چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 21:18

کد خبر 630037

یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 22:41:00


هدف از ایجاد شیارهای لرزاننده کنار جاده‌ها چیست؟


پدال/ بی‌شک شما نیز حین رانندگی در جاده‌ها متوجه وجود شیارهای لرزاننده شده‌اید اما هدف از ایجاد این شیارها چیست؟

تقریباً همه شما عزیزان این سناریو را تجربه کرده‌اید: در حال رانندگی در جاده یا بزرگراه هستید و قوانین مربوط به حرکت بین خطوط را رعایت می‌کنید اما ناگهان متوجه می‌شوید که کمی به سمت راست یا چپ جاده منحرف شده‌اید و در همین زمان صدای خاصی را از زیر خودرو می‌شنوید و درعین‌حال لرزش ناخوشایندی هم به فرمان و کابین منتقل می‌شود. با این کار سریعاً فرمان را در اختیار گرفته و مسیر حرکت خود را تصحیح می‌کنید و لرزش و صدا هم ناپدید می‌شود. آیا یک موجود خیالی در بزرگراه وجود داشته است؟ نه! شما فقط از روی شیارهای لرزاننده یا رامبل استریپ عبور کرده‌اید.

شیارهای لرزاننده در بسیاری از جاده‌های کشورمان وجود دارند. این شیارها به‌طور خاص در کناره‌های جاده‌ها ایجاد شده‌اند تا باعث هوشیاری رانندگان در حین خروج از لاین حرکتی خود شوند. همچنین وجود این شیارها می‌تواند هشداری برای رانندگانی ایجاد کند که خواب‌آلود هستند و به کناره‌های جاده‌ها متمایل می‌شوند. وجود این شیارها یک راه‌حل ساده اما هوشمندانه است و اگرچه شاید در نگاه اول باعث ترس رانندگان شوند اما باعث می‌شوند شما در مسیر درست رانندگی کنید و هوشیاری خود را به دست آورید. اگر پس از اندکی رانندگی در بزرگراه‌ها و جاده‌های بین‌شهری در محلی ایمن پارک کرده و از نزدیک به سطح آسفالت نگاه کنید شیارهای منظمی را خواهید دید که در فاصله مناسبی از یکدیگر ایجاد شده‌اند. این شیارها برای زیبایی طراحی نشده‌اند بلکه یک نشانه هشدار دهنده برای رانندگان حواس‌پرت و خواب‌آلود هستند تا سریعاً به لاین خود بازگشته و از افتادن در شانه خاکی جاده خودداری کنند. البته باید دانست این شیارها فقط در کناره جاده‌ها دیده نمی‌شوند و شاید در مرکز برخی جاده‌های تک بانده نیز بکار بروند تا به عنوان مرز بین دو طرف جاده عمل کنند.

معمولاً شیارهای موردبحث در بزرگراه‌های دو بانده بزرگ با حداقل دو لاین حرکتی در دو طرف بزرگراه ایجاد می‌شوند. هدف از ایجاد این شیارها در نام آن‌ها نهفته است. در واقع این شیارها لرزش خاصی را حین عبور خودرو از روی خود ایجاد می‌کنند. اگر صدای شیارها ناخوشایند است پس طراحان به هدف خود رسیده‌اند. شیارهای لرزاننده در مرکز و کناره جاده‌ها ایجاد شده‌اند تا یک هشدار آنالوگ برای رانندگان حواس‌پرت باشند. اگر صدای خاص و لرزش شدید فرمان و کابین را حس کردید پس می‌دانید که در حال خروج از لاین حرکتی خود هستید و سریعاً باید مسیر خود را تصحیح کنید.

اگر خسته هستید تا به هر دلیلی حواستان جمع نیست بنابراین احتمال دارد کمی فرمان را رها کنید که در این حالت خودرو از مسیر خود منحرف خواهد شد. درصورتی‌که خودروی دیگری در نزدیکی شما قرار داشته باشد احتمال تصادف بالا خواهد بود و به همین خاطر است که شیارهای لرزاننده در جاده‌ها ایجاد می‌شوند تا از حوادث احتمالی بکاهند. اگرچه این شیارها راه‌حلی بسیار ساده در مقایسه با سیستم‌های کمک‌راننده مدرن به نظر می‌رسند اما بر اساس مطالعات صورت گرفته بسیار مؤثر هستند. گفته می‌شود وجود شیارها وقوع تصادفات شدید را تا ۵۰ درصد در جاده‌های تک بانده روستایی و ۹۱ درصد در جاده‌های تک بانده شهری کاهش می‌دهد.

برخی رانندگان سؤال می‌پرسند که آیا شیارهای لرزاننده باعث آسیب دیدن خودروها می‌شوند یا خیر. هر چیزی در بزرگراه که باعث شود شما لرزش زیادی را در فرمان و صندلی حس کنید توانایی تأثیر گذاشتن روی خودرو را خواهد داشت. حتی اگر با شیارهای لرزاننده آشنا هم باشید شاید نادیده گرفتن لرزش‌های آن سخت باشد؛ اما خبر خوب این است که عبور ناگهانی از روی یک دست‌انداز یا چند ثانیه رفتن چرخ خودرو روی شیار لرزاننده آسیبی به خودرو نخواهد رساند. البته باید این نکته را در نظر داشت که اگر به مدت طولانی روی شیارها رانندگی کنید و مخصوصاً سرعت خودرو نیز زیاد باشد شاید خودرو آسیب ببیند که البته این کار تقصیر شیارها نخواهد بود. زمانی که از روی یک شیار عبور کردید باید سریعاً مسیر خود را تصحیح کنید تا هم ایمنی خود و دیگر رانندگان حفظ شود و هم آسیبی به چرخ‌ها و سیستم تعلیق خودرو وارد نشود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط