یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 17:55

کد خبر 616869

چهارشنبه 14 شهریور 1403 - 11:20:00


حماس در غزه نه فقط از هم نپاشیده بلکه خود را بازسازی کرده است


جماران/متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

بر اساس برخی ارزیابی های رسانه های اسرائیلی نزدیک به 3هزار مبارز حماس فعالیت خود را بار دیگر در شمال نوار غزه از سر گرفتند و در حال بهبود توان عملیاتی این جنبش هستند.
 
به گزارش المیادین، رسانه های اسرائیلی از موفقیت جنبش حماس در بازسازی توان خود در شمال نوار غزه خبر دادند و «اسحاق بریک» سر لشکر بازنشسته ارتش اسرائیل نیز تأکید کرد که تلفات ارتش روز به روز بیشتر می شود و باید آتش بس برقرار کرده و توافقنامه بازگرداندن اسیران امضا شود.

رسانه های اسرائیلی به نقل از یک منبع امنیتی نوشتند که حماس موفق شده است که توان خود را در شمال نوار غزه بازسازی کند.
 
بر اساس برخی ارزیابی های  رسانه های اسرائیلی نزدیک به 3هزار مبارز حماس فعالیت خود را بار دیگر در شمال نوار غزه از سر گرفتند و در حال بهبود توان عملیاتی این جنبش هستند.

بر اساس این ارزیابی ها مساله مربوط به جذب نیروهای حدید توسط حماس است که اخیرا صورت گرفته است و نه انتقال مبارزان از جنوب به شمال غزه است.

برخی مسئولان برجسته در نهادهای امنیتی و ارتش اسرائیل می گویند چاره ای جز این نیست که ارتش این رژیم به شکل گسترده وارد شمال نوار غزه شود.

این حماس نیست که از هم می پاشد بلکه اسرائیل است که از هم می پاشد

در همین زمینه «اسحاق بریک» سرلشکر بازنشسته ارتش اسرائیل در مقاله ای که در روزنامه «هاآرتص» منتشر کرده است تأکید کرد:« این حماس نیست که از هم می پاشد بلکه این اسرائیل است که از هم می پاشد». وی در این مقاله به تلفات ادامه جنگ در غزه و ناکامی ارتش اشاره کرده است.

بریک نوشت: ادامه جنگ در غزه با ارسال نیرو و حمله به همان اهدافی که قبلا حمله شده است باعث تضعیف اسرائیل می شود و نه حماس. 

وی اشاره کرد که ارتش نمی تواند طی مدت کوتاهی بارها وارد برخی مناطق بشود زیرا تضعیف می شود و شمار کشته ها و زخمی هایش بیشتر می شود.

در مقابل«خستگی سربازان ذخیره و آماده نبودن بسیاری از آنها برای جذب تکراری و فرسودگی سربازان خدمت اجباری و نداشتن مهارت لازم به دلیل نقص در آموزش و آماده کردن آنها(برخی از آنها قبل از تکمیل دوره آموزش آن را ترک می کنند) حماس دست به پر کردن صفوف خود از نیرو می زند.»

بریک می گوید: کسانی که می گویند که آتش بس در غزه یعنی شکست و تسلیم شدن است و این ادعاهای کلیشه ای است که برخی سیاستمداران و نظامیان برای به دست آوردن حمایت مردم به منظور ادامه جنگ شکست خورده انجام می دهند باعث می شوند که شکست ارتش و فروپاشی اسرائیل نزدیک تر شود.

وی اشاره کرد: نیاز به تمرکز نیروها بر بخش های دیگر یعنی شمال و کرانه باختری به دلیل گسترش درگیری ها در این دو منطقه، ارتش را مجبور می کند که نیروهایش را از غزه خارج کند و به مناطق شعله ور بفرستد زیرا به اندازه کافی نیرو برای جنگ در چند جبهه در آن واحد ندارد.

بریک در ادامه گفت: به عبارتی دیگر« روزی فرا خواهد رسید که ارتش اسرائیل نتواند در غزه بماند زیرا حماس اکنون به شکل کامل بر آن کنترل دارد چه در شهر تونل ها که  صدها کیلومتر امتداد دارند و چه بالای آن زیرا تونل هایی که ارتش نابود کرده بسیار اندک هستند. در چنین حالتی ارتش توان آن را ندارد که حماس را از بین ببرد و تضعیفش کند.

این سر لشکر بازنشسته نیروهای ذخیره ارتش رژیم اشغالگر در ادامه نوشت: اگر اکنون پیشروی ها در غزه را به دلیل ضعف ارتش و نبود گزینه ها متوقف کنیم یا نیروها را به مناطق دیگر منتقل کنیم دشمنان ما با صدای بلند اعلام می کنند که ارتش اسرائیل پرچم سفید را بالا برد و از غزه بیرون رفت و تسلیم شد. به همین دلیل بهتر است که دست پیش را گرفت و با قرارداد تبادل اسیران توافق کرد زیرا این تنها راه بازگرداندن شان است.به عبارتی دیگر جنگ در غزه باید متوقف شود و این کار به احتمال زیاد باعث می شود که نبردها توسط حزب الله لبنان نیز متوقف شود و احتمال وقوع جنگ منطقه ای فراگیر چند جبهه ای کاهش پیدا کند؛ جنگی که ما هرگز آماده آن نیستیم.

اسحاق بریک در پایان نوشت: اقتصاد اسرائیل، روابط بین المللی و ایمنی اجتماعی اش به دلیل جنگ فرسایشی با حماس و حزب الله آسیب های بزرگی دیده است و این جنگی است که تا زمانی که ارتش اسرائیل در غزه به سر می برد در شمال و جنوب ادامه می یابد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط