جمعه 30 شهریور 1403 - 12:19

کد خبر 624059

سه‌شنبه 20 شهریور 1403 - 14:20:00


آقایان سیلاب عاطفی‌تان را مدیریت کنید!


تبیان/ سیلاب احساسات رفتاری است که براثر انباشت عدم بروز احساساتی مانند خشم، اضطراب و غم ایجاد شده و باعث بروز احساسات به شکل شدید و بدون کنترل می‌شود. گریه یا خشم شدید دو الگوی عمده سیلاب احساسی است.

دلایل متفاوت ابتلا بین دو جنسیت و فراوانی مشابه
جان گاتمن محقق برجسته روابط عاطفی در سال ۱۹۹۳ دریافت که مردان 80 درصد بیشتر از زنان دچار سیلاب احساسات می‌شوند. اما در آخرین مطالعات انجام شده در 2019 اعلام شد میزان شیوع سیلاب عاطفی و شدت تجربه آن، در میان زنان و مردان تقریبا مشابه است.داما علل ایجاد و واکنش میان زنان و مردان اکثرا متفاوت است.

اختلالات روانی و شخصیتی زمینه‌ساز سیلاب عاطفی
سیلاب عاطفی یک اختلال رفتاری مقطعی است، اما هرچقدر فرد درگیر اختلالات روانی یا شخصیتی باشد، احتمال ابتلا به سیلاب عاطفی بیشتر است. به طور خاص ابتلا به اختلال شخصیت مرزی یا شخصیت دوقطبی مستعدکننده ابتلا به سیلاب عاطفی است.
اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب و همچنین افرادی که عزت نفس پایین و احساس تنهایی بیشتری را تجربه کنند، امکان ابتلا به این سیلاب را بیشتر دارند.

زمینه‌سازی فرهنگ مردانگی و کمبود مهارت ارتباطی مردانه
مردان به دلیل فرهنگ مردانگی بعضی از احساسات خود مانند افسردگی و اضطراب را نشان نمی‌دهند که البته در اکثر مواقع درست است و باعث حفظ عزت نفس مرد و بهتر مدیریت کردن در خانواده و محل کار می‌شود. اما اگر انباشت احساسات منفی زیاد باشد و با اصلاح افکار و بیان به موقع احساسات، احساسات منفی مدیریت نشود، امکان بروز سیلاب احساسی در مردان بالاتر می‌رود.
 
پنج راهکار پیشگیری از ابتلا به سیلاب عاطفی
ارتقا عزت نفس: توانایی بالا در فنون شغلی و مهارت بالای اجتماعی کمتر افراد را به سمت علائم سیلاب عاطفی می‌کشاند
ارتقا مهارت‌های ارتباطی: مهارت‌های حل مسئله و اختلافات، زبان بدن، قدرت بیان و آداب معاشرت افراد را از موقعیت‌هایی که اضطراب یا افسردگی تجربه کنند دور می‌کند.
شرایط جسمی مناسب: اگر کمبود خواب یا غذا دارید و یا با بیماری جسمی مشخصی درگیر هسیتد، کمتر خود را در معرض روابط چالش برانگیز قرار دهید.
مشخص کردن مرز روابط خود: در رابطه با همسر، خانواده، محل کار و تحصیل حدود و قوانین را قبل از افزایش تعاملات روشن کنید. نه گفتن را یاد بگیرید.
رعایت فاصله 20 دقیقه‌ای:‌ اگر احساس کردید در شرایط خشم، اضطراب و یا افسردگی حتی خفیف هستید، قبل از انجام هرکاری حداقل 20 دقیقه به خودتان فرصت دهید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط