یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 07:12

کد خبر 62400

شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 14:32:00


زائر ۹ ماهه کرمانی راهی حج می‌شود


باشگاه خبرنگاران/ مدیرکل حج و زیارت استان کرمان گفت: کوچک‌ترین زائر ثبت نامی حج امسال از استان کرمان متولد شهریور ۱۴۰۱ است.

حجت الاسلام حسین سازندگی، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به ساخت کعبه از زمان حضرت آدم(ع) و احیای آن به دست حضرت ابراهیم(ع) اظهار کرد: هدف از ساخت این خانه، فراخواندن همه مردم بود.
او با بیان اینکه هر سال که حج انجام می‌شود ۲ بعد فیزیکی و معنوی دارد، به تشریح بعد فرهنگی حج پرداخت و افزود: اولین برنامه فرهنگی انتخاب شعار سال است و این شعار جهانی است و شعار امسال" حج؛ تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف" نامگذاری شده است.
حجت الاسلام سازندگی تصریح کرد: همگرایی اسلامی؛ قسمت دیگر شعار امسال است؛ زیرا در حج تمام مسلمانان از همه نژاد یک کلام و یک شکل می‌آیند و حج وقتی این گونه افراد را دور هم جمع می‌کند به گونه‌ای اتحاد است.
او قسمت سوم شعار امسال را حمایت از قدس شریف عنوان کرد.
مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در اداره کل سازمان حج و زیارت کرمان با اشاره به اینکه برنامه‌های بعثه رهبری به تناسب کاروان‌هایی که اعلام می‌کنند متفاوت است، گفت: برای ۲۰ کاروان، هر کدام یک روحانی مشخص می‌شود و به دلیل تعداد زیاد کاروان‌ها روحانی دوم با عنوان معین روحانی تعیین شده است و ۸ معین روحانی در نظر گرفته شده است.
او گفت: از بین دانش آموختگان حوزه علمیه بانوانی که در امتحاناتی که بعثه برگزار کرده، قبول شدند، معینه انتخاب می‌شود و با توجه به اینکه کاروان‌ها باید ۵۸ درصد بانو داشته باشد تا یک بانوی معینه داشته باشد، کرمان شامل یک معینه اصلی می‌شد؛ اما ۵ معینه هم با پیگیری‌ها انجام شد و مجموعا برای کرمان ۸ معینه در نظر گرفته شد.

حجت الاسلام سازندگی افزود: یکی از برنامه‌های فرهنگی که برای خادمان فرهنگی (روحانیون و معینه‌های کاروان) در نظر گرفته شده است، امسال طرحی با عنوان مصاحبه حضوری بود و تمامی خادمان فرهنگی به صورت حضوری مصاحبه انجام گرفت.
او بیان داشت: در هفته حج هم برنامه‌های بسیاری انجام می‌شود و همایش‌هایی تحت عنوان همایش‌های متمرکز انجام می‌شود.
محمدعلی ایرانمنش، مدیرکل حج و زیارت استان کرمان نیز با اشاره به اینکه امسال از کرمان ۳ هزار و ۱۳۵ نفر از کرمان به حج تمتع اعزام می‌شوند، گفت: امسال ۲۰ کاروان از استان کرمان به حج تمتع اعزام می‌شوند.
مدیرکل حج و زیارت استان کرمان بیان کرد: میزان افراد در کاروان‌ها به تعداد نفرات متفاوت است و کاروان‌ها ۹۰ نفره، ۱۳۵ نفره، ۱۶۰ نفره و ۱۷۰ نفره هستند و مجموعا از کرمان ۳ هزار و ۱۳۵ نفر زائر و ۹۳ عوامل خدمت گذار است که از این تعداد حدود هزار و ۷۰۲ نفر زن و هزار و ۴۳۳ نفر مرد هستند. 
ایرانمنش تصریح کرد: کوچک‌ترین زائر ثبت نامی متولد شهریور ۱۴۰۱ (در زمان ثبت نام ۹ ماهه بود) و پیرترین زائر هم ۹۳ ساله است و متوسط سن زائران نسبت به سایر استان‌ها ۵۷ سال است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط