چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 14:47

کد خبر 628784

شنبه 24 شهریور 1403 - 19:15:11


برای خطبه آخر آیت‌الله خاتمی


فارس/ فضا متشنج و غبارآلود بود، اعتراض‌ محافظان و نیروهای امنیتی و انتظامی راه به جایی نبرد، اذان که گفته شد، آیت‌الله خاتمی همان‌جا کف خیابان عبایش را سجاده کرد؛ الله‌اکبر و... شروع کرده به خواندن نماز، مردم همان جا پشت سرش ردیف شدند و نماز مغرب و عشاء آغاز شد.

مردی کارآزموده

25 بهمن‌ماه سال 1390 که بعد از آیت‌الله واعظی با حکم مقام معظم رهبری به‌عنوان سومین نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان منصوب شد.

علی خاتمی، فرزند ارشد آیت‌الله بیوک خاتمی از علمای مشهور و معروف زنجان دوم مهرماه 1326 در خانواده‌ای متدین در همین شهر چشم به جهان گشود و پس از طی دوران دبیرستان راهی حوزه علمیه قم شد. شیخ علی خاتمی در مدرسه منتظریه (حقانی) با مدیریت شهید بهشتی و سپس شهید قدوسی به فراگیری علوم حوزوی پرداخت و از ابتدا در اثر ارتباط با شهید بهشتی، شهید قدوسی و شهید مفتح با امام خمینی(ره) و نهضت ایشان آشنا شد. او در راه مبارزات علیه رژیم پهلوی در سال 1354 توسط نیروهای ساواک دستگیر شد و هم‌زمان با اوج‌گیری انقلاب مردم در سال 1357 همچون سایر زندانیان سیاسی آزاد و به انقلابیون پیوست.

آیت‌الله خاتمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حکم امام خمینی(ره) به آذربایجان شرقی رفته و به‌عنوان نماینده امام به فعالیت در راستان شکل‌گیری جهاد سازندگی آذربایجان شرقی پرداخت. پس از آغاز جنگ تحمیلی مدت 4 سال عهده‌دار مسئولیت پشتیبانی مهندسی جنگ آذربایجان شرقی بود و بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها شروع به تدریس در دانشگاه تبریز کرد.
 
 
نامی که از آن قلم زینت یافت
او پس از رحلت امام خمینی (ره) راهی تهران شد و به‌عنوان مدیرکل آموزشی عقیدتی کارکنان در وزارت جهاد سازندگی مشغول شد، و هم‌زمان به تدریس در دانشگاه شریف، دانشگاه علامه طباطبایی و حوزه علمیه پرداخت. آیت‌الله خاتمی مدتی را به‌عنوان مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان امور عشایر کشور حضور داشته و بعد از رحلت حجت‌الاسلام ثمری در خردادماه سال 1384 به‌عنوان امام‌جمعه شهرستان شهریار منصوب شد.

آیت‌الله شیخ علی خاتمی 25 بهمن‌ماه 1390 طی حکمی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی به‌عنوان امام‌جمعه زنجان و نماینده‌ ولی‌فقیه در آن استان منصوب شدند.

در حکم مقام معظم رهبری به وی آمده بود:

جناب حجت‌الاسلام حاج شیخ علی خاتمی دامت‌افاضاته

با تشکر و تقدیر از جناب حجت‌الاسلام آقای واعظی دامت‌افاضاته که سال‌هایی در زنجان و در سنگر امامت جمعه خدمت کردند، جنابعالی را به‌عنوان امام‌جمعه و نماینده‌ خود در آن شهر و استان منصوب می‌کنم.

مردم شریف و متدین و انقلابی و وفادار آن استان در همه‌ دوره‌های نظام جمهوری اسلامی نقش‌آفرین خدمات ماندگار و برجسته بوده و همواره حضور نمایان در همه‌ عرصه‌های مهم داشته‌اند. از جنابعالی که بحمدالله مزین به علم و عمل هستید انتظار می‌رود که در این سنگر مهم از همه‌ ظرفیت‌های علمی و انقلابی و اجتماعی، برای خدمت به آن مردم شریف بخصوص جوانان عزیز استفاده نموده به وظایف خطیر عالمان متعهد و بصیر عمل نمایید.

والسلام علیکم و رحمت‌الله

سید علی خامنه‌ای25/بهمن/1390
 
 
صراحت در بیان
آیت‌الله خاتمی در 12 سال و شش ماه و 28 روز تا آخرین خطبه خود یعنی جمعه 23 شهریورماه 1403 جمعاً به مدت 4 هزار و 596 روز حضور خود در زنجان تلاش کرده بود که مسائل را در پشت‌صحنه حل کرده و از کشیدن مشکلات و مسائل استان به سطح جامعه خودداری کند.

او اعتقاد داشت نباید بیان مشکلات موجب آن شود که جامعه دچار التهاب شود و بر همین اساس خیلی از مشکلات و مسائل را در پشت‌صحنه به مدیران گوشزد می‌کرد. هر چند یکی از انتقاداتی که منتقدان بر وی وارد می‌کردند، همین بود، چرا که عده‌ای اعتقاد داشتند او باید در خطبه‌ها و سخنرانی‌هایش مشکلات را به زبان می‌آورد و مسئولان را بازخواست می‌کرد.

منتقدان بر این اعتقاد بودند که مردم عادی از پشت‌صحنه و از انتقاداتش و تذکراتش بر مسئولان در جلسات خصوصی و داخلی خبر ندارند و اگر این مطالب در عمومی اعلام نشود شاید موجب دلسردی مردم شود. آیت‌الله خاتمی صریح‌اللهجه بود و با شوخی و یا جد سخن خود را بیان و انتقادش را به زبان می‌آورد و با کسی در این زمینه و به ویژه مشکلات و مسائل مردمی شوخی نداشت.
 
 
صلابت در میدان
در حوادث و اتفاقات زنجان پیش‌گام بود و منتظر فراخوان کشوری نمی‌شد، در حوادث 1398، 1399 و 1401 زنجان با هدایت آیت‌الله خاتمی جزو نخستین شهرهای کشورمان بود که علیه هر گونه ناآرامی و اغتشاش به پا خواست.

آیت‌الله خاتمی همانند سال‌های مبارزه در دفاع از نظام و انقلاب و رهبری ید طولایی داشت و هرگز در این عرصه پا پس نگذاشت و از جمله ائمه حاضر در صحنه‌های مختلف انقلاب بود.در اغتشاشات 1401 دوشادوش مردم و هیئت‌های مذهبی به خیابان آمده و علیه کسانی که کلیت نظام و انقلاب را هدف قرار داده‌ بودند وارد صحنه شد، در آن زمان غبارآلود در مقابل اغتشاشگران ایستاد. همچنان که سخنان معترضان را هم شنید.

مردم و هیئت‌های مذهبی به مرکز شهر یعنی سبزه‌میدان رسیدند، فضا متشنج و غبارآلود بود، اعتراض‌ محافظان و نیروهای امنیتی و انتظامی راه به جایی نبرد، اذان که گفته شد، آیت‌الله خاتمی همان جا کف خیابان عبایش را سجاده کرد؛ الله‌اکبر و... شروع کرده به خواندن نماز، مردم همان جا پشت سرش ردیف شدند و نماز مغرب و عشاء آغاز شد. حالا دقیقاً بعد از 12 سال و شش ماه آیت‌الله خاتمی دیروز جمعه 23 شهریور رسماً از مردم استان زنجان خداحافظی تا در سنگر دیگری در خدمت به مردم و نظام و انقلاب تلاش کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط