یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 16:37

کد خبر 616598

سه‌شنبه 13 شهریور 1403 - 21:00:00


گیاهی همیشه سبز و دعاخوان


جام جم/ این گیاه بومی مناطق گرمسیری آمریکاست‌که نام خودرااز روی فیزیکدان  وگیاه‌شناس قرن شانزدهم بارتولومیو مارانتا گرفته‌است.این گیاه به نام‌های گیاه دعاخوان یا نمازخوان هم شناخته می‌شود، زیرا برگ‌های این گیاه در روز صاف است و در شب جمع شده و مانند دست‌هایی که برای دعا بلند شده باشد، می‌شود.
 

مارانتا یکی اززیبا‌ترین برگ‌ها در بین گیاهان را دارد.این برگ‌های سه رنگ زمینه‌ای سبزومخملی داردکه نقطه‌های زرد رنگ روی آن است و خط‌هایی قرمز رنگ روی تمام اینها کشیده شده است.نوع بالغ و رشد کرده برگ‌های این گیاه تا حدود ۱۵ سانت می‌شود که ازساقه کوتاه این گیاه خارج شده است. گرچه این گیاه به‌عنوان یک گیاه خانگی شناخته می‌شود، اما نگهداری از آن در طولانی‌مدت کار آسانی نیست.اگر به دنبال روش نگهداری یک گیاه خاص هستید به صفحه مرجع روش نگهداری گیاهان مراجعه کنید.

نور
مارانتا به نوری زیاد، ولی غیر‌مستقیم نیاز دارد.هیچ‌گاه نباید این گیاه رادرمعرض نورمستقیم خورشید قرار داد، زیرا باعث سوختگی برگ‌هایش می‌شود یا ممکن است لکه‌هایی را روی خود پدیدار کند و برگ‌ها رنگ خود را از دست بدهند. این گیاه می‌تواند شرایط کم‌نور را تحمل کند، ولی در زمستان این گیاه به استراحت می‌رود و باید در محیطی نورگیر قرار بگیرد.

خاک
مارانتا به خاک اسیدی علاقه دارد. یک ترکیب خاک عالی برای این گیاه شامل پوده که مقدارpH آن چیزی بین ۵/۵ تا ۶ باشد یا ترکیبی از دو قسمت پیت‌ماس، یک قسمت خاک رسی و یک قسمت پرلیت یا شن درشت.همچنین می‌توان از خاک معمولی گلدان استفاده کرد، به شرطی که زهکشی مناسبی داشته باشد. اگر حس می‌کنید زهکشی خاک شما مناسب نیست، می‌توانید با اضافه‌کردن پرلیت یا شن درشت به خاک آن را بهتر کنید. مطمئن شوید که گلدان سوراخ‌های تخلیه آب داشته باشد.

آب‌
در طول مدت فصل رشد یعنی از بهار تا اوایل پاییز بهتر است به صورت مرتب به مارانتا آب بدهید و اجازه ندهید که خاک گیاه خشک شود. هر زمان که سطح خاک در حال خشک شدن بود زمان آب دادن به آن است و نباید اجازه دهید حتی سطح خاک به صورت کامل خشک شود.این گیاه به سرعت تشنه می‌شود و به آب نیاز دارد، اما از سوی دیگر باید مراقب بیماری‌ها و قارچ‌ها نیز بود به همین خاطر نباید اجازه دهید برگ‌ها خیس بمانند یا خاک آن بیش از حد خیس باشد. کم‌آبی و آب‌دهی زیاد هر دو باعث آسیب به گیاه و زرد شدن یا ریزش برگ‌ها می‌شود.بهتر است از آبی استفاده کنید که دمای اتاق را داشته و سرد نباشد. همچنین در زمستان میزان آب‌دهی را کمتر کنید.

دما و رطوبت
گیاه مارانتا ترجیح می‌دهد در دمایی بین ۱۵ تا ۱۸ درجه زندگی کند و دمای کمتر از این می‌تواند به برگ‌ها آسیب بزند.این گیاه محیطی به شدت مرطوب را می‌پسندد که معمولا در داخل خانه تامین نمی‌شود؛ می‌توانید با برخی اقدامات این رطوبت را برای گیاه تامین کنید. استفاده از دستگاه بخور یا کتری آب در نزدیکی گیاه یا ریختن سنگ و آب در سینی زیر گلدان به صورتی که آب با گیاه تماس پیدا نکند، رطوبت خوبی را فراهم می‌کند. 

کوددهی
برای کوددهی به مارانتامی‌توانید ازاوایل بهار تا اواسط پاییزهردوهفته یک‌بار اقدام کنید.بهتر است یک کود متوازن مانند۱۰-۱۰-۱۰ را دوبرابردستور محصول رقیق کنید.اگر میزان کوددهی بسیار کم باشد رشد گیاه بسیار آهسته یا سخت می‌شود. کوددهی بیش از حد نیز باعث سوختن ریشه‌ها، قهوه‌ای شدن برگ‌ها و حتی مرگ گیاه می‌شود.در طول زمستان بهتر است میزان کوددهی را به یک‌بار در ماه کاهش دهید.

 تکثیر
تکثیرگیاه مارانتابرخلاف چیزی که به نظرمی‌آیدآسان است.برخی ازانواع مارانتارامی‌توان‌ازطریق قلمه‌زدن‌ساقه یاتقسیم ریزوم‌هایشان تکثیر کرد. اما یکی از معمول‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای تکثیر این گیاه تقسیم آن در زمان تعویض گلدان است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط