است شما را اذیت نکند، اما اگر خودتان کنترل داشتید، احتمالاً این‌طور رانندگی نمی‌کردید. سه حالت S بهتر هستند، با الگویی تهاجمی‌ تر برای تعویض دنده که دنده‌ها را نگه می‌دارد و دنده‌های پایین‌تر را به‌ طور طبیعی زمانی که مورد نیاز است، تعویض می‌کند. یا می‌توانید خودتان دنده‌ها را تعویض کنید، با استفاده از دکمه‌های روی گریپ سمت چپ یا با یک شیفتر پایی اختیاری در سمت چپ. سیستم ترمز با چهار پیستون Nissins در جلو، با دیسک‌های موج‌دار و سیستم ABS قابل تغییر در عقب، به نظر می‌رسد که برای کاهش سرعت این موتور سنگین کافی هستند.

دوام فنی و قابلیت اطمینان
آفریقا تویین به دلیل ترکیب سخت‌کوشی در سفرهای ماجراجویانه و قابلیت اطمینان هوندا شهرت دارد، بنابراین باید امیدوار بود که به هر دو این ویژگی‌ها وفادار بماند. ما اعتماد داریم که این نسل از تویین مدتی است که در بازار حضور دارد و اگر مشکلاتی وجود داشت، تا الان باید آشکار و برطرف شده باشند. بنابراین، نگرانی خاصی در این مورد وجود ندارد. پیشرانه نیز به نظر می‌رسد که تحت فشار زیادی قرار ندارد که این موضوع به دوام بلندمدت آن کمک می‌کند.

تنوع تجهیزات
هوندا آفریقا تویین یک وسیله مناسب برای هر نوع ماجراجویی است که در ذهن دارید، چه در جاده و چه خارج از آن، چه در سفرهای دور و نزدیک یا حتی نزدیک به خانه. در این موتور، یک سیستم الکترونیکی قدرتمند قرار دارد که شامل کنترل گشتاور قابل تنظیم هوندا در هفت مرحله، کنترل ویلینگ در سه مرحله، حالت‌های رانندگی شهری، تورینگ، سنگلاخ، آفرود (به همراه دو حالت قابل تنظیم)، کروز کنترل و در مدل‌های دارای تعلیق الکترونیکی، دستگیره‌های گرمکن است.

ویژگی‌های زیادی برای بررسی وجود دارد و نیاز به زمان دارید تا با تمامی آن‌ها آشنا شوید. بنابراین انتظار نداشته باشید که همه چیز را در اولین سواری متوجه شوید! صفحه نمایش لمسی ۶.۵ اینچی نیز با CarPlay و Android Auto سازگار است و بنابراین می‌توانید از تلفن همراه خود برای ناوبری روی صفحه نمایش استفاده کنید. علاوه بر این، مجموعه گسترده‌ای از لوازم جانبی وجود دارد که به صورت پکیج‌ های مختلف شامل Adventure، Rally، Tour و Urban ارائه می‌شود و شامل مواردی مانند حفاظت اضافی، باربند، استند مرکزی و تجهیزات دیگر است.

جمع بندی
موتورهای ماجراجویی در طیف وسیعی از سبک‌ها ارائه می‌شوند، از نمونه‌های سرگرم‌کننده با تکنولوژی پیشرفته و بهینه‌شده برای جاده گرفته تا تورینگ‌ های مرتفع یا موتورهای واقعاً آماده برای سفرهای اکتشافی. هنر آفریقا تویین در توانایی‌اش برای انجام هر یک از این‌ هاست. این موضوع ممکن است گیج‌کننده به نظر برسد، اگر این موتور هویت و سنت خاص خود را نداشت. درست است که موتورهای ماجراجویی سریع‌تری در بازار وجود دارند، اما آفریقا تویین با صداقت بیشتری به ریشه‌های آفرود خود پایبند است. اما حتی با این وجود، این موتور سیکلت بسیار توانمند و چند کاره است و بیشتر از آنچه ممکن است انتظار داشته باشید، شخصیت دارد.

موتور سیکلت ادونچر بزرگ هوندا کمبود خاصی ندارد، اما به‌روزرسانی مدل سال ۲۰۲۴ با تغییراتی در طراحی و بهبودهای فنی همراه است که باعث افزایش ، ارتقای واکنش‌ دهی و صدای موتور شده و تجربه‌ی سواری را دلپذیر و جذاب‌تر کرده است. مدل Sports Adventure نیز با چرخ جلوی ۱۹ اینچی عرضه می‌شود که به گزینه‌ای مناسب‌تر برای جاده و تورینگ تبدیل شده است، در حالی که مدل اصلی تمرکز بیشتری بر قابلیت‌های خارج از جاده دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط