شنبه 31 شهریور 1403 - 06:23

کد خبر 626368

پنج‌شنبه 22 شهریور 1403 - 11:00:42


روسیه: واکنش آژانس به تهدیدات هسته‌ای اوکراین قاطع باشد


تسنیم/ نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با هشدار اینکه حملات موشکی یا پهپادی به نیروگاه کورسک می‌تواند به یک فاجعه هسته‌ای وسیع‌تر از چرنوبیل منجر شود، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست به طور قاطع‌تری به تحریکات اوکراین واکنش نشان دهد.


به گزارش خبرگزاری «نووستی»، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) خواست تا به طور قاطع‌تری به تحریکات نظامی اوکراین علیه نیروگاه هسته‌ای کورسک واکنش نشان دهد.

او همچنین به بازدید رئیس آژانس، رافائل گروسی، از این تأسیسات در اواخر ماه آگوست اشاره کرد که طی آن با پیامدهای حمله اخیر اوکراین به این نیروگاه آشنا شد. اولیانوف شب گذشته در کانال تلگرام خود نوشت: «ما از رئیس آژانس به خاطر این بازدید قدردانی می‌کنیم. امیدواریم که اظهارات وی پس از این رویداد، مقامات اوکراین را به خویشتن‌داری وادار کند. با این حال، نمی‌توانیم به این مسئله اشاره نکنیم که واکنش به تحریکات هسته‌ای مداوم از سوی کی‌یف باید توسط مقامات دبیرخانه آژانس و شورای حکام این سازمان قاطع‌تر و واضح‌تر باشد.»

این دیپلمات روس یادآور شد که در ماه گذشته نیروهای مسلح اوکراین چندین تحریک نظامی علیه این تأسیسات انجام داده‌اند. به گفته اولیانوف، در حال حاضر وضعیت ایمنی هسته‌ای منطقه پایدار است، ولی طراحی رآکتورهای نیروگاه فاقد پوشش حفاظتی لازم در برابر حملات احتمالی است. وی افزود: «حملات موشکی یا پهپادی به تاسیسات رآکتورها می‌تواند منجر به بروز یک حادثه هسته‌ای شود که تأثیرات آن بخش بزرگی از اروپا را تحت تأثیر قرار خواهد داد و از نظر مقیاس می‌تواند بعد از چرنوبیل دومین فاجعه هسته‌ای در جهان باشد.»

چند روز پیش، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار جلوگیری از حملات به نیروگاه هسته‌ای کورسک و دیگر نیروگاه‌های اتمی شده بود. وی اعلام کرد که حمله به برج خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و وضعیت نگران‌کننده در نیروگاه هسته‌ای کورسک نشان می‌دهد که توجه به ایمنی هسته‌ای نباید کاهش یابد.

او تأکید کرد که این تأسیسات نباید مورد حمله قرار گیرند و هیچ توجیهی برای حمله به آن‌ها وجود ندارد و باید به صورت جامع به این مشکل پرداخته شود.

در اوایل سپتامبر نیز آلکسی لیخاچیف، مدیرعامل شرکت دولتی "روس‌اتم" روسیه هشدار داد که انفجار بلوک چهارم نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال 1986 در مقایسه با پیامدهای احتمالی حمله نظامی به راکتور بسیار قدرتمند نیروگاه کورسک بسیار کم اهمیت به نظر می‌آید. وی تاکید کرد که پیامدهای چنین حمله‌ای مناطق گسترده‌ای در اطراف دریای سیاه، از جمله مناطق وسیعی از خاک روسیه، اوکراین، بلاروس، اروپای شرقی و ترکیه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط