یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 17:12

کد خبر 616687

سه‌شنبه 13 شهریور 1403 - 20:15:00


بازی های موفق «بانیپال شومون»؛ بازیگری مقتدر و گزیده کار


فیلم نیوز/ بانیپال شومون از جمله بازیگرانی است که پس از سال‌ها تجربه در تئاتر به سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی وارد شد. او از اوایل دهه نود با نقش‌های کوتاه در فیلم‌ها و سریال‌ها به میدان آمد و در این سال‌ها به قدری موفق ظاهر شد که حالا به عنوان یکی از بازیگران مطرح سینما شناخته می‌شود. شومون یکی از بهترین بازیگران نمایش «نبرد رستم و سهراب» است که این شب‌ها به کارگردانی حسین پارسایی روی صحنه می‌رود.
بخش مهمی از موفقیت کنسرت نمایش «نبرد رستم و سهراب» به انتخاب بازیگران اصلی آن برمی‌گردد. از بازی امیر آقایی و بانیپال شومون در کنار علی زندوکیلی ترکیب موفقی شکل گرفته و جدال درونی شخصیت رستم به یکی از درخشان‌ترین بخش‌های نمایش تبدیل شده است. به این بهانه نگاهی داریم به کارنامه بانیپال شومون.

تجربه فعالیت بانیپال در تئاتر به خیلی سال پیش یعنی دوران دانشجویی‌اش در سال 1376 برمی‌گردد. او تا اوایل دهه نود فعالیت زیادی در تئاتر داشت و چهره‌ای شناخته‌شده در این عرصه به حساب می‌آمد. اوایل دهه نود قدم به دنیای تصویر گذاشت و رفته‌رفته پرکار شد اما این مسئله باعث نشد حضورش را در تئاتر کمرنگ کند. بانیپال تا پایان دهه نود همزمان در سینما، تلویزیون، شبکه نمایش خانگی و البته تئاتر بسیار پرکار بود.
او اولین‌بار برای بازی در نقش کوتاهی در سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی دعوت شد که اولین کارش در شبکه نمایش خانگی بود. در این سریال نقش رئیس آذر گلدره‌ای را داشت. همان سال در فیلم سینمایی «گلدان و درخت بلوط» به کارگردانی کیارش انوری، ایفاگر نقش اصلی شد اما این فیلم مجوز پخش نگرفت و هیچ‌وقت نه به جشنواره راه پیدا کرد و نه اکران شد ولی در جشنواره‌های خارجی مثل روتردام جایزه گرفت.
 بانیپال بعد از بازی در چند نقش فرعی در فیلم‌های مختلف سینمایی در فیلم «پالتو شتری» عهده‌دار یکی از نقش‌های اصلی شد.
بعد از آن در فیلم‌هایی مثل «پیلوت»، «خجالت نکش»، «تنگه ابوقریب»، «جاده قدیم»، «غلامرضا تختی» و … نقش‌های فرعی بازی کرد و نهایتا نقش اصلی فیلم سینمایی «پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی‌میرزایی شد. «پالتو شتری» در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر به نمایش درآمد اما اکران آن تا سال 1401 به تعویق افتاد. زمان اکران فیلم، بانیپال دیگر به واسطه بازی در آثار دیگر برای مخاطبان شناخته شده بود.
 بانیپال شومون با بازی در سریال خانگی«کرگدن» به شهرت رسید.
بانیپال سال 1398 با بازی در سریال «کرگدن» به کارگردانی ابراهیم شیبانی به شهرت رسید. «کرگدن» یکی از سریال‌های پرمخاطب آن سال بود و بسیار دیده شد. بعد از آن بود که با ایفای نقش اصلی سریال «نوار زرد2» به کارگردانی سروش محمدزاده  برای مخاطبان تلویزیونی هم به چهره‌ای شناخته‌شده بدل شد. او در فصل دوم این سریال جایگزین امیر آقایی شد و نقش سرگرد «کاوه کیهان» را ایفا کرد   . همان سال در سریال «خاتون» تینا پاکروان هم بازی کرد و باز هم دیده شد.
 بانیپال شومون در فصل دوم سریال «نوار زرد» جایگزین امیر آقایی برای ایفای نقش سرگرد «کاوه کیهان» شد.
در کنسرت‌نمایش‌ «سی» و نمایش«هفت‌خوان اسفندیار» بازی در نقش شخصیت‌های افسانه‌ای و تاریخی را تجربه کرد. او یکی از معدود اتفاقات شاخص تئاتر «هفت خوان اسفندیار» بود. بانیپال در این تئاتر نقش شخصیت «گرگسار» را برعهده داشت. حالا  او در نمایش موزیکال- میدانی «نبرد رستم و سهراب» ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی است.
 بانپیال شومون در نمایش «هفت خوان اسفندیار» در نقش «گرگسار» حضور قدرتمندی روی صحنه داشت.
شومون علاوه بر اینکه بر بازیگری تسلط زیادی دارد، صدای رسا و باصلابتش او را به گزینه مناسبی برای ایفای نقش‌های تاریخی و افشانه‌ای تبدیل می‌کند. در نمایش «نبرد رستم و سهراب»، تسلطش روی موسیقی هم به کمکش آمده و باعث شده بتواند اجرای قدرتمندی روی صحنه داشته باشد. بانیپال در این نمایش با لباس رزمی قرمز، موهایی بلندی که نیمی از آن سیاه است و نیم دیگر قرمز و چهره‌ای به نازیبا ظاهر شده و تلاش کرده تا خوی زشتی را به درستی نمایش دهد. او ایفاگر نقش «آکومنه» در شاهنامه است و روان پلید و سیاه رستم به حساب می‌آید. پس از اینکه رستم سهراب را با دستان خودش به قتل می‌رساند و در عزای این پسرکشی از پا در میاید، مدام دوروبرش می‌چرخد و او را به خاطر قتل پسر سرزنش می‌کند. بانیپال سعی کرده سیالیت و خشونت روح پلید را با حرکات روی صحنه منتقل کند. هرجا ورود پیدا می‌کند لشکری از سیاهی همراهش است و مدام دوروبر رستم می‌چرخد و یک لحظه هم آرامش نمی‌گذارد. برای این آزار و اذیت، یک روش ثابت هم ندارد. به شیوه‌های مختلف عمل می‌کند، مدام صدایش را بالا می‌برد، داد می‌زند و با صدای بلند آواز می‌خواند. درواقع روان رنجور و پر از آشوب رستم را می‌توانیم از مجموعه رفتارهای این شخصیت دریابیم.
 بانیپال شومون در تئاتر «نبرد رستم وسهراب» نقش اهریمنی به نام «آکومنه» را بازی می‌کند.
بانیپال در نمایش «نبرد رستم و سهراب» بیشترین بازی را همراه با امیر آقایی و علی زندوکیلی دارد. آقایی در نقش رستم، در بخش‌های پس از مرگ سهراب، شمایل مردی رنجور و در آستانه فروپاشی را به نمایش می‌گذارد و بانیپال مدام دوروبرش می‌چرخد و بر زخمش نمک می‌گذارد. در نمایش «نبرد رستم و سهراب»، سیرنگ در مقابل آکومنه یا روان پلید قرار می‌گیرد و در این نمایش این تقابل میان بازی بانیپال شومون و علی زندوکیلی دیده می‌شود. زندوکیلی نقش سیرنگ را دارد که به عنوان حکیمی بزرگ در لباسی سفید رنگ از زمان تولد رستم هوای او را داشته است. هرچقدر اکومنه برای فروپاشی درونی رستم تلاش می‌کند، چتر حمایتی سیرنگ بیشتر از پیش برافراشته می‌شود تا آرامش را به او باز گرداند. این تقابل در صحنه‌های مختلف بسیار درخشان از آب درآمده است.
 بانیپال شومون در تئاتر موزیکال-میدانی«نبر رستم وسهراب» بازی حیرت‌انگیزی دارد.
بانیپال شومون طبق خبری که دیروز منتشر شده، جزو بازیگران فیلم سینمایی «رخ» به کارگردانی حمید نعمت‌الله است و در این فیلم با لیلا حاتمی و نوید پورفرج همبازی باشد. احتمالا از این پس شاهد حضور پررنگتری از این بازیگر خواهیم بود.
«نبرد رستم و سهراب» به کارگردانی حسین پارسایی با بازی امیر آقایی، الناز شاکردوست، بانیپال شومون، پردیس احمدیه، سینا مهراد، امیررضا دلاوری، سیامک صفری و … تا پایان شهریور، هرشب ساعت 20:30 در در استادیوم بین‌المللی تنیس مجموعه ورزشی انقلاب روی صحنه می‌رود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط