جمعه 30 شهریور 1403 - 14:19

کد خبر 626471

پنج‌شنبه 22 شهریور 1403 - 12:22:29


اینتل کاری می‌کند که کارایی مادربرد Z890 ارزان و گران یکی باشد


شهر سخت افزار/ احتمالاً می‌دانید مادربردهای جدید Z890 اینتل قرار است هم‌زمان با پردازنده‌های آتی سری Intel Core Ultra 200 (با نام کد Arrow Lake) عرضه شوند. حالا طبق گزارش‌های منتشر شده، در تمامی مادربردها پروفایل مصرف انرژی پیش‌فرض اینتل فعال است و این شرکت به سازندگان مادربرد اجازه فعال کردن پروفایل دیگری به صورت پیش‌فرض را نمی‌دهد.

اگر این اطلاعات صحیح باشد، سازندگان مادربرد امکان تغییر پاور پروفایل پیش‌فرض را نخواهند داشت؛ اما همچنان می‌توانند پروفایل‌های دیگری را به گزینه‌های بایوس اضافه کنند تا کاربران بتوانند در صورت تمایل آن‌ها را خودشان فعال کنند.

ملزم کردن سازندگان مادربرد به رعایت پروفایل یکسان
این اقدام ظاهراً در واکنش به مشکلاتی است که در پردازنده‌های Raptor Lake و Raptor Lake Refresh اینتل به وجود آمد. این مشکلات به دلیل باگ موجود در میکروکدها بود که باعث می‌شد پردازنده‌ ولتاژهای بیش از حد درخواست کند. این مسئله منجر به ناپایداری‌های جبران‌ناپذیر و حتی خرابی برخی از پردازنده‌های اینتل شد. در حالی که مشکل اصلی به طراحی اینتل بازمی‌گردد، پاور پروفایل‌های سفارشی که مادربردهای رده‌بالا اعمال می‌کردند، وضعیت را بدتر می‌کردند. اینتل برای رفع این مشکل، یک به‌روزرسانی ارائه کرده است، اما چیپ‌های آسیب‌دیده قابل تعمیر نیستند و اینتل مجبور به تعویض یا بازپرداخت هزینه آن‌ها شده است.


گزارش‌ها حاکی از آن است که پردازنده‌های سری Arrow Lake از این ناپایداری‌ها مصون هستند؛ اما اینتل با احتیاط عمل کرده و ظاهراً سازندگان مادربرد را مجبور به استفاده از پروفایل پیش‌فرض خود کرده است. با توجه به اینکه اکثر کاربران عادی به تنظیمات پروفایل توان دست نمی‌زنند، این اقدام می‌تواند از مشکلات احتمالی جلوگیری کند. معمولاً تنها کاربرانی که به دنبال بیشترین کارایی از پردازنده‌های خود هستند و آشنایی زیادی با تنظیمات بایوس دارند، ممکن است سراغ پاور پروفایل‌ها و تنظیمات پیشرفته مادربرد بروند.

این تصمیم اینتل به این معناست که کاربران علاقه‌مند به اورکلاک و بهبود عملکرد پردازنده می‌توانند با ورود به بایوس و انتخاب پروفایل‌های سفارشی که توسط سازندگان مادربرد اضافه شده، به این اهداف دست یابند. با این حال، این محدودیت باعث می‌شود که تفاوت کارایی مادربردهای مختلف کمتر از هر زمان دیگری باشد، زیرا تمامی مادربردهای Z890 از پاور پروفایل پیش‌فرض اینتل استفاده خواهند کرد.

اگر این خبر درست باشد، سازندگان مادربرد به‌سختی می‌توانند مزیت مدار تغذیه مدل‌های پرقدرت خود را نشان بدهند، زیرا پاور پروفایل تمامی مدل‌ها یکسان خواهد بود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط