یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 17:54

کد خبر 616864

چهارشنبه 14 شهریور 1403 - 09:35:00


استراتژی هوایی روسیه متحول می‌شود


اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

در حالی که بعید است که نیروهای هوافضای روسیه شاهد افزایش قابل توجه در تعداد سوخو-57 های در خدمت خود باشند، ارتش روسیه می‌تواند ناوگان عظیمی از سامانه‌های بدون سرنشین پیشرفته‌تر داشته باشد.
 
 اوایل هفته گذشته گزارش شد که روسیه در حال گسترش قابلیت‌های تولید جنگنده رادار گریز نسل پنجم سوخو-57 (با نام عملیاتی ناتو Felon) است، که هدف آن افزایش تولید در کارخانه هوانوردی کومسومولسک (KnAAZ) است. روسیه در حال حاضر کمتر از سه دوجین Su-57 را در اختیار دارد که به دلیل تعداد محدود هواپیماهای در خدمت، در عملیات‌های رزمی به طور گسترده به کار گرفته نشده‌اند.

به نوشته نشنال اینترست، کرملین قصد دارد با افزایش تولید هواپیمای خود، این وضعیت را تغییر دهد.

الکساندر پکارش، مدیر شعبه UAC کارخانه هوانوردی کومسومولسک گفت: «هدف ما این است که این مجموعه را در سریع ترین زمان ممکن آنلاین کنیم. گسترش ظرفیت‌های این کارخانه همچنین شامل ساخت فاز سوم تولید گالوانیکی با حمایت سرمایه‌گذاری دولتی و بازسازی اساسی سایر تأسیسات خواهد بود.»

این فقط سوخو-57 نیست که مسکو در زمینه آن کمبود دارد. روسیه در جنگ جاری شاهد انهدام تعداد قابل توجهی از هواپیماهای جنگی خود در اوکراین بوده است. در ماه آوریل، گزارش شد که این کشور حداقل 100 هواپیمای جنگی یا تقریباً 10 درصد از کل ناوگان خود را از دست داده است. اگرچه این میزان کمتر از درصد تانک‌هایی است که از بین رفته اند، اما با توجه به اینکه زمان قابل توجهی برای جایگزینی هواپیماها نیاز است، این همچنان رقم قابل توجهی است.

پهپاد به جای هواپیمای جنگی
در حالی که روسیه در تلاش برای جبران خسارات هوایی خود است، همچنین اعلام کرده است که تولید داخلی پهپاد خود را گسترش می‌دهد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه به رسانه دولتی تاس گفت: «ما به طور مداوم، سیستماتیک و هدفمند این صنعت فناوری پیشرفته را توسعه می‌دهیم و در مسیر جایگزینی واردات پیشروی می‌کنیم. تعداد بیشتر و بیشتری از کارخانه‌های تولیدی در حال افتتاح هستند که درصد بیشتری از قطعات و واحدهای جایگزین واردات را دارند. این روند ادامه خواهد داشت.»

به گفته مقامات غربی، مسکو برای حمایت از تلاش‌های جنگی خود مجبور شده است برای تامین پهپادها و سایر سامانه‌های هوایی بدون سرنشین (UAS) به ایران روی آورد. در نتیجه، ارتش روسیه به طور فزاینده‌ای به دنبال گسترش تولیدات داخلی خود بوده است.

هم کیف و هم مسکو از پهپادها برای مقابله با تانک‌ها و سایر وسایل نقلیه در خط مقدم و پرتاب سامانه‌های بدون سرنشین به سوی زیرساخت‌ها و سایر اهداف در اعماق قلمرو یکدیگر استفاده کرده‌اند. تنها چند هفته پیش بود که اوکراین بیش از 12 پهپاد را به سمت مسکو پرتاب کرد، اگرچه کرملین ادعا کرد که همه آن‌ها سرنگون شده‌اند.

روسیه طی دو سال گذشته از پهپادها برای هدف قرار دادن شبکه برق اوکراین استفاده کرده است. برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر تولید داخلی افزایش یابد، روسیه می‌تواند از پهپادها برای تغییر روند به نفع خود استفاده کند. هر دو طرف در حال حاضر روزانه صدها هواپیمای بدون سرنشین تولید می‌کنند - بسیار بیشتر از آنچه با هواپیماهای سرنشین دار ممکن است - اما مسکو به دنبال افزایش قابل توجه این تعداد است.

در اوایل سال جاری، کرملین هدف خود را تولید سالانه 32،000 پهپاد تا سال 2030 اعلام کرد.

بنابراین، در حالی که بعید است که نیروهای هوافضای روسیه شاهد افزایش قابل توجه در تعداد سوخو-57 های در خدمت خود باشند، ارتش روسیه می‌تواند ناوگان عظیمی از سامانه‌های بدون سرنشین پیشرفته‌تر داشته باشد. سوال این است که آیا جنگ تا آن زمان ادامه خواهد داشت یا خیر - اما حتی زمانی که گرد و غبار فروکش کند، آینده هوانوردی نظامی روسیه ممکن است سیستم‌های بدون سرنشین کوچک‌تر و ارزان‌تر باشد.

دانیال دلاوری
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط