چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 21:18

کد خبر 630051

یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 21:21:00


نقد و بررسی طراحی نیسان سیلفی؛ میانه رو به سبک نیسان


/ در دور جدید واردات، محصولات نیسان را کم کم در بازار می بینیم. در این مطلب نقد و را برای شما آماده کرده ایم.

در دورانی که بازار خودرو کشور حال و روز بهتری داشت، یعنی نزدیک به دو دهه پیش، محصولات مدرن نیسان در آن زمان که توسط پارس خودرو به کشور عرضه می شدند، خاطرات خوبی را برای ما ایرانیان به ارمغان آوردند. یکی از این مدل ها که با گذشت بیش از بیست سال از زمان مونتاژ و عرضه، هنوز هم طرفداران زیادی دارد ماکسیما است. خودرویی که در زمان عرضه به یکی از نماد های افراد ثروتمند ایران نیز تبدیل شده بود. سدانی که به واسطه پیشرانه قدرتمند، امکانات مناسب در زمان خود و البته ظاهر و استایلی جذاب که با گذشت سال ها از معرفی ان، هنوز هم جلب توجه می کند، توانست به یکی از موفق ترین سدان ها و البته محصولات عرضه شده در تاریخ ایران تبدیل شود.

موفقیتی که پارس خودرو را بر آن داشت تا همزمان با موج جدیدی از تقاضا که برای خودروهای کراس اوور و یا به اصطلاح شاسی بلند به وجود آمده بود، در سال ۱۳۸۸ به سراغ یکی دیگر از سدان های نیسان یعنی تیانا برود تا ادامه دهنده راه سلف خویش یعنی ماکسیما باشد. با این حال با وجود کیفیت مناسبی که تیانا داشت، در آن زمان نتوانست از پس رقبای قدر کره ای و البته ژاپنی خود مانند هیوندای ازرا , سوناتا و تویوتا کمری بر بیاید و به واسطه ظاهر محافظه کارانه، امکانات کمتر و البته پیشرانه نسبتا ضعیف تر تقریبا به انتخاب آخر خریداران در بازار سدان های عرضه شده در آن زمان تبدیل شد.

اما طولی نکشید که با بسته شدن دوباره واردات و عدم عرضه محصولات به روز, به واسطه کیفیت مناسبی که محصولات نیسان ارائه می دادند، نیسان تیانا به یکی از گزینه های محبوب در بازار کارکرده ها تبدیل و در کنار برادر بزرگتر خود یعنی ماکسیما، رقابت جذابی را در بازار سدان ها ایجاد کردند.

اما داستان سدان های عرضه شده نیسان به همین جا ختم نمی شود. چرا که با باز شدن دوباره واردات، این بار پای سدان دیگری از نیسان به بازار ایران رسیده است. نیسان سیلفی که در واقع همان نسان سنترا است، سدانی جمع و جور در سگمنت C که در جایگاهی بالاتر از سدان سانی و پایین تر از مدل های التیما و ماکسیما قرار می گیرد.

نیسان سیلفی « SYLPHY» در دو نسخه معمولی و مکس ادیشن و با پیشرانه هیبریدی توسط امیتیس خودرو و نامی خودرو به بازار ایران عرضه شده است که در آینده قرار است شاهد عرضه نسخه بنزینی آن توسط پارس خودرو نیز باشیم. با این حال در ادامه این مطلب به سراغ نقد و بررسی طراحی ظاهری نسخه هیبرید نیسان سیلفی رفتیم تا ببینیم که سدان جدید نیسان از نظر طراحی و استایل تا چه حد می تواند موفق باشد.

ویدیوی معرفی

طراحی نیسان سیلفی در بدنه ؛ شیک و محافظه کار
نیسان سیلفی عرضه شده در ایران، درواقع نسخه چینی نسل چهارم مدل سنترا است که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه بین المللی شانگهای معرفی شد و در سال ۲۰۲۳ و به عنوان نسخه ۲۰۲۴، یک به روزرسانی جزئی را نیز تجربه کرده است که نسخه عرضه شده در بازار ایران نیز از همین مدل می باشد.

نیسان سیلفی یا سنترا، در نسل چهارم خود از زبان طراحی جدید نیسان پیروی می کند که مهم ترین ویژگی ان، سبک جدید طراحی جلو پنجره بزرگو و معروف «V-Motion» نیسان است که توانسته به پویایی بیشتر این مدل در مقایسه با نسل قبلی کمک کند. با این حال قبل از پرداختن به جزییات طراحی نیسان سیلفی، باید به این نکته اشاره کنیم که کمپانی نیسان، در طراحی محصولات خود همواره بر یکسری اصول و استانداردها پایبند بوده است. بطوری که اگر ما محصولی مانند نیسان جوک و یا کیوب «Cube» را فاکتور بگیریم، عموما و در بسیاری از مواقع با طراحی ساختارشکن و عجیب و غریبی در سگمنت های مختلف روبه رو نیستیم. در واقع سبک و زبان طراحی محصولات نیسان در هر دوره ای، حالتی میانه رو داشته و عموما نیز مورد پسند قرار می گیرند.

با این توصیف به سراغ نقد و بررسی طراحی نیسان سیلفی می رویم که به نوعی از همین قضیه پیروی می کند. در نمای جلو نیسان سیلفی، با ظاهری پویا، مدرن و مینیمال روبه رو می شویم که سبک جدید جلو پنجره «V-Motion» نیسان را با چراغ های چند ضلعی کشیده ترکیب می کند. با این حال می توان به این نکته نقد داشت که این سبک جدید از طراحی جلوپنجره، آنچنان که باید و شاید خاص و متفاوت نیست، حتی در مقایسه با گذشته. چرا که در نسخه قبلی قطعه کرومی قرارگرفته در جلوپنجره، به لحاظ بصری لوگوی نیسان را در خود احاطه کرده بود و همین مورد جزئی ، سبب شده بود تا محصولات نیسان از ظاهری آشنا تر و البته شناخته شده تر بهره مند باشند. به هر حال، این زبان طراحی جدید نیز همچنان ویژگی های خاص خود را دارد که سبب جذابیت نیسان سیلفی در نمای جلو شده است.

اولین نکته این است که در نمای جلو نیسان سیلفی، تمامی خطوط و عناصر طراحی در یک راستا و در هماهنگی کامل با هم شکل گرفته است. به گونه ای که دو خط موازی روی کناره های کاپوت که از ستون های A به صورت موازی تا چراغ و جلو پنجره امتداد یافته و سطوحی مقعر شکل را در گوشه های کاپوت ایجاد کرده است، با نوارهای کرومی دوبل که در کناره جلو پنجره به صورت عمودی امتداد یافته و نیز خطوط روی سپر که البته خیلی محسوس و اغراق شده نمی باشد، هم راستا و هماهنگ شکل گرفته اند. مورد بعدی طراحی ساده و مینیمال سپر و ورودی های هوای نمای جلو است که سطوحی به دور از شلوغی و اغراق, اما مدرنی را به این نما بخشیده است.

یکی دیگر از ویژگی هایی که سبب جذابیت این نما در سدان سیلفی شده است، ترکیب جذاب قطعات کرومی و مشکی براق است  که در ورودی هوای مرکزی سپر، جلو پنجره و بافت ها و یا تکسچر های جلو پنجره و نوارهای افقی و عمودی بالا و کناره های جلو پنجره اجرا شده است و حالتی مدرن و پویا به این نما بخشیده است. ضمن اینکه گرافیک تیره چراغ های جلو نیز بر جذاب تر شدن این قسمت کمک کرده است. در نمای جانبی سیلفی نیز همانند نمای قبلی با ظاهر آشنا محصولات نیسان، بخصوص سدان های التیما و ورسا روبه رو هستیم.

خط سقف کمانی و ارتفاع سقف پایین و «Greenhouse» کوتاه تر از اولین ویژگی های نمای جانبی هستند که سبب پویا تر شدن استایل سیلفی در این نما شده است. سه خط، خطوط شخصیتی یا کاراکتر لاین اصلی نمای جانبی را شکل داده اند. دو خط که از بالای چراغ های عقب و جلو تا مرکز درهای جانبی امتداد پیدا کرده و سپس محو شده اند که سبب عضلانی تر شدن گلگیرها و ایجاد شانه های پهن در این نما شده اند و یک خط که با ضخامت کمتر این دو خط را به لحاظ بصری به یک دیگر متصل کرده است تشکیل دهنده خطوط می باشند.

فرم پردازی فریم شیشه های جانبی نیز، بیانگر زبان طراحی محصولات امروزی نیسان است. بخصوص استفاده از یک نوار مشکی بر روی ستون C که انتهای شیشه های جانبی را به شیشه عقب متصل می کند و نوعی ارتباط بصری میان جزئیات طراحی شده در بدنه ایجاد کرده است. ضمن اینکه همانطور که گفته شد، این عنصر، به یکی از عناصر جدایی ناپذیر در طراحی محصولات نیسان تبدیل شده است.

یک سطح تورفته بر روی رکاب در که از زوایای شارپی برخوردار است، در کنار خطوط و چین های تیز نمای جلو که در کناره ها نمای عضلانی ایجاد کرده اند، چهره ای اسپرت به کاراکتر خانوادگی سیلفی در نمای جانبی اضافه کرده اند. خطوط روی قوس گلگیرها نیز با ایجاد یک سطح ملایم، به خوبی توانسته تا خطوط شخصیتی روی رکاب درها را با خطوط و سطوح روی سپرهای جلو و عقب ارتباط دهد.

سایز رینگ های عرضه شده در دو نسخه معمولی و مکس ادیشن ۱۷ اینچ می باشد که به نظر می‌رسد از نظر تناسباتی چندان با پیکره کلی خودرو در نمای جانبی هماهنگی ندارد و استفاده از رینگ های ۱۸ اینچی می توانست با بدنه همسطح تر شده و استحکام بیشتری به نمای جانبی سیلفی ببخشد.. ضمن اینکه علاوه بر سایز کوچک رینگ ها، از نظر فرم و طراحی نیز تفاوتی میان دو نسخه وجود ندارد که یکی از ایراداتی که نسبت به  سیلفی های عرضه شده به بازار می توان وارد کرد همین است. چرا که با وجود استفاده از یک طرح مدرن و تا حدی زیبا، اما این رینگ ها چندان نتوانسته به ویژگی های ظاهری اسپرت و پویای سیلفی اضافه کند. ضمن اینکه حداقل در نسخه مکس ادیشن به عنوان نسخه فول تر از نیسان سیلفی انتظار می رود که برخی از ویژگی های ظاهری هر چند جزئی به مانند همین رینگ ها با نسخه پایه, تفاوت داشته باشد.

با رسیدن به نمای عقب، می توان طراحی نیسان سیلفی را در این قسمت, کمی خاص تر و متفاوت تر از دو نمای قبلی، بخصوص نمای جلو قلمداد کرد. فرم لبه صندوق و در کنار ان، کلیت نمای عقب، انحنا و curve بیشتری در مقایسه با نمای جلو دارد و ما خیلی شاهد خطوط و سطوح شارپ و تیز در این تما نیستیم. با این حال این به این معنا نیست که میان نمای عقب و جلو هارمونی وجود ندارد، چرا که با دقت به جزئیات بدنه، قطعا می توان به هماهنگی این دو نما نمره قبولی داد.

در این قسمت گرافیک پایین تر بدنه، باعث شده تا نیسان سیلفی خوابیده تر و عریض تر به نظر برسد.  درفرم پردازی چراغ ها، دیگر خبری از آن برش دوکی شکلی که در گوشه چراغ ها و بر روی گلگیر عقب که در مدل هایی مانند التیما، ماکسیما و نسل آخر ورسا یا همان سانی شاهدش بودیم، نیست و می توان گفت که از فرمی نسبتا متفاوت تر با سایر سدان های نیسان برخوردار شده است و بیشتر فرمی برگرفته از زبان طراحی محصولات اینفینیتی را می توان در آن احساس کرد.

طراحی سپر و مجموعه اجزای آن ساده، منطقی و هماهنگ با نمای کلی و عناصر سایر نما بوده،  با این حال فرم چراغ های شبرنگ یا مه شکن های عقب کمی خشک و بی روح است و به نظر می رسد تنها به خاطر برخی قوانین ایمنی است که این چراغ ها بر روی سپر اجرا شده است.

طراحی نیسان سیلفی در داخل کابین ؛ کاربردی با چاشنی جذابیت
در داخل کابین سیلفی، با یک طراحی کاربردی از یک سدان سگمنت C روبه رو می شویم که با استفاده از برخی المان های مدرن و امروزی، چهره ای اسپرت و جذاب از خود به نمایش بگذارند. چرا که ما در این سگمنت نباید انتظار متریال خاص و یا بالارده مانند چرم ناپا و یا قطعات فیبر کربن و… را در کابین داشته باشیم. بنابراین طبیعی است که کمپانی ها سعی می کنند به لحاظ بصری محصولات و مدل هایی را که به اصطلاح اکونومی تر هستند را با استفاده از عناصر جذاب طراحی, مدرن تر از آن چیزی که هست نشان دهند.

کابین سیلفی نیز به عنوان یک محصول که در سال ۲۰۲۴ عرضه می شود از ویژگی خاصی برخوردار نیست، اما نمی توان آن را قدیمی و یا حتی کسل کننده در نظر گرفت. استفاده از سه دریچه دایره ای تهویه مطبوع در مرکز داشبورد و نیز عدم استفاده از نمایشگر و کلاستر دیجیتالی و یکپارچه، نکته ای است که سبب تمایز کابین نیسان سیلفی در مقایسه با بسیاری از رقبای جدید شده که از یک ترند تقریبا تکراری، در طراحی کابین خود پیروی می کنند.

ضمن اینکه کیفیت متریال و مواد استفاده شده در داخل کابین نیز با توجه به کلاس و سگمنت خودرو کاملا مناسب و رقابتی می باشد و نمی توان نسبت به آن ایرادی وارد کرد. یکی از ویژگی های که کابین سیلفی را جذاب تر از رقبا، بخصوص رقبای داخل بازار ایران می کند. بهره مندی از صندلی های ردیف جلو معروف نیسان است که از آن به عنوان «Zero Gravity» یا «جاذبه صفر» نام برده می شود، که به بهینه سازی موقعیت بدن برای افزایش راحتی در هنگام رانندگی و در مسافت های طولانی کمک می کند.

ارزیابی کلی
به طور کلی نیسان سیلفی یا سنترا، سدانی است که به مانند سایر محصولات نیسان، از نظر استایل  و طراحی، خودرویی استاندارد می باشد که نه آنچنان زیبا و تماشایی است و نه کسل کننده و یا حتی زشت.

با این حال سدان سیلفی به واسطه بهره‌مندی از ویژگی های مدرن در نمای بیرونی و در داخل کابین، می تواند هم نظر افراد جوان و هم میانسال را به خود جلب کند. هر چند که این محافظه کاری می تواند در طولانی مدت جذاب تر شود و یا نه، در همان نگاه اول از چشم بیفتد.

اما در یک نظر کلی طراحی نیسان سیلفی را می توان این گونه توصیف کرد که خودرویی با سبک طراحی کاربردی و البته محافظه کار که با بهره مندی از برخی المان های مدرن امروزی، با چاشنی جذابیت همراه شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط