شنبه 31 شهریور 1403 - 01:01

کد خبر 62560

شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 17:44:00


روایت نشریه تایمز از زوال ساختمان پارلمان انگلیس


ایرنا/ نشریه تایمز چاپ لندن روز شنبه در گزارشی از آشفتگی و وضعیت رو به زوال ساختمان نهاد قانون‌گذار انگلیس نوشت و عنوان کرد که اگر این بنای فرسوده و قدیمی مرمت نشود آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد خواهد شد.

تایمز در یادداشتی به قلم جرالدین اسکات نوشت: هنگامی که ملکه الیزابت سال گذشته درگذشت، بازدیدکنندگان ساعت‌ها در صف ایستادند تا از تالار وست مینستر پارلمان عبور کنند و تابوت وی را ببینند. اما نظافتچی‌های پارلمانی مجذوب چیزهای بسیار متفاوتی بودند، زیرا لوله‌کشی قدیمی و مارهای اطراف ساختمان، نمونه دیگری از آشفتگی در قلب بریتانیا است.

نمایندگان مجلس چندین دهه است که در مورد چگونگی تعمیر این میراث جهانی یونسکو بحث می کنند. تایمز می‌تواند فاش کند که پس از پنج سال تأخیر - و بیش از ۳۰۰ میلیون پوند هزینه - طرح‌هایی که در سال ۲۰۱۸ به توافق رسید و سپس رد شد، از ترس تحقیقات عمومی دوباره در دستور کار قرار گرفته است. این هفته به نمایندگان مجلس اخطار داده شد که اگر در مورد مرمت ساختمان پارلمان تصمیم نگیرند، یک رویداد "فاجعه آمیز" باعث تخریب این بنای باستانی می‌شود.

در ادامه گزارش تایمز می‌خوانیم: ساختمان امروز پارلمان، پس از آتش سوزی بزرگ سال ۱۸۳۴ احداث شد، هنگامی که براثر سوختن دو گاری چوب، محوطه قرون وسطایی به آتش کشیده شد و تنها سازه ای که باقی‌ماند تالار وست‌مینستر بود.
کاخ جدید در سال ۱۸۶۰ بازسازی شد و سیاستمداران انگلیس ۸۰ سال از آرامش نسبی برخوردار بودند تا اینکه در سال ۱۹۴۱، مجلس عوام در آخرین شب بمباران هواپیماهای آلمانی در جریان جنگ جهانی دوم، ویران شد. وینستون چرچیل (نخست وزیر وقت انگلیس) دستور داد آن را همانطور که بود بازسازی کنند.

۲۰ سال دیگر طول کشید تا نخستین کارگروه برای مشورت درباره بازسازی ساختمان پارلمان تشکیل شود و برنامه مرمت آن را از سال ۱۹۸۱ ارائه کند. اما از آن زمان، مقامات فقط به وصله‌پینه ساختمان بسنده کرده است.

تایمز می‌نویسد خانم مگ هیلیر، نماینده حزب کارگر که ریاست کمیته حساب‌های عمومی مجلس عوام را بر عهده دارد، به دلیل فرسودگی اتاق کارش، جابه‌جا شده است. آندره لیدسوم، نماینده حزب محافظه کار و معاون پیشین نخست وزیر اسبق انگلیس نیز از تردد موش‌ها در اتاق کار و سالن غذا خوری پارلمان خبر داده و بن برادشاو وزیر فرهنگ پیشین انگلیس می‌گوید که آب فاضلاب از سرویس بهداشتی بالای اتاق کارش نشت می‌کند.

این درحالیست که سوکت‌های برق ساختمان پارلمان به دلیل سیم‌کشی‌های قدیمی صدا می‌دهند و جرقه می‌زنند. به همین خاطر در زمستان از بخاری برقی استفاده نمی‌شود تا فشار مضاعفی روی سیستم برق وارد نشود. پارسال نیز هنگامی که نمایندگان سرگرم بحث و گفت‌وگو بودند، آب از سقف مجلس عوام سرازیر شد. همچنین در جریان مراسم تشییع جنازه الیزابت فاضلاب سرویس‌های بهداشتی پارلمان به دلیل تراکم جمعیت بالا زده بود.

یکی از مشکلات اصلی مرمت ساختمان پارلمان انگلیس تداخل حضور نمایندگان در حین عملیات است. پیش‌بینی می‌شود که این مساله ضمن طولانی شدن عملیات بازسازی، چندین میلیارد پوند به هزینه‌ها اضافه می‌شود.
بحث‌ها و گمانه‌زنی‌هایی در مورد انتقال موقت نمایندگان پارلمان به سایر شهرهای انگلیس از جمله بیرمنگام، لیدز و منچستر مطرح شد که به دلیل بعد مسافت و اینکه وزرا نمی‌توانند میان محل کار و شرکت در پارلمان در تردد باشد، این طرح منتفی شد.

تایمز نوشت: گزارش‌های متعدد توصیه کرده‌اند که «تخلیه کامل» نمایندگان مقرون‌به‌صرفه‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه خواهد بود. در سال ۲۰۱۸، هر دو مجلس عوام و اعیان با طرحی موافقت کردند که بر اساس آن نمایندگان مجلس عوام به ساختمان ریچموند در مجاورت وایت هال، نقل مکان کرده و نمایندگان مجلس اعیان هم به سالن کنفرانس ملکه الیزابت دوم منتقل شوند.


اما این طرح سپس با اعتراضاتی مواجه شد؛ از جمله جیکوب ریس-موگ وزیر بازرگانی انگلیس گفت که با اجرای این طرح ممکن است نمایندگان هرگز به ساختمان فعلی بازنگردند. یکی از نمایندگان محافظه‌کار که در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد هم گفت: «بعضی از ما فقط برای یک یا دو دوره اینجا خواهیم بود و نمی‌خواهیم این مدت در یک ساختمان دیگر بگذرانیم. »

کارشناسان تاکید دارند که تکمیل پروژه مرمت ساختمان شامل تعمیر نزدیک به یک هزار اتاق کار، ۱۰۰ راه پله و پنج کیلومتر راهرو، بدون خروج نمایندگان غیرممکن است. تایمز نوشت: آخرین برآوردها نشان می دهد که عملیات بازسازی بین ۷ تا ۱۳ میلیارد پوند هزینه دارد و حدود ۱۹ تا ۲۸ سال طول می کشد. نمایندگان مجلس هم باید بین ۱۲ تا ۲۰ سال خارج از ساختمان باشند. اگر نمایندگان بر ماندن در ساختمان اصرار کنند، هزینه آن بین ۱۱ تا ۲۲ میلیارد پوند افزایش می یابد و کار بین ۴۶ تا ۷۶ سال طول می کشد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط