یکشنبه 25 مرداد 1405 - 01:58
مصرف این غذا در دوران بارداری خطرناک است
فرارو/ دانشمندان ماده غذایی خاصی را شناسایی کردهاند که در صورت مصرف در دوران بارداری میتواند خطر ابتلا به اوتیسم را در کودکان کاهش دهد.
به نقل از دیلی میل، یک مطالعه جدید با حمایت موسسه ملی بهداشت انگلستان نشان داد مصرف انواع مختلف ماهی حداقل یک بار در زمان بارداری احتمال کاهش ۲۰ درصدی خطر ابتلا به اوتیسم را به همراه دارد. این گروه تحقیقاتی پیشنهاد میکند مصرف ماهی در دوران بارداری میتواند خطر ابتلای نوزاد به اوتیسم را کاهش دهد و همچنین احتمال ابتلای نوزاد به ویژگیهای مرتبط با اوتیسم را در آینده را نیز کاهش دهد. دلیل این پدیده احتماً داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ طبیعی و سایر مواد مغذی مهم مانند ید، آهن و روی باشد که برای رشد مغز، گفتار و شنوایی کودک حیاتی هستند.
اختلال طیفی اوتیسم یک ناتوانی رشدی است که میتواند طیف وسیعی از شرایط مانند مشکل در برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی با دیگران را به همراه داشته باشد. افراد مبتلا به اوتیسم همچنین میتوانند در درک ارتباطات کلامی و غیرکلامی از جمله لحن صدا، زبان بدن و حالات چهره دیگران دچار مشکل شوند.
دانشمندان نمیدانند دقیقاً چه چیزی باعث این اختلال میشود و راهی برای درمان آن پیدا نکردهاند، اما تشخیص زودهنگام آن برای کمک به زندگی بهتر کودک بسیار مهم است. گروهی از دانشمندان در دانشگاه درکسل نزدیک به ۴۰۰۰ زن را برای این پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در پژوهش منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، از شرکت کنندگان در مورد مصرف ماهی و مصرف مکمل روغن ماهی پرسیده شد. تقریباً ۱۳۷۷ زن گزارش دادند که در دوران بارداری اصلاً ماهی نمیخوردند.
با این حال، این تیم ارتباط مشابهی بین کاهش خطر ابتلا به اوتیسم و مصرف مکملهای اسید چرب امگا ۳ پیدا نکردند. این پژوهش بیان کرد چندین توضیح احتمالی برای اینکه چرا مکملهای امگا ۳ به اندازه مصرف ماهی مفید نبودند وجود دارد و به تفاوت در میزان مواد مغذی موجود در یک قرص نسبت به یک غذای طبیعی مقوی اشاره کردند. این گروه همچنین معتقدند موارد افزودنی موجود در مکملهای غذایی نیز میتواند مؤثر باشد.
سازمان داروی فدرال آمریکا نیز فاش کرده است شواهدی قوی مبنی بر فواید سلامتی مختلف ماهی در دوران بارداری وجود دارد. این فواید شامل بهبود سلامت قلب و استخوان، کاهش خطر اضافه وزن یا چاقی در کودک و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم است.
به زنان باردار توصیه میشود برای کمک به رشد جنین بین ۲۲۶ تا ۳۴۰ گرم ماهی که معادل دو تا سه وعده در هفته است، مصرف کنند. با وجود فواید متعدد مصرف ماهی در دوران بارداری، محققان دریافتند ۲۵ درصد مادران باردار اصلاً ماهی نمیخورند و ۶۵ تا ۸۵ درصد نیز گزارش کردند مکملهای امگا ۳ مصرف نمیکنند.
سازمان داروی فدرال آمریکا هشدار داده است در حالی که ماهی بخش مهمی از رژیم غذایی است، زنان باید مطمئن شوند که میزان غذاهای دریایی با میزان جیوه بالا را در دوران بارداری خود محدود کنند. سطوح بالایی از جیوه در غذاهای دریایی مانند اره ماهی، کوسه، صدف خام و ماهی دودی یا پخته شده یافت میشود. مصرف زیاد غذاهای دارای جیوه جنین را در معرض آسیب شدیدی به مغز و سیستم عصبی قرار میدهد و میتواند منجر به ناتوانی در یادگیری و کاهش شنوایی شود.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
چراغ قوه همه کاره ( پاور بانک، شیشه شکن و ... )
-
هشدار آبفای کشور به مردم؛ هیچ ماموری فعلا برای قرائت کنتور آب مراجعه نمیکند
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
جارو شارژی !! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
فشار آبرو چند برابر کن ....
-
فرمانده کل قوا: ملت ایران در مقابل جنگ تحمیلی محکم میایستد همانگونه که در مقابل صلح تحمیلی نیز محکم خواهد ایستاد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
پایان زودهنگام گنبد آهنین؟ اسرائیل مجبور به جیرهبندی موشکها شد
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
گردونه را بچرخانید، بیتکوین دریافت کنید
-
واکنش عراقچی به تجاوز امروز آمریکا به تأسیسات هستهای فردو، نطنز و اصفهان
آخرین اخبار
-
خسارت به موزه باستانشناسی درهشهر در حملات دشمن
-
اعلام همبستگی کشتی آسیا؛ ایران همواره یکی از ارکان کشتی جهان است
-
نیویورک تایمز: ناو جرالد فورد ۳۰ ساعت در آتش میسوخت
-
توزیع میوه شب عید در ایلام تا ۱۵ فروردین ادامه دارد
-
چالش عجیب یونایتد برای فروش برونو به عربستان
-
منابع و جزئیات آزمون دکتری ۱۴۰۶ اعلام شد
-
توصیههای آتشنشانی برای برگزاری چهارشنبهسوری متفاوت در شرایط جنگی
-
واکاوی سناریوهای ادامه لیگ برتر در پرسپولیس
-
خشم کشورهای عربی منطقه از دولت ترامپ
-
معاون وزیر نیرو: قطعی طولانیمدت برق نداریم
-
عارف: در صورت تکرار «فروغ جاویدان»، «مرصاد ۲» را تکرار میکنیم
-
وداع مردم شیراز با پیکر مطهر 5 شهید مدافع میهن
-
عکس/ آثار تجاوز به مناطق مسکونی تهران
-
نجات ۱۵ نفر از کارمندان و مشتریان یک بانک و منازل مسکونی از زیر آوار
-
بهادری جهرمی: استیصال دشمنان نشان از این دارد که کدام طرف نزدیک پیروزی است
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
معاون وزیر نیرو: قطعی طولانیمدت برق نداریم
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:49:00
نجات ۱۵ نفر از کارمندان و مشتریان یک بانک و منازل مسکونی از زیر آوار
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:08:40
مجوزهای کسب و کار به مدت سه ماه تمدید شد
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:04:50
اطلاعیه درگاه ملی مجوزها درخصوص اختلال در فرآیند صدور مجوزها
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 11:42:37
تسهیلات ویژه گمرکی برای ترخیص شبانهروزی دارو و تجهیزات پزشکی
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 11:31:21