چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 22:22

کد خبر 630282

یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 20:09:13


کشف آثار ۵ هزار ساله در سیلک کاشان


فارس/ مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی سیلک کاشان گفت: آثار ۵ هزارساله‌ای از بقایای یک مجموعه ظروف سفالی از دوره چهارم، آثاری از بقایای برخی فضاهای صنعتی مربوط دوره سوم و همچنین یافته‌های جدیدی از یک کارگاه فلزکاری ۲ هزار و ۷۰۰ساله مربوط به دوره ششم در تپه‌های سیلک کاشان کشف شد.

۲۴ شهریور نود و سومین سالروز ثبت ملی محوطه باستانی سیلک در فهرست آثار ملی است، این محوطه ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۱۰ به شماره ۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است‌.

محوطه باستانی سیلک، یکی از نخستین تمدن‌های شکل‌گرفته در فلات مرکزی ایران با بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ سال قدمت است.با کشف کوره ذوب فلزات در بخش جنوبی این تپه، می‌توان شهر سیلک را جزو صنعتی‌ترین شهرهای آن دوران محسوب کرد. همچنین پیداشدن دوک‌های ریسندگی و بافندگی نشانی از آشنایی این مردم در هزاره‌های پیش از میلاد از صنعت ریسندگی و بافندگی دارد.

سیلک تنها ناحیه‌ای است که پیش از دوران هخامنشی در آن مدرک کَتبی به‌دست‌آمده و حدس می‌زنند که این مدرک مربوط به مالیات یا دادوستد بوده‌ است و از اینجا معلوم می‌شود که در هزاره سوم پیش از میلاد در ایران خط متداول بوده است.

الواحی نیز با خط مخصوص پیدا شده که هنوز نتوانسته‌اند آن را بخوانند و همین امر می‌رساند که نفوذ مردم بین‌النهرین پس از رخنه به شوش به سیلک نیز ادامه یافت.

دکتر رومن گیرشمن اولین باستان‌شناسی که رسماً طبق قرارداد دولت فرانسه و ایران در سال ۱۳۱۰ برای حفاری تپه‌های سیلک به کاشان آمد.
 
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط