یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 08:54

کد خبر 62393

شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 14:27:00


مدیرعامل توزیع برق شیراز: دوشاخه‌ها را از برق بکشید


ایرنا/ مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز گفت: قرار داشتن لوازم برقی در حالت استندبای، به معنای تداوم مصرف انرژی برق است، لذا درخواست می‌کنیم زمانی که از یک دستگاه برقی به مدت طولانی استفاده نمی‌شود، آن را از مدار برق خارج و کاملا خاموش کنند.

محمدرضا سلاحی، مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز، از سهم بالای مصرف وسایل برقی در حالت آماده به‌کار خبر داد و اظهار کرد: با توجه به رشد روزافزون فناوری‌های جدید و تغییر سبک زندگی، با افزایش قابل ملاحظه مصرف برق به‌خصوص در شرایطی که تاثیری در سطح رفاه عمومی ندارد، مواجه هستیم.
سلاحی با بیان اینکه گره خوردن تمام جنبه‌های زندگی و وابستگی زیاد به انرژی الکتریکی منجر به تغییرات شگرفی در عادات و شیوه‌های استفاده ما شده است، گفت: برای مثال در گذشته کودکان در اوقات فراغت بازی‌های فیزیکی و حرکتی انجام می‌دادند اما امروزه صنعتی به نام صنعت سرگرمی، بر مبنای استفاده از بازی‌ها و فیلم‌ها و فناوری اطلاعاتی و ارتباطی شکل گرفته است.
وی اضافه کرد: علاوه بر تاثیرات نامطلوب فیزیولوژیک و فرهنگی این سبک زندگی از منظر صنعت برق نیز استفاده‌های طولانی‌مدت از وسایل الکترونیکی و آماده به‌کار بودن این وسایل به‌صورت ۲۴ ساعته موجب اتلاف در مصرف انرژی برق می‌شود.
سلاحی با بیان اینکه برخی از لوازم برقی در حالت خاموش نیز برق مصرف می‌کنند، بیان کرد: بر اساس آمار این لوازم پنج الی ۱۰ درصد انرژی مصرفی در هر خانواده را به خود اختصاص می‌دهد.
مدیرعامل توزیع برق شیراز گفت: قرار دادن رایانه، تلویزیون، وسایل صوتی و تصویری، شارژر و مودم و ... در حالت آماده به‌ کار در شرایطی که نیازی به آن نداریم، مصداق مصرف غیر موثر است.
مدیرعامل توزیع برق شیراز خاطرنشان کرد: قبلا معنی خاموش و روشن بودن وسایل برقی کاملا مشخص بود اما الان تعداد زیادی وسایل به‌خصوص دستگاه‌های الکترونیکی در هر خانه وجود دارد که حتی در حالت خاموش برق مصرف می‌کنند.

سلاحی گفت: قرار داشتن تلویزیون، لپ‌تاپ، مودم‌ها، اسپیکرها، مایکروویو و ... در حالت استندبای، به معنای تداوم مصرف انرژی برق است، لذا از شهروندان درخواست می‌کنیم زمانی که از یک دستگاه برقی به مدت طولانی استفاده نمی‌شود، در گام اول دستگاه را کاملا خاموش نمایند و سپس آن را از مدار برق خارج و کاملا خاموش کنند و یا در صورت توکار بودن جریان برق، دستگاه برقی خود را به یک رابط وصل کنند و از طریق رابط جریان برق را قطع نمایند.
وی با اشاره به اینکه شارژرها وقتی در پریز برق باقی می‌مانند حتی وقتی هیچ وسیله برقی به آنها وصل نیست، حدود نیم وات برق مصرف می‌کنند، افزود: از دوشاخه خارج کردن این گونه وسایل به لحاظ ایمنی هم لازم است چرا که بسیاری از آتش‌سوزی‌ها و اتفاقات ناگوار به دلیل گرم شدن و اتصالی دستگاه‌های الکترونیکی به‌خصوص شارژرها اتفاق می‌افتد. تحولات بزرگ حاصل اقدامات کوچک اما مستمر است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط