چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 22:38

کد خبر 630319

یک‌شنبه 25 شهریور 1403 - 21:55:00


فضانوردان در یک قدمی ساخت قطعات مورد نیاز در فضا


فارس/فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی اولین قطعه فلزی را با چاپ ۳بعدی ساختند.
 
  به نقل از اسپیس، دانشمندان آژانس فضایی اروپا برای اولین بار با موفقیت چاپ سه بعدی یک قطعه فلزی را در فضا انجام دادند.این دستاورد راه را برای ماموریت‌های طولانی مدت هموار می‌کند که در آن ایجاد قطعات یدکی، اجزای ساختمانی و ابزارهای مورد نیاز ضروری خواهد بود.چاپ سه بعدی در فضا با چالش‌هایی همراه است، زیرا بسیاری از روش‌ها برای قرار دادن مواد در حین فرآیند چاپ به جاذبه زمین متکی هستند. چاپگر سه بعدی فلزی آژانس فضایی اروپا از یک سیم استیل ضد زنگ استفاده می‌کند که توسط یک لیزر قدرتمند با دمای 1200 درجه سانتیگراد ذوب می‌شود و رشته فلز مذاب لایه به لایه رسوب می‌کند تا شکل دلخواه را بسازد.
سپس این قطعه برای تجزیه و تحلیل کیفیت و برنامه‌ریزی آینده به زمین بازگردانده می‌شود.با چاپ اولین شکل سه بعدی فلزی در فضا، تیم‌های اکتشافی آژانس فضایی اروپا به یک نقطه عطف مهم در ساخت و تولید در مدار دست یافته‌اند.
این فناوری، ممکن است روزی حتی چاپ بافت‌ها یا اندام‌های جدید را امکان‌پذیر کند و توانایی حفظ اکتشافات فضایی طولانی مدت را افزایش دهد، اگرچه هنوز دهه‌ها تا عملی شدن این امر فاصله داریم.


چاپگرهای سه بعدی در فضا چیز جدیدی نیستند، زیرا میکروگرانش محیط جالبی را برای دانشمندان فراهم می‌کند تا آزمایش انجام دهند، مواد چاپ سه بعدی بهتری توسعه دهند یا ساختارهایی را ایجاد کنند که ساخت آن‌ها در زمین دشوار است. با این حال، در مورد اخیر اولین بار یک چاپگر سه بعدی با موفقیت یک قطعه فلزی تولید کرده است.این توانایی یک نقطه عطف مهم را نشان می‌دهد زیرا تا این لحظه، اجزای فلزی برای ماموریت‌های فضایی باید در زمین تولید و به مدار حمل می‌شدند که بخشی پرهزینه و پیچیده از هر ماموریتی محسوب می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط