شنبه 07 مهر 1403 - 08:51

کد خبر 62717

شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 19:07:41


نرخ رشد جمعیت قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر است


مهر/  نرخ رشد جمعیت در استان قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر بوده و زنگ خطر کهن‌سالی و پیری در این استان به صدا درآمده است.

فاطمه محمدبیگی، رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس با اشاره به وضعیت کاهش جمعیت در کشور و همچنین استان قزوین اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ وارد پدیده سالمندی شده‌ایم و باید صدای پیری جمعیت را بشنویم.

وی افزود: برای نیفتادن در سیاهچاله جمعیتی تنها حدود ۶ سال وقت داریم و اگر در این مدت‌زمان بسیار اندک برنامه‌ریزی مناسبی نداشته باشیم با بحران‌های بزرگی روبه‌رو خواهیم شد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاکتور فرزندآوری بین تاریخ عقد تا تاریخ تولد فرزند اول حدود ۴ سال است، افزود: این تأخیر ناشی از نگرش بر فرزندآوری است و این نشان می‌دهد ما آینده خوبی در حوزه جمعیت نداریم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیش‌بینی این روند نشان می‌دهد در دهه ۱۴۳۰ تا ۱۴۶۰ منجر به مرگ بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت ایرانی خواهیم بود.

وی بیان کرد: میزان تولد نوزاد در سال هم‌اکنون یک‌میلیون نفر است و با این آمار یعنی جمعیت تا ۱۰۰ میلیون رفته و بعد ریزش جمعیت شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در آینده نه‌چندان دور باید شاهد ورود نیروی کار از خارج از کشور باشیم، ادامه داد: تأمین زیرساخت‌ها برای فرزندآوری و افزایش جمعیت باید با کار جهادی توسط مسئولین انجام شود.

وی با بیان اینکه برای پنجره جمعیتی نیز یک فرصت پنج تا شش ساله داریم تصریح کرد: بیشترین تعداد زنان با قابلیت باروری یعنی بین سنین ۱۵ تا ۴۶ سال است.

این مسئول اضافه کرد: اگر در این ۵ سال خانم‌های بین ۲۰ تا ۴۵ سال فرزندآوری کردند در سیاهچاله جمعیتی سقوط نمی‌کنیم اما اگر در این پنج سال نتوانیم شاهد تولد سه فرزند توسط زنان ایرانی باشیم زنان نسل بعد باید برای خروج از این بحران هر کدام ۵ فرزند به دنیا بیاورند که بدون شک این کار را نخواهند کرد و این را باید به معنای سقوط به سیاهچاله جمعیتی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام امکانات برای موضوع حمایت از ازدواج و تسهیل آن و فرزندآوری باید بسیج شود، اضافه کرد: بازه زمانی عقد تا به دنیا آمدن فرزند باید از ۴ سال به ۲ سال برسد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ادارات و دستگاه‌ها باید سالن‌ها و فضاهای عمومی خود را در اختیار جشن‌های ازدواج آسان قرار داده و مکان‌های عمومی برای استراحت مادران و کودکان داشته باشند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط