چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 14:54

کد خبر 628752

شنبه 24 شهریور 1403 - 18:53:02


توضیح مسکو درباره همکاری نظامی روسیه و ایران؛ تعهدات بین‌المللی را نقض نمی‌کند


ایرنا/ معاون وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه همایش رسانه ای کشورهای عضو گروه بریکس تأکید کرد: همکاری های ایران و روسیه دارای عناصری نیست که تعهدات حقوقی بین‌المللی را نقض کند و یا به نحوی منفی بر امنیت شخصی یا برخی موازنه‌های منطقه‌ای تأثیر بگذارد.

سرگئی ریابکوف روز شنبه در پاسخ به این سوال که واشنگتن با طرح ادعاها درباره همکاری‌های ایران و روسیه به دنبال چه چیزی است، گفت: آمریکا می‌خواهد در یک محیط خارجی به نفع خود اختلاف ایجاد کند، البته موفق نخواهد شد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد:‌ روابط مسکو و تهران در چند زمینه در حال توسعه است. همکاری‌های فنی-نظامی نیز وجود دارد، هیچ‌کس این موضوع را انکار نمی‌کند، اما این وظیفه ایالات متحده نیست که در مسائل دیگران دخالت کند
ریابکوف با تأکید بر اینکه همکاری نظامی-فنی بین فدراسیون روسیه و ایران ربطی به آمریکا ندارد، تأکید کرد: آنها باید به حل مشکلات خود بپردازند که در حوزه اتحادیه آتلانتیک بسیار هم زیاد است.
نشست رسانه‌ای به عنوان یکی از ۲۵۰ رویداد برنامه‌ریزی شده گروه بریکس روز شنبه با پخش پیام تصویری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و با حضور نمایندگانی از رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای عضو گروه بریکس در مسکو آغاز به کار کرد.
در آیین افتتاحیه این نشست، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز حضور داشت.
نمایندگانی از خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز نیز به منظور شرکت در این نشست دو روزه به مسکو سفر کرده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران، روسیه، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی اعضای گروه بریکس هستند. در این میان،‌ مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای این گروه کم‌رنگ بوده است. به گفته نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی عضویت در گروه بریکس است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط